ממש היום, בשקט־בשקט ומתחת לרדאר, יתקיים דיון על עתיד מפרץ חיפה.

או ליתר דיוק, עתיד חייהם של תושבי מחוז חיפה. הערר שהוגש נגד התוכנית לשילוש בתי הזיקוק לנפט (בז״ן) יגיע לפתחה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ולאחר שנדחה שוב ושוב כנראה שהנושא ירד מסדר היום הציבורי.
כיום בתי הזיקוק משתרעים על שטח של כ־300 דונם והתוכנית, תחזיקו חזק, צפויה להביאו לגודל של 900 דונם, כאשר במתקנים יעברו פי שלושה תוצרי נפט וגז גולמי מהיום. התוכנית לא נועדה לשרת את צורכי השוק הישראלי, אלא להקים מעצמת זיקוק על חשבון בריאות התושבים. אם היום 40% מתוצרי בז״ן מיוצאים לטורקיה ולקפריסין כדלקים מזוקקים, ההרחבה תכפיל את הכמות עד ל־90%. תוסיפו למשוואה נמל דלקים חדש ואתר אחסון דלקים העונה לשם קרקעות הצפון, ותקבלו את חיפה כמעצמה פטרוכימית בקנה מידה אזורי ואף בינלאומי.
תושבי חיפה תוהים איך חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה ייתנו יד לתוכנית שתגדיל בצורה משמעותית פליטות של מזהמי אוויר מסוכנים לבריאות על מנת למכור דלק לחו״ל. זאת כאילו התושבים לא סובלים עשורים מעודפי זיהום אוויר ותחלואה, ודוח משרד הבריאות שחולל סערה לא פורסם מעולם.

התרגלנו - והורגלנו - לראות בנפט, בגז ובפחם אמצעים הכרחיים לחיינו. חרף העובדות שהיו צריכות לפסול את הרחבת בז״ן, עברה התוכנית את שלבי התכנון הראשוניים, דווקא משום שהשתרשה בנו התפיסה המוטעית הזאת. מדינות רבות החלו מזמן בתהליך היפרדות מאנרגיות מזהמות ומגיעות לאחוזים גבוהים של ייצור חשמל על בסיס אנרגיות מתחדשות. בקיץ 2014, אנרגיית השמש סיפקה עד מחצית צריכתה באנרגיה של גרמניה המעוננת. בישראל שופעת השמש, ניצול טוב של גגות מבנים יוכל לספק עד שליש מצריכת החשמל של המדינה.
בוודאי יש אילי הון שגוזרים קופון שמן במיוחד מהמצב הקיים ומפיתוח מקורות אנרגיה הפוגעים בבריאות הציבור ובסביבה. תמוה מדוע משרדי הממשלה, ובראשם האוצר, מתעלמים מחובתם הציבורית ומסכלים כל אפשרות לחזון אנרגטי ירוק בישראל. הם תומכים בפיתוח מיזמי נפט ענקיים, כמו הרחבת בז״ן וקידוחי הנפט בגולן, שמגלגלים עלויות אדירות על הציבור ועל המשק בתחלואה ובתמותה.
במקביל, המדיניות הממשלתית שמה מקלות בגלגלים של המשאב הטבעי האולטימטיבי הזמין לנו כל כך, אנרגיית שמש, שתחסוך למשק סכומי עתק בהפחתת זיהום אוויר ותתרום ליציבות האנרגטית של ישראל. למרבה האבסורד, היום פשוט יותר לבנות נמל דלקים או להרחיב בתי זיקוק בחיפה מאשר להתקין פאנל סולארי על גג ביתכם. אף על פי שמערכת סולארית תוזיל את חשבון החשמל למשק בית במאות שקלים ותפחית את זיהום האוויר ואת פליטות גזי החממה, תיתקלו במכשולים בירוקרטיים בלתי נגמרים. בגלל אינטרסים של בעלי הון ותפיסה מעוותת, שעבדנו את חיינו לאנרגיות מזהמות. ובינתיים, ועדות תכנון מאשרות בחדרי חדרים עסקאות פטרוכמיות שיגדילו את זיהום האוויר על חשבון הבריאות של כולנו. הגיע הזמן לשים את האמת על השולחן: אנרגיה סולארית היא רווח לכולנו.
הכותב הוא מנהל הקמפיינים של גרינפיס