יש חדשות מהחזית היהודית מול ההסכם עם איראן. קווי הכוחות המתנגדים להסכם נפרצו באחרונה, ובמערכה לסיכולו מסתמנת נסיגה. היחידות התומכות בהסכם, שהגיעו לחזית מאוחר, מנהלות מתקפה ומתקדמות בקצב שיהיה קשה לעוצרו.



לאחר שבועות שבהם המערכה ההסברתית נגד ההסכם נשלטה כמעט ללא עוררין על ידי הארגונים והגורמים המתנגדים להסכם, בשבוע שעבר חלה תפנית דרמטית, אם כי לא לגמרי בלתי צפויה במאזן הכוחות המעורבים במערכה. 



גם אופי ההתייחסויות ותוכן התגובות לנשיא אובמה מהמתחם היהודי בארה"ב השתנו בשבועות האחרונים. הכוחות המתנגדים להסכם נדחקו לשוליים של הזירה היהודית. ההתנגדות הקולנית כמעט הושתקה, ואת קדמת הבמה כבשו קבוצות וגורמים יהודיים התומכים בהסכם. ההתייחסויות לנשיא אומנם אינן נעדרות לגמרי מביקורת, אבל הטונים הפכו מכובדים ומנומסים.



בתחילת השבוע שעבר פורסם מכתב לקונגרס שעליו חתמו 340 רבנים ברחבי ארה"ב, המבהירים לחברי הקונגרס כי הם תומכים בהסכם ודוחקים בהם לאשרו. במכתב מ־17 באוגוסט מציגים עצמם החותמים כ"אזרחים, רבי דורות של יהודים פרוגרסיביים בקהיליה היהודית". 



באמצע השבוע נחתה "פצצה" נוספת: 26 מנהיגים בכירים לשעבר של יהדות אמריקה פרסמו מודעה על עמוד שלם ב"ניו יורק טיימס" והפצירו בחברי הקונגרס לאשר את ההסכם. כותרת המודעה היא ציטוט מהצהרה של ראש השב"כ לשעבר עמי איילון: "ההסכם הוא האופציה הטובה ביותר". רשימת החותמים מרשימה. שני יושבי ראש לשעבר של ועידת הנשיאים היהודים, סנאטור דמוקרטי לשעבר, שני חברי קונגרס לשעבר, ובכירים שבמשך שנים רבות הייתה להם נוכחות מרכזית בקהילה. השם המפתיע ביותר: תום דין, שכיהן בין 1980 ל־1993 כמנכ"ל איפא"ק ונחשב למי שבנה את עוצמת השדולה המובילה היום את מסע ההסברה נגד ההסכם. 



שלשום פורסם כי חבר בית הנבחרים היהודי ג'רולד נדלר הודיע על תמיכתו בהסכם. נדלר, מחוקק מוערך, הוא דמוקרטי המייצג אזור בחירה במורד מנהטן הגובל בברוקלין. "הניו יורק טיימס", שדיווח על תמיכתו בהסכם, ציין: "באזור הבחירה של נדלר מספר היהודים הגדול ביותר. לנדלר היסטוריה ארוכה של תמיכה נמרצת בישראל". זו תהיה כמובן הגזמה פרועה לקבוע שכל היהודים באזור הבחירה הזה תומכים בהסכם, אבל ברור שפוליטיקאי ותיק כנדלר מודע היטב להלכי הרוח בקרב "היהודים שלו" ויודע שרובם מסכימים עמו ויצביעו עבורו בבחירות הבאות.



אולם ההתפתחות החשובה במאזן הכוחות הקהילתי מול ההסכם עם איראן הייתה ההצהרה שפרסמו באמצע השבוע ראשי התנועה הרפורמית בארה"ב ומנהליה. ההצהרה, שתוכנה השתרע על ארבעה עמודים, הוגדרה על ידי ראש ארגון יהודי שביקש לא לפרסם את שמו כ"התגובה השקולה, הנבונה והמפוכחת להסכם עם איראן שיצאה מהקהילה".



ראשי התנועה, שהיא הזרם הדתי הגדול ביהדות אמריקה, לא הביעו תמיכה מפורשת בהסכם אבל נמנעו במופגן מלשלול אותו. "אין דרך ברורה שיכולה לעזור לגבש עמדה בעד או נגד ההסכם עם איראן", נאמר בהצהרה, "אנחנו חייבים להתרכז בשתי שאלות: איך אנו יכולים לבטא את דאגתנו מההסכם, ומה יקרה ביום אחרי שההסכם יאושר".



בשיחה עם "מעריב־השבוע" שלשום ציין נשיא התנועה הרפורמית, הרב ריק ג'ייקובס: "המסר המרכזי והחשוב שביקשנו להבהיר בהצהרה הוא - מי שתומך בהסכם ובנשיא אובמה הוא יהודי טוב, אוהב את המדינה וציוני נאמן". הוא הוסיף: "אני מכבד את אלה שמביעים התנגדות להסכם ואין לי ספק בכנותם, אבל חשוב להבהיר שמי שתומך בהסכם הוא פרו־ישראלי כמוהם".



הרב  ג'ייקובס גילה כי לפני שבועות אחדים הוא אמר לנתניהו שהתנועה תשקול בכובד ראש את עמדתה מול ההסכם. "בשבוע שעבר קיימתי שתי שיחות טלפוניות עם ראש הממשלה", סיפר. הוא לא חשף את תוכן השיחות אבל אפשר להניח שהבהיר לנתניהו את המסר. 



לעמדת ראשי התנועה הרפורמית משמעות מיוחדת. זוהי תנועה עם "קהל בוחרים". לפי הערכה של מכון פיו, 1.5 מיליון יהודים בארה"ב חברים בתנועה או שייכים למסגרתה באופן זה או אחר. "אני מקבל הרבה מאוד תגובות של תמיכה בהצהרה שלנו", סיפר ג'ייקובס, "רבנים, עסקנים ופעילי קהילות רפורמיות אהבו את ההצהרה".



לדיבורים ולדיווחים על קרע או על פילוג בקהילה אין בסיס. גם אין צורך בסקרים. רוב יהודי אמריקה לא מתנגדים להסכם. הקהילה היהודית בארה"ב היא ברובה הגדול ליברלית. בשתי מערכות הבחירות האחרונות לנשיאות נתנו את קולם לאובמה יותר מ־80% מהמצביעים היהודים. ראשי ועידת הנשיאים היהודים מתגאים בעובדה שמספר הארגונים החברים בוועידה הוא יותר מ־50. ראשי ארגון הגג הוותיק הזה עדיין לא השמיעו את קולם בנושא ההסכם. הם נשמרים מכך משום שחוות דעת מוצהרת של הוועידה מותנית בהסכמה כללית של כל חבריה. "כפי הנראה, חלק לא מבוטל מבין הארגונים החברים בוועידה תומכים בהסכם", סיפר אחד מראשי הארגונים.



עוד הוכחה להיחלשות ההתנגדות להסכם בקהילה אפשר לראות בעובדה שאת החסות לנאום שיישא אובמה ביום שישי הקרוב ליהודי אמריקה באמצעות האינטרנט, כפי שעשה נתניהו לפני שבועיים, ייתן ארגון הגג היהודי, ועידת הנשיאים.



אבל נראה שאת השבר הגדול ביותר בחומת ההתנגדות להסכם יבצע הנשיא אובמה בעצמו, במכתב שישגר לחברי הקונגרס ובו מפורטים היקף ואיכות הפיצוי הביטחוני שייתן לישראל בעקבות אישור ההסכם עם איראן (ראו ידיעה מימין)