שבוע הגיעה לשיאה אחת הדרמות הכלכליות הגדולות שהיו כאן. בתקשורת התקבע המיתוג ״הקרב על הגז״, אבל זה לא רק ״קרב על הגז״, זוהי מלחמה על העצמאות של האזרחים בישראל אל מול שליטת בעלי ההון. זוהי מלחמה על היכולת של האזרחים לקבוע את עתידם הכלכלי, האנרגטי והדמוקרטי, בלי להיות שבויים בידי טייקונים.



מאז הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, על כוונתו לפרק את מונופול הגז, החל מאבק איתנים במדינה. נובל אנרג׳י האמריקאית וחברות האנרגיה של יצחק תשובה החלו במסע לחצים אדיר למניעת פירוק המונופול ולשימור המחירים המופקעים שכולנו משלמים דרך חשבונות החשמל שלנו ודרך יוקר המחיה.



מי שעוקב אחר הנעשה, יכול היה לראות שורה של מהלכים תמוהים שביצעה הממשלה: יומיים לאחר הכרזת דיוויד גילה על פירוק המונופול, ראש הממשלה מינה צוות עוקף לממונה על ההגבלים, צוות קנדל; המתווה שהצוות הזה קידם הביא להתפטרותו של גילה, במחאה על היעדרה של תחרות בהסדר. צוות קנדל דן במשך חצי שנה עם חברות הגז ללא תיעוד של המפגשים. למעט סיכומי דיונים, שפורסמו רק לאחר מחאה ציבורית, לא היו פרוטוקולים מסודרים, לא היו הקלטות, השיחות היו באפלה מוחלטת.



האפלה הייתה כל כך מוחלטת, שכשהצביעו חברי הקבינט בשבוע שעבר על הנושא, הם עשו זאת בלי שהוצג בפניהם מתווה הגז המפורט. חברי הקבינט ראו מצגות, הסברים, עקרונות, אבל את המתווה עצמו - לא. יותר מזה, חברי הכנסת עמדו ביום שני האחרון להצביע על העברת סמכויות משר הכלכלה לממשלה לצורך עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים - בלי שיש להם מושג מה יש במתווה. דמוקרטיה במיטבה.
רק בעקבות הלחץ הציבורי, שכלל לחץ תקשורתי והפגנה במוצ״ש האחרון, שאליה יצאו 7,000 איש בהתגייסות אזרחית להפעלת לחץ על חברי הכנסת - רק אחרי כל זה, נחשף השבוע המתווה. או למען הדיוק ״טיוטת המתווה״. שלא נגזים עם כל השקיפות הזו.
השיח התקשורתי החל להתמלא במשפטים יפים על האינטרס הציבורי, מתובלים בנתונים ובאחוזים שאדם מן היישוב לא יכול להבין את המשמעות שלהם. ואולי היו גם אנשים שהתחילו לתהות, אם כל האמירות ״הפופוליסטיות״ על ״שוד הגז״ הן אולי הגזמה. אולי פרשנות לקויה.
אבל לא. מי שמבין בתחום, רואה את התמונה הקשה: המתווה הזה הוא מתנה מהחלומות ליזמים, ומתווה רע מאוד לאזרחים. העובדות הן פשוטות: מכיוון שחברת נובל אנרג׳י תמשיך להיות בבעלות בשני המאגרים הגדולים, המונופול יונצח. בנוסף, יונצחו המחירים המופקעים. לזה תוסיפו ריקון מהיר יותר של המדינה ממשאבי אנרגיה, כי הוחלט להגדיל את מכסות היצוא. זה יבוא על חשבון הביטחון האנרגטי שלנו. ולקינוח, קיבלנו ממשלה שהסירה מעצמה סמכויות אכיפה מול חברות הגז לעשר שנים. עשר שנים של ״שקט רגולטורי״ לכאורה, ולמעשה עשר שנים של הקפאת שליטת המדינה בנעשה. המונופול שולט.
״שוד הגז הוא לא באג במערכת, הוא המערכת״, כתב השבוע בטוויטר העיתונאי אשר שכטר. ואכן, מאבק הגז אינו מאבק נקודתי. המאבק הזה חושף בפנינו את השיטה כולה.

הכותבת היא ממובילי מאבק הגז