שר החינוך בנט ראוי לחיזוק ולמחיאות כפיים סוערות על תוכניתו בנושא המתמטיקה. אני מתקשה להאמין שאני מחמיא לו, והרי אני שייך למחנה הנגדי מבחינה פוליטית, ולמרות זאת להערכתי הוא מריץ את אחד הפרויקטים הקריטיים בישראל בעשור האחרון ובעשור הבא. אני חייב להדגיש שההצעות לתגבר משמעותית את לימודי המתמטיקה – גם על ידי – התקבלו בזלזול ואולי אף ברחמים ותימהון כלפי המציע.



מתמטיקה היא בסיס אסטרטגי מהותי בחברה מתקדמת, ולבטח בחברה שנאבקת על שרידותה. המקצועות המתמטיים מכילים גם את הגיאומטריה, שהיא בעלת ערך קריטי ליכולתם של בני אדם להסיק היסקים, להתבטא בהיגיון, והחשוב מכל – היכולת להתנסח באופן מדויק, שיוצרת ביטחון עצמי ומצמצמת משמעותית את הצורך באלימות, בהתפרצות פיזית, בחוסר סבלנות, באי היכולת לקיים דיאלוג, כן, כמעט בכל מרכיב שאנחנו הישראלים לוקים עד כדי פיגור אנושי.
 
סילוגיזם – היא היכולת ליצור היסק לוגי, היכולת ליצור הסתכלות או ניסוח מופשט של “דברים”, של תהליכים, של אירועים – גם פוליטיים. היא גם הבסיס להמצאות מהותיות שאנחנו הישראלים לא ניחנים בהן. הישראלים אומנם נחשבים כמובילים בנושא ההייטק, אבל כל הסיפור הזה מתקיים רק בהקשר של אפליקציות. בישראל לא פותחה טכנולוגיה בסיסית בשום תחום, ולבטח לא בתחום מדעי המחשב, שלכולנו נדמה שהישראלים הם הטובים בעולם.
 

הבנה “טובה” של מתמטיקה בקרב הצעירים היא ערובה ליכולתם להתמודד עם פיזיקה, כימיה, מקצועות ההנדסה ומקצועות מדעי הטבע. היא יוצרת יכולת חשיבה שהופכת לכלי עבודה אקוטי, גם בהקשרים האסטרטגיים, ובעיקר בישראל. 
 
הקושי בהקניית ההבנה במתמטיקה מתחיל ומסתיים באיכות המורים. מתמטיקה איננה נושא טכני. היא נושא מופשט. אבסטרקטי. לכן, מהנדסים הם לא המורים הטובים למתמטיקה (וכאן יש מקום לתקן את התוכנית שמציע בנט). מתמטיקה חייבים ללמד מתמטיקאים או פיזיקאים ששולטים במרכיבים המופשטים שלה ויודעים להימנע מלימוד טכני ופשטני של נוסחאות וחישובים חשבונאיים.
 
לא קל להקנות יכולת מופשטת לילדים הצעירים. צריך לדעת לעשות זאת. לכן, אם יורשה לי להציע תיקון לקמפיין המבורך של בנט: כדאי להקים בית ספר למורים למתמטיקה, מורים לכיתות א’־ו’ ולכיתות ז’־י”ב. המיקוד אינו טמון ביכולת לגשת לבחינת בגרות בת 5 יחידות במתמטיקה. התוצאה הזאת היא פועל יוצא טריוויאלי של המהלך הנכון הזה. העיקר טמון ביכולת להתמודד עם יכולת ההכללה או ההפשטה שמעניקה המתמטיקה על שלל מרכיביה.
 
מעטים מבינים את המהלך שבנט ביצע. זהו לא מהלך שיווקי, כי לצערנו הרב, רוב הציבור בישראל לא מבין את משמעותו. ויותר מכך, את הפירות שהמהלך הזה יניב לא נראה במהלך השנים הקרובות.
 
כדאי לפעילים הפוליטיים בשמאל לשים לב שנציגי הימין בממשלה נוקטים מהלכים בריאים ונכונים במרכיבי ליבה תרבותיים (מתמטיקה היא אחת מאבני היסוד). כלומר, כדאי להשתחרר מהתחושה שהימין בישראל מובל רק על ידי קוסמי בחירות. המהלך האמיץ הזה מציג תמרור אחר ומעורר מחשבה.