צבר הפיגועים ביהודה ושומרון אינו מבשר טובות. אין זו עדיין המבואה לאינתיפאדה שלישית, וספק אם נפגוש כזאת בשנים הקרובות, אך לאירועי הטרור בשטחי הגדה, שלהם אחראים יהודים ופלסטינים, יש השפעה לא מבוטלת על הלכי הרוח בציבור הישראלי והעזתי. מבלי משים הופכת מורסת המוגלה בגדה המערבית זרז לאלימות ולעימותים צבאיים בעזה, ולשם צריכים להיות מופנים המחושים הביטחוניים. 
שנה לצוק איתן ובדרום הארץ חם ושקט. מעולם לא הייתה הנהגת חמאס כה נחושה למנוע ירי והתלקחות צבאית מחודשת, ומאז ההתנתקות לא חוו תושבי הדרום תקופה כה שקטה; אולם יש בכך משום הטעיה. חמאס מפנים את חומרת הפגיעה שספג והוא זקוק לתקופת השקט כדי לשקם את מעמדו בציבוריות העזתית ואת היכולות הצבאיות. 
 
לא רבים זוכרים שצוק איתן החל להתגלגל מאירוע חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים באזור חברון. כך כל אירוע ביטחוני משמעותי בגדה עלול להביא את חמאס לתגובה שתהיה הפתיח להידרדרות מחודשת בדרום, גם אם איש מהצדדים אינו חפץ בה. האם מאירוע הרצח בכפר דומא תיפתח הרעה? הפוטנציאל מטריד את צמרת צה"ל, שפועלת להרגיע את השטח ולשמור על שגרת החיים ביהודה ושומרון ובמקביל לחזק להדק את הסיוע לתושבי עזה. 
 

בהיעדר אופק מדיני ודיאלוג עם הפלסטינים חוסמים אנשי הצבא בעזרת אצבעותיהם את החורים בסכר, ועם השמיכות מכסים את הלהבות. תבונה ותעוזה נדרשים כאן, ואת מוצרי היסוד הללו מצליחים בינתיים לספק הרמטכ"ל גדי איזנקוט וסגנו יאיר גולן, שהיו מפקדי האוגדה ביו"ש ואיתם ראש השב"כ יורם כהן, שגדל אף הוא בשטח, ואלוף הפיקוד רוני נומה, שהיה מח"ט בנימין ומפקד יחידת דובדבן. 

- - -
בימים הקרובים ייאלץ בנימין נתניהו לקבל החלטה סופית על מינוי המזכיר הצבאי ללשכתו. גם שר הביטחון וגם הרמטכ"ל לוחצים עליו לקבל החלטה, היות שהמזכיר היוצא, אלוף אייל זמיר, חייב להיכנס לתפקיד אלוף פיקוד הדרום. 
 
בשני המינויים האחרונים הצליח ראש הממשלה להפתיע את שר הביטחון והרמטכ"ל: בקדנציה הראשונה זנח את כל המועמדים שהציע לו אמנון שחק ז"ל, מינה את איש המודיעין אל"מ ד"ר שמעון שפירא והעניק לו דרגת תא"ל. גם בפעם השנייה התעלם מהמועמדים ששלחו לו השר אהוד ברק והרמטכ"ל גבי אשכנזי ומינה את האלוף יוחנן לוקר.
 
תפקיד המזכיר הצבאי לראש הממשלה נחשב לאחד מתפקידי האלוף הנחשקים במטה הכללי - בגלל הקרבה לראש הממשלה ומידת ההשפעה, בגלל הקרבה והחיכוך עם קהילות המודיעין, בשל הנסיעות לחו"ל והשליחויות הסודיות וגם בשל מסלול הקידום שבא בדרך כלל בהמשך. לא קל לכהן בתפקיד הזה. ראש הממשלה דורש נאמנות מוחלטת, וכך גם שר הביטחון והרמטכ"ל, שמזכירים לך שאתה לובש מדים וכפוף למעשה להם, תוך רמיזה ליום שאחרי. 

הדילמה קבועה: מצד אחד ישנו יתרון מובהק בכך שמפקדים בכירים מתחככים בהיבטים מדיניים ואסטרטגיים ומתוודעים להם, מצד אחר איש צבא שמתחכך בפוליטיקה - ובעיקר כזה שרואה עצמו חוזר לפקוד בצה"ל ותלוי ברמטכ"ל למינויו - עלול להיות מושפע מכך ולא לתת לראש הממשלה את העצה והשירות הנדרשים. הפתרון לכך הוא שהתפקיד של המזכיר הצבאי יהיה התפקיד האחרון בצה"ל, שאחריו פורשים. אולם רוב האלופים שכיהנו בתפקיד הצליחו להלך בשביל הזהב ולשרוד. 

כאשר התמניתי לדובר צה"ל והתיישבתי סביב שולחן המטה הכללי, הבחנתי מיד בעובדה מוזרה: סגן הרמטכ"ל היה משה קפלינסקי, שעמד להיות מוחלף בדן הראל. אלופי הפיקודים היו יואב גלנט, גדי שמני וגדי איזנקוט. באופן נדיר כולם כיהנו כמזכירים צבאיים לראשי ממשלה ולמדו לחשוב גם מדינית, פוליטית ואסטרטגית. בתפקידים כאלה אתה צריך לחשוב צבאית על האויב שמולך ולהיות מאוזן בידי הדרגים שמעליך. נכון, זה יכול להיות מסוכן, אבל בדרך כלל זה עובד בסדר.