Fשהייתי בת 15 או 16 נתקלתי לראשונה בקלישאת “חלום העירום" - החלום המפחיד ההוא, שבו את מגיעה לבית הספר ומגלה שאת בעצם עירומה, לא הסרת שערות מהרגליים וכל מי שמכיר אותך ולא היית רוצה לעולם שיראה אותך ללא בגדים עומד שם ומקיא קצת. לא חלמתי חלום כזה לפני שידעתי שהאפשרות קיימת, כנראה בחסות סדרת טלוויזיה כלשהי, אבל מהרגע שנחשפתי אליו הסיוט הזה לא הפסיק לרדוף אותי.



הייתי חולמת שאני מגיעה עירומה לבית הספר לפחות פעם בשבוע ותמיד מתעוררת מבוהלת. הייתה לי גם סיבה טובה: שנות הנעורים שלי ממש לא היו “דוסון קריק", ולא נראיתי כמו קייטי הולמס הצעירה כששוטטתי במסדרונות בית הספר ללא בגדים. אולי כמו סתם הומלס. 



בשבוע שעבר הסיוט הזה שוב חזר אלי, אבל בגרסה רלוונטית לשנת 2015. חלמתי שמישהו מצליח לפרוץ את כל הססמאות שלי ברשתות החברתיות ומפרסם צילומי מסך של התכתבויות שניהלתי וכל מיני פעולות אחרות שביצעתי אונליין, שלא הייתי רוצה שמישהו ידע.
 

החלום היה מוחשי מאוד. מפחיד. עד שהתעוררתי ונזכרתי שבעצם שום דבר מעניין לא קורה בזירה הווירטואלית שלי. הדבר הכי נורא שיכול לקרות לי הוא שמישהו ישים לב לכל הציוצים המביכים שאני מצייצת לשחקנית אמריקאית שאני אוהבת בתקווה לזכות ממנה במעט יחס. במציאות, כל האקר שיחטט בחשבונות שלי ירגיש שהוא צופה בצבע מתייבש על הקיר. 
 
אבל מתברר שיש אנשים שהחיים שלהם ברשת ממש סוערים, כמו למשל כל מי שפותח לעצמו פרופיל באתר ההיכרויות לנשואים ונשואות “אשלי מדיסון". באתר הזה אנשים שנמצאים במערכות יחסים יכולים לרקום יחד סיפור אהבה מתוק ורומנטי, כמו שרק בוגדים שקרנים יכולים לרקום. 
 
לא ידעתי על קיומו של האתר הזה עד לפני כשנה, כשהוא עשה עלייה לישראל (עד אז לא היו בגידות בישראל, כמובן) ונשלחתי לראיין את מקים האתר. עברה אז בראשי מחשבה: וואו, אם מישהו אי פעם יפרוץ את מאגר המשתמשים של האתר הזה - יש להם 37 מיליון כאלה - זה יהיה הסוף של מוסד הנישואים. ואז סוף כל סוף יפסיקו ללחוץ עלי להתחתן.
 
והנה עכשיו, זה בדיוק מה שקורה - קבוצת האקרים בשם “צוות אימפקט" פרצה לאתר ומאיימת להפיץ נתונים כמו התכתבויות בין משתמשים, תמונות עירום שנשלחו דרך האתר ומספרי כרטיסי אשראי. את כל זה הם רוצים לעשות בגלל פיצ'ר שמוכרת חברת האם של האתר, ALM הקנדית. בחברה מבטיחים תמורת 19 דולר למחוק את כל הנתונים שנמצאים אצלם לצמיתות כדי שהבוגדים השקרנים שמשתמשים בשירותים שלהם יוכלו להמשיך לישון בשקט בלילה. צוות אימפקט טוענים שהפיצ'ר הזה הוא שקרי ושלא ניתן למחוק את כל הנתונים. 
 

עכשיו המידע הפרטי שלכם נמצא בסכה. צילום: רויטרס
חלק ממני קצת מקווה לראות את נתוני המשתמשים של “אשלי מדיסון" מופצים לכל עבר, ואם אפשר גם לתעד את הפרצוף שלהם בלייב ברגע הגילוי זה בכלל יהיה תענוג. אבל זה סתם הצד הסדיסטי והשיפוטי שלי, שחושב שאנשים נשואים צריכים להפגין קצת יותר שליטה באיברי המין שלהם. בפועל, קרוב לוודאי שב"אשלי מדיסון" יעשו הכל כדי לעצור את ההדלפה (עוד מישהו מצופי “האישה הטובה" חושב על עונה 6, פרק 18?) ולדאוג שהבוגדים והבוגדות יוכלו להמשיך בחייהם מלאי הבגידות והשקרים. 
 
אבל כולנו בהחלט צריכים ללמוד לקח מהעניין הזה. כל אחד מאיתנו צריך להפנים שההתנהגויות הקטנות והביזאריות שלנו כבר לא עטופות במגן בלתי נראה של חשאיות כמו שאנחנו רוצים לחשוב. 
 
מיום הקמתה, האדם הביט ברשת האינטרנט וחשב לעצמו “היי, פה אני יכול להתנהג כמו בהמה ואף אחד לא ידע!" (ולא “יא, מאגר בלתי נדלה של ידע ואפשרויות!", כמו שאנחנו מספרים לעצמנו).
 
ובאמת, במשך שנים אנונימיוּת הייתה אחד הצ'ופרים המתוקים של האינטרנט. יכולת לנהל שיחות זימה עם זרים בכל מיני צ'טים מפוקפקים או לשלוח הודעות נאצה למישהו שאתה לא סובל ואז לכבות את המחשב ולשכוח שזה אי פעם קרה. 
 
אנשים עושים הרבה דברים מתועבים ברשת. זה המקום שבו כולנו מרגישים קצת יותר בנוח להיות סוטים מטונפים, לשבת בתחתונים מחוררים מול המחשב או הטאבלט, לחטט באף ולהניח להעמדת הפנים הנורמטיבית שאנחנו מתחזקים ביומיום. כולנו צרכנו קצת פורנו, קיללנו בטוקבקים, רבנו עם זרים ואולי אפילו ניהלנו איזו שיחה סקסית אחת או שתיים עם מישהו שאין לנו מושג מי הוא, ושלמיטב ידיעתנו יכול להיות אהרל'ה, מוכר המכולת השכונתי החביב. 
אבל זהו, החגיגה נגמרה. הימים האלה חלפו מן העולם. עכשיו המידע הפרטי שלכם תמיד נמצא בסכנה. מישהו תמיד יכול להניח את היד על תמונת העירום ההיא שצילמתם ונבלעה בענן בלתי נראה ובלתי חסין לפורצים; מישהו תמיד עלול לעשות צילום מסך להודעה נוטפת הקללות ששלחתם לו ולעשות לכם שיימינג מול כל העולם.
 
האקר בן 16 שנמצא באוקראינה תמיד יהיה מסוגל לשלוף את המידע שסיפקתם לאיזה אתר היכרויות מפוקפק, ועכשיו יש לכם שתי אפשרויות: לשלוט בעצמכם גם ברשת או לקחת את הסיכון. במקרה הכי גרוע, בני הזוג שלכם יתגרשו מכם, ואז כבר לא תצטרכו להשתמש באתר היכרויות לנשואים.