האמת על הסכם הגרעין עם איראן לא ידועה, למרות האמירות הנחרצות של אובמה, של רוחאני ושל נתניהו.



האמת היא שלא ברור למה הוא יוביל: האם הוא יהפוך את איראן, על פי חזונו הליברלי של אובמה, לשחקנית בת־שיח שלראשונה מקיימת הסכמים בינלאומיים ויוצאת מבידוד כלכלי בצורה שתעודד את ״המתונים״ מול ״הקיצוניים״? האם ההסכם הוא סוף עידן ההתעללות האימפריאליסטית באיראן, כפי שמכריז רוחאני? או האם זה ההסכם שיתדלק את הטרור באזור בטווח הקצר ויוביל את איראן להיות מעצמת טרור עם הרבה פצצות גרעין בטווח הארוך, כפי שמזהיר נתניהו? בעוד עשור אולי נדע.

לכן, השימוש הנכון הוא במונח הטעון ״אמת לשעתה״. האמת לשעה זו היא שההסכם של המעצמות עם איראן הוא ויתור ערכי על כללי המשחק מול מפרי חוק בזירה העולמית. לאחר שלושה עשורים של איומים וסנקציות על פיתוח תוכנית גרעין ותביעה חד־ משמעית לפרק אותה, איראן נשארת עם מרכיבי התוכנית ומקבלת הקפאה מוגבלת תחת ההבטחה שהיא לעולם לא תפתח נשק גרעיני. האמת לשעה זו היא שההסכם מוציא את איראן בעשור הקרוב ממעגל האיום לפריצת דרך לעבר פצצה.

האמת היא שהמחויבות של איראן, עד כמה שהיא שווה בפועל, לכל המעצמות העולמיות, כובלת אותה להתחייבות שהפרתה בעתיד מייצרת עילה לפעולה תקיפה, להפעלת מהלכים ולגיוס בינלאומי ופעולה כוחנית נגדה. האמת לשעה זו היא שאיראן קנתה לעצמה חסינות מפלישה או מתקיפה לשני עשורים, בלי לשלם את מלוא המחיר של התפרקות מתוכנית הגרעין או שינוי התנהגות אזורית.
האמת לשעה זו היא שישראל מבודדת מול הסכמה עולמית. האמת לשעה זו, ובכלל, היא שנתניהו מתגעגע לתפקיד ראש האופוזיציה. הוא ממלא את התפקיד העולמי הזה כאופוזיציה הקולנית היחידה להסכם בצורה כה נלהבת, שהוא מזכיר לרבים מאיתנו כמה יעיל הוא היה כאופוזיציה לרבין, לשרון בתוך הליכוד ולאולמרט. קל כל כך לומר שזה ״רע וגרוע ואפשר לעשות הסכם טוב יותר״ כשאתה לא נדרש להראות איך עושים זאת באמת. אולי נתניהו יראה דוגמה בקטן איך עושים הסכם עם הפלסטינים או עם חמאס או עם מישהו. אל תעצרו את נשימתכם, זה לא יקרה.
הכותב הוא הכתב והפרשן המדיני של חדשות ערוץ 2