חדשות טובות למרוץ הדמוקרטי, התפתחות מטרידה להילרי קלינטון ואזהרה חמורה לרפובליקנים. אלו המשמעויות לדיווחים כי סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להודיע בקרוב על הצטרפותו למרוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות אמריקה 2016.



ביידן שומר כרגע על שתיקה, שהפכה בימים האחרונים רועמת ומאותתת. הוא לא יהיה נוכח בכנס של פעילים דמוקרטים במיניאפוליס בהשתתפות המתמודדים לנשיאות, אבל ה"ניו יורק טיימס" גילה כי כבר הזמין מאות פעילים מהמפלגה לשיחת ועידה אינטרנטית שתעסוק באופציית הריצה שלו.
 
פרסום עדכני מחזק את ההערכה שסגן  הנשיא על סף זינוק: קמפיין בשם "לגייס את ביידן" החל לפעול. בשבוע הבא תצא על כך הודעה רשמית. הדיווח הבלעדי יצא דווקא באתר החדשות "ניוזמאקס", המקורב לרפובליקנים. "ב־45 מדינות בארה"ב כבר פועלים צוותים של מתנדבים", נטען, "250 אלף אוהדים כבר חתמו על נכונותם להצטרף לקמפיין".
 

לפני שנבחר ב־2008 על ידי המועמד לנשיאות ברק אובמה לכהן כסגנו, שירת ביידן כסנאטור יותר מ־30 שנה. הוא דמות מוערכת ומקובלת גם על רפובליקנים רבים. שאיפתו להיבחר לנשיא אינה חדשה. הוא ניסה כוחו פעמיים: בתחילת מערכת הבחירות לנשיאות 2008 ובשנת 1988. הכישלונות שנחל בבחירות המוקדמות ופרישתו המביכה מהמרוץ בעקבות הפופולריות של ברק אובמה לא פגעו במעמד ובמוניטין שלו כאחד הפוליטיקאים הרציניים והאיכותיים בוושינגטון.

מסעות ושליחויות שקיים במצוות אובמה העניקו לביידן תדמית של מדינאי שקול. הוא אורח רצוי בבירות רבות - כולל ירושלים.
 
ההצטרפות של ביידן למרוץ היא תגבורת ערכית חשובה למחנה הדמוקרטי. בעוד שבזירה הרפובליקנית הצפופה המתמודדים מתבוננים מבועתים במעשיו ובאמירותיו של דונלד טראמפ, ביידן תורם לדמוקרטים רצינות, איכות וכובד ראש. הוא יזכיר לאמריקאים שהפוליטיקה הפנימית לא אבודה ומזומנת להבראה ולשיקום. 
 
החדשות האלו לא טובות לקלינטון, במיוחד בזמן הזה, כשב־FBI חוקרים את החשדות לחשיפה של מידע סודי מחשבון הדואר האלקטרוני הפרטי שלה. קלינטון עדיין מובילה בסקרים, שומרת על פער משמעותי מברני סנדרס, הסנאטור הקשיש מוורמונט המתמודד מולה, אולם בוחרים דמוקרטים כבר מפקפקים במידת האמינות שלה. לביידן יש יכולת וסיכוי להגיע לפניה לקו הסיום הדמוקרטי.
 
ביידן בן ה־72, הפוליטיקאי הקשיש ביותר הזכור במרוצים לנשיאות, כבר רמז למקורביו כי אם יחליט לרוץ - וינצח לבסוף - קדנציה אחת תספיק לו בבית הלבן. האמריקאים, שאמונם בפוליטיקאים שלהם בנסיגה, יאהבו מועמד שמבטיח מראש כי ינסה להשפיע על חייהם במשך ארבע שנים בלבד. 
 
נוסף על כך, באמצעי התקשורת פורסם כי תורמים כבדים שהיו צפויים להזרים כספים למימון קמפיין הבחירות של קלינטון "מחזיקים את פנקסי הצ'קים" וממתינים להחלטה של ביידן. 
 
כמו כן התקבלו דיווחים על שיתוף פעולה בין ביידן לסנאטורית ממסצ'וסטס אליזבת וורן. השניים קיימו בשבוע שעבר "פגישת עבודה". וורן, דמות מוערכת בגבעת הקפיטול, מכחישה הערכות כי תתמודד גם היא. פרשנים טוענים כי בשיחה דנו השניים באפשרות סבירה ביותר, שוורן תרוץ כסגניתו של ביידן. 
 
אזהרה לרפובליקנים
לצמרת המפלגה הרפובליקנית, ובמיוחד לקבוצה של 16 הפוליטיקאים השואפים להשיג את מועמדות המפלגה לנשיאות, הצטרפות ביידן הדמוקרטי מהווה אזהרה; אור אדום. 
 
הרצינות והאיכות שהפוליטיקאי הוותיק והמחוקק המנוסה יביא עמו יבליטו עוד יותר את האופי הקרקסי שדבק במרוץ הרפובליקני, שטראמפ עמל קשות להבטיח אותו ומתאמץ לצרוב אותו בדעת הקהל האמריקאית. 
 
עימות טלוויזיוני ראשון בין המועמדים הדמוקרטים צפוי להתקיים באוקטובר. אם ביידן יהיה אז מועמד מוצהר ויחליף דעות עם קלינטון, תצפה אמריקה באירוע שיחשוף את המועמדים הרפובליקנים כמפגרים מבחינה אינטלקטואלית ויגרום לצמרת המפלגה התקף לב. 
 
הצד הסמוי והמסתורי בשיקולים של ביידן, שגם עיתונאים ופרשנים ותיקים בוושינגטון ובניו יורק אינם מצליחים לפענח, הוא חלקו - אם בכלל יש כזה - של אובמה בדחיפת סגנו לעמדת הזינוק. הנשיא, שאינו מצטיין בגילויי חיבה לסובבים אותו, ידוע דווקא כמי שמחבב מאוד את ביידן ומבקש את קרבתו. השניים מרבים להיפגש ולא רק במסגרת השגרה הפרוצדורלית של הבית הלבן אלא גם בהזדמנויות ובנסיבות שאינן מחייבות את הנוכחות של סגן הנשיא לצד הנשיא.
 
אובמה מכבד ומעריך את קלינטון. הוא ביטא את יחסו כלפיה כשמינה אותה לשרת החוץ בתקופת כהונתו הראשונה. אבל לדברי פרשנים בבירה האמריקאית, הילרי ובעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, גורמים אי נוחות לנשיא ברובד האינטלקטואלי. 
 
ההערכה הרווחת בקרב פרשנים היא שאובמה פיקח מדי מכדי להציע לביידן לרוץ או לעודד אותו, באופן מפורש, להתמודד על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות. אבל ייתכן כי "נתן לו להבין" או הרעיף עליו במרומז השראה לנסות פעם נוספת להגשים את חלומו להיות נשיא ארה"ב. 
 
דבר אחד ברור: אם אכן יצטרף ביידן לזירה, יהיה מרתק שם לא בגלל התנהלות פרועה של מועמד - ואף מילה על הנאום המועתק מקמפיין 88' וה"ליטוף" שהעניק לאשתו של שר ההגנה - אלא דווקא בגין רצינות.