היום יום הדין בוינה, והוא יכול גם להיות יום הכיפורים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אם אכן ינוסח ההסכם וייושבו כל המחלוקות, יתברר כי כל מאמציו לסכל את ההסכם מאז תחילת השיחות לפני שנה ושמונה חודשים, נכשלו. אולם, גם ברגע שבו נכתבות שורות אלה, בשעות הערב של יום ראשון, עדיין אין ודאות שיושג ההסכם, ובוודאי שאין ודאות שגם אם יושג - תהיה חתימה כבר היום.



הנימה והאווירה העולה מן השיחות בימים האחרונים מזכירה תנועה של גלגל ענק בלונה פארק. עליות ומורדות. בשישי ובשבת בקעה מבירת אוסטריה אווירה של פסימיות זהירה. אתמול היא התחלפה באופטימיות זהירה, בעיקר מצד הנציגים האיראנים.



נציגי ארצות הברית ומדינות המערב מסכימים כי הושגו עוד הבנות שמקרבות את ההסכם, אך עדיין לא נפתרו כל המחלוקות. מדובר באותם נושאים מוכרים. עד כמה יהיה הפיקוח על מתקני הגרעין של איראן חודרני, האם יעשה בהתראה קצרה ומתי יוסרו הסנקציות. כמו כן, יש מחלוקת סביב השאלה אם הסנקציות כוללות גם את אלו שהוטלו על מכירות נשק לאיראן וממנה, ושאינן קשורות כלל לסנקציות שהושתו עליה בשל מדיניותה בתחום הגרעין.



אפשר שחלק מהבעיות, אם לא כולן, ייפתרו באמצעות ניסוחים פתלתולים. למשל, איראן, כפי שהכריז מנהיגה העליון עלי חמינאי, תובעת הסרת הסנקציות מיד, ב״יום הראשון״ שלאחר חתימת ההסכם. ארצות הברית והמערב מתעקשים שהסנקציות יוסרו רק לאחר ״השלב הראשון״, לאחר שיאומת מעל לכל ספק שאיראן עומדת בכל התחייבויותיה ומצמצמת את תוכנית הגרעין שלה - מפרקת סרכזות, מצמצמת את מלאי האורניום המועשר, מפרקת את הכור להפקת פלוטוניום באראק, מפסיקה את המחקר לפיתוח סרכזות מדגם חדיש ועוד. גישור על הפער בין שתי העמדות צריך להיעשות כך שיישמר כבודו של חמינאי ולא ייראה כאילו ״שברו את מילתו״. פתרון אפשרי הוא שאיראן תתחיל לפעול לפי ההסכם, בלי שתחתום עליו, ובעוד כמה חודשים, כשיתקבל אישור שהיא מכבדת את התחייבויותיה, ייערך טקס חתימה ומיד למחרת יוסרו הסנקציות ויתחילו החגיגות בטהרן.



בכל מקרה, אסור לשכוח עובדת יסוד אחת חשובה: עוד לפני שחתמה על הסכם הביניים לפני כ־20 חודשים, הייתה איראן מעצמת סף גרעינית במרחק של שניים־שלושה חודשים מהפצצה. אם באמת רצתה היא הייתה יכולה כבר מזמן להיות מדינה עם נשק גרעיני. היא פשוט לא רצתה. אם יושג הסכם וייחתם, והצדדים יכבדו אותו בעשר השנים שבהן יהיה בתוקף, איראן תורחק למרחק של שנה מהיכולת להרכיב נשק גרעיני. זה אולי לא מספק את ישראל ומדינות אחרות במזרח התיכון, אך גם זה משהו וזה עשוי למנוע מרוץ חמוש גרעיני באזור.