מספרים על שני חבר׳ה שהתפלחו לכרם ״לסחוב״ ענבים. כשהם זיהו בפאתי החלקה שומר, אמר האחד ״בוא נרביץ לו״, והשני ענה ״תן לו להסתלק ואז ניכנס וניקח ענבים לכולם״.



בכל הקשור לפרשת הגז, נראה כי קומץ צווחנים משתלט על השיח ויותר משהם רוצים ליהנות מהענבים, הם רוצים להכות את השומר.



שווה להם להשפיל את הטייקונים, שהשקיעו וגילו את הגז, גם במחיר השארתו במעבה הים. לא חשוב להם כמה המדינה ואזרחיה יפסידו, העיקר שהטייקונים לא יתעשרו. הגישה הבולשביקית הפופוליסטית, האנרכיסטית, הרדיקלית הזאת תיפגע בכולנו.



בראשית הדרך ניסתה המדינה להפיק בעצמה גז ונפט וכשלה. כסף ציבורי רב נקבר בחולות ניצנה וחלץ ובמקומות נוספים. אחר כך באה התובנה שצריך לאפשר ליזמים פרטיים לחפש את המשאב החיוני הזה, שלא על חשבון תקציב המדינה. הואיל ומדובר ביזמות בעלת סיכון גבוה, ניתנו תמריצים, פורסמו מכרזים ונבחרו זוכים. בסוף העשור הקודם העניקה הממשלה למעלה מעשרה זיכיונות, רק שרוב הזכיינים העלו חרס והפסידו את ממונם. למזלנו, היזמים של תמר ולוויתן הצליחו להגיע אל הגז. מאז החלו צרותיהם.



התוצאה המשפטית של גילוי מאגרי גז על ידי קבוצה אחת בלבד היא הפיכתה בדיעבד לסוג של מונופול. אולם גם אם הפכה החברה למונופול בעל כורחה, זה לא אומר שהיא תעשוק את הציבור ותגבה מחירים שערורייתיים ולא ריאליים. אך זה אומר שכדי להפיק את הגז צריך להגיע איתה להסדר, ונראה שההסדר שמציע ראש הממשלה הוא הוגן לשני הצדדים, גם ליזמים וגם לציבור הרחב.



לאחר שהתגלה הגז, החל מסע רווי הסתה ושנאה וחסר בסיס משפטי, כדי לשנות בדיעבד את תנאי הזכייה של הקבוצה. הממשלה נתנה יד לתהליך הזה והקימה את ועדת ששינסקי, ששינתה בצורה דרמטית ובדיעבד את כללי המשחק. היזמים הרכינו ראש, נכנעו ללחצי הממשלה ונמנעו לפנות לבית המשפט, גם כשהיה להם סיכוי.



התוצאה המדאיגה של התהליכים הללו באה לידי ביטוי בנתונים רשמיים שפורסמו לאחרונה, ועל פיהם מאז המלצות ועדת ששינסקי לא הוגשה אף בקשה נוספת לקידוחי נפט וגז. יתרה מכך, כלל ההשקעות של גורמי חוץ בישראל ירדו מאז בכ־50%. השקעות כלכליות דורשות ודאות עסקית ויזמים לא נוטים להשקיע כשמשנים להם הסכמים בדיעבד.



חוק ההגבלים העסקיים חשוב וחיוני. מטרתו להגן על הציבור מפני ריכוז הכוח הכלכלי בידי גורם אחד או גורמים מעטים, שעלול לגרום להם להשליט טרור כלכלי ולהכתיב מחירים לא סבירים למוצרים שלהם. התחרותיות על מוצרים ומחירים היא תנאי מהותי לכלכלה בריאה ולכן לא רק שאסור לפגוע בחוק, צריך אף לחזק אותו. שיקוליו של הממונה על ההגבלים העסקיים חייבים לכלול הגנה כלכלית על הציבור, אך ישנם מקרים שצריכים להביא בחשבון שיקולים אחרים, משמעותיים יותר.



גילוי נאות: אני חבר בוועדה הציבורית שליד הממונה על ההגבלים העסקיים.