מחר יצאו קרוב לשני מיליון תלמידים לחופשת הקיץ. באין מסגרת, יסתובבו בחודשיים הקרובים מאות אלפי ילדים חסרי מעש ברחובות בחיפוש אחר תעסוקה. 20 מהם עלולים להיהרג בשל כך. עוד כ־2,000 עלולים להיפגע ברמות שונות של חומרה. האם זו גזירת גורל או שמא אסון מיותר שבידינו למנוע?



הנתונים מצביעים על מגמה מבהילה: בחופש הגדול בשנת 2014 נהרגו 19 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים, כמעט כפול מהחופש הגדול בשנת 2013, שבו נהרגו עשרה ילדים ובני נוער בתאונות דרכים. גם בקרב התלמידים הולכי הרגל נרשמה עלייה חדה של פי שלושה – תשעה ילדים נהרגו כהולכי רגל בשנת 2014 לעומת שלושה שנהרגו ב־2013.

בקיץ הזה מתווספת סכנה נוספת, בדמות אלפי זוגות האופניים החשמליים שעליהם רוכבים ילדים ובני נוער רבים, בלי להבין את הסכנה הגדולה הנשקפת להם. מדובר בסוגיה שהתקינה והאכיפה שלה טרם הוסדרו, והיא מותירה מרחב פרוץ לרכיבה על כלים בלתי בטיחותיים ומזמיני אסון. מנתוני מכון גרטנר עולה ש־40% מסך האשפוזים בבתי חולים בשל תאונות עם אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים היו של ילדים בני 10־14, גיל שעל פי החוק אסור לרכיבה. בחודשי הקיץ והחגים נרשמת כמובן עלייה חדה במספר הנפגעים.


ישראל נמצאת במקום מפוקפק. מדינה שבה שיעור הילדים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים הוא מהגבוהים ביותר בעולם. היפגעות כה גבוהה אינה גזירת גורל, אלא אסון שעל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מוטלת האחריות למנוע. המסקנה הבלתי נמנעת היא שהמצב דורש היערכות מיוחדת של המדינה.
על ההורים מוטלת החובה להקפיד על בטיחות הילדים ולהוות דוגמה אישית בהתנהגות בדרך.

להנחות את הילדים להתנהגות בטוחה ולחדד דגשים להליכה זהירה על המדרכה ועל שפת הכביש, לרכיבה על אופניים, לנסיעה ברכב ולחגירת חגורת בטיחות, ולבחירה מושכלת של מקומות משחק בטוחים.

על רשויות המדינה מוטלת החובה להעמיק את החינוך ואת ההסברה בדבר גורמי ההיפגעות העיקריים בקרב ילדים, ולשפר את תשתיות הבטיחות באזורי המשחק והפנאי של בני הנוער.

עמותת "אור ירוק", בשיתוף פעולה עם אגף של"ח במשרד החינוך, מפעילים בימים אלו, כהכנה ליציאה לחופשה, 4,000 מדריכי של"ח צעירים המקיימים הדרכות בטיחות חווייתיות לכ־200 אלף תלמידים בכ־200 בתי ספר יסודיים, יהודיים ולא יהודיים, בכל רחבי הארץ. הפעילות תתמקד בשלושה נושאים עיקריים: הליכה וחציית כביש בטוחה, רכיבה בטוחה על אופניים וחגירות חגורות בטיחות בעת נסיעה.

20 קברי ילדים טריים אינם גזירת גורל. הדבר תלוי רק בנו. חופשה נעימה ובטוחה.

הכותב הוא מנכ"ל  עמותת "אור ירוק"