בשבוע שעבר הראינו כאן כיצד שני עדי המדינה המובילים של פרשה 512 ("הלודאי" ו"הנתנייתי") מעידים בתיק רצח על תרגיל "כיפה אדומה" שעשה לכאורה מוטי חסין בשירות יצחק אברג'יל, אבל סותרים זה את זה בסוגיית זהות הרוצח בפועל של קורבן התרגיל - דוד ביטון ("דאידונה").



השבוע אנו חושפים קושי נוסף בדרך המשפטית הארוכה הצפויה לתביעה בפרשה הפלילית הענפה. פרקליטות מחוז מרכז מפריכה את אמינותו של מדובב משטרתי מקצועי, אשר הוגדר על ידה עצמה כאמין ביותר בבית משפט מחוזי ועליון, ועל בסיס עדויותיו הורשע נרקומן צעיר בשם ויקטור גואטה ברצח של נרקומן זקן בשם איזו שורץ, באפריל 2004, בשכונת דורה בנתניה.
 
ומדוע? הכל כדי להכשיר עדות סותרת בתיק רצח מקביל שמסר לאחרונה עד המדינה "הנתנייתי" המפורסם מפרשה 512 נגד שני עבריינים מנתניה - כפיר כהן וברטו חג'ג', שבניגוד מוחלט לממצאים בזמן אמת של אותו מדובב אמין כביכול, נאשמים עכשיו ברצח של עבריין בשם דורון סרוסי, אף הוא נרצח באפריל 2004, בשכונת דורה בנתניה.
 

כעת, על רקע ההתבטאויות הנחרצות של הפרקליטות בבית משפט מחוזי ועליון ולפיהן המדובב המשטרתי אינו אמין ועדותו בתיק רצח סרוסי היא מופרכת, נערכים במשפחת גואטה להגשת בקשה דחופה למשפט חוזר בתיק רצח שורץ על בסיס אותה ראיה חדשה שפרסמה הפרקליטות עצמה. 

מנגד, הסנגורים של הנאשמים בתיק רצח סרוסי טוענים כי המדובב אמין גם אמין, ומבקשים לפסול על הסף דווקא את העדות של עד המדינה "הנתנייתי" - המחולל של פרשה 512.

חוק וצדק

לא בכל יום מוציאה פרקליטת מחוז מיוזמתה מכתב רשמי לאסיר עולם על ראיות חדשות שנמצאו בתיק שלו אחרי 11 שנות מאסר, מה גם שהמכתב נשלח לפני ראש השנה לאחותו של המורשע ברצח, עו"ד גילה גואטה, סנגורית לוחמנית בולטת, שבפרקליטות מתעבים אותה ובבתי המשפט מתקשים לעכל אותה.
 

נרקומן צעיר, ויקטור גואטה. צילום: באדיבות פוסטה
בתחילת שנות ה־90 הייתה גואטה צעירה ממשפחה קשת יום בשכונת דורה, שאחיה הרבו להסתבך עם המשטרה. עקב טראומות החיכוך היומיומי הקימה גואטה את "ארגון חוק וצדק", אשר הוביל מאבק ציבורי מקומי נגד אלימות השוטרים בתחנת נתניה. בשיאו של הקמפיין הועברו מהתחנה כמה שוטרים אלימים, למורת רוחה של פרקליטת המחוז דאז, עדנה ארבל, שרק בהוראת בית המשפט העליון נאלצה להתייחס רשמית לתלונות הארגון של גואטה.
 
לימים, בעקבות הרוח הגבית שקיבלה מהמאבק, נרשמה גואטה ללימודי משפטים במכללת נתניה וסיימה בהצטיינות. ארבל מונתה לשופטת בית המשפט העליון, ואילו אחד השוטרים "המורחקים" מתחנת נתניה, רב־פקד אוהד מגורי, הפעיל את המדובב אשר הפליל את ויקטור גואטה בתיק רצח איזו שורץ, אותו מדובב שאמינותו מופרכת כעת על ידי הפרקליטות בתיק רצח סרוסי.

רצח איזו שורץ

לפי כתב האישום, המניע לרצח היה יריבות על סחר בסמים בנתניה. מי שקורא את התיאור הפשטני הזה יכול להתרשם כי מדובר במלחמה בין ארגוני פשע בנתניה הקלאסית. בפועל, גואטה היה אסיר משוחרר מכור לסמים וחסר אמצעים, ואילו שורץ היה נרקומן זקן וערירי שהיה מטופל באדולן ובכדורי שינה.
לשניהם הייתה היכרות עם שתי דמויות רלוונטיות לסיפור. האחת, נרקומנית שהייתה פעם בת זוג של גואטה אבל אהבה לרבוץ בדירה של שורץ קשישא, אשר רקח עבורה קוקטיילים כימיקליים ממסטלים. השני היה אסיר משוחרר מכור לסמים בשם מוטי ביסמוט, שנעצר בגין אירוע ירי לעבר בעל פיצוצייה, שהתלונן כי ביסמוט, אשר דקר אותו בעבר ונשפט לחמש שנות מאסר, השתחרר מהכלא וחזר להציק לו.
 
ביסמוט נעצר והכחיש שהוא היורה, אבל לאחר שמדובב הפליל אותו, הוא הציע לחוקר, אותו אוהד מגורי, מידע על גופה ועל רוצח בתמורה לשחרורו. מגורי הרים את הכפפה, מה גם שביסמוט ציין בעדות רשמית כי היורה לעבר הפיצוצייה הוא ויקטור גואטה, שהוא גם הרוצח של איזו שורץ, אשר נרצח כשלושה שבועות לפני כן. ביסמוט חשף בפני השוטרים ההמומים את הגופה המובטחת, של שורץ, מוטלת על סף ריקבון בדירתו המבודדת. 
 
בעדויותיו סיפר ביסמוט כי יומיים לפני הרצח שכנע אותו גואטה לבוא איתו לדירה של שורץ ולהוציא אותו החוצה, כדי שגואטה יסחט ממנו כסף וסמים. לפי העדות, פעמיים הוציא ביסמוט את שורץ האומלל מהדירה, אבל גואטה לא יצא מהמסתור כדי לבצע את התוכנית, מה שלא מנע מביסמוט לעלוב בשורץ ולעזוב בגפו את המקום, ללא כסף או סמים.
 
חלפו כמה ימים, סיפר ביסמוט, וגואטה התוודה בפניו על ביצוע הרצח במילת סלנג טריפוליטאית, אמילתצ'ו, רוצה לומר - עשיתי אותו. הרכב שופטים של בית המשפט המחוזי אימץ את העדויות של ביסמוט ושל הנרקומנית, אשר טענה כי בבוקר הרצח שורץ הזהיר אותה מפני בן זוגה לשעבר, גואטה. השופטים תמכו את שתי העדויות בעדות המדובב, הגם שלא הצליח להקליט את גואטה, אבל העיד כי גואטה התוודה בפניו על ביצוע הרצח ומסר לו פרטים מוכמנים.
במהלך הכרעת הדין התעקשה הסנגורית גואטה לשבת על ספסל הנאשמים ולחבק את הלקוח שלה, אחיה, הנאשם שהורשע ונשפט למאסר עולם.
 
לאורך כל המשפט טענה עו"ד גואטה כי ביסמוט העליל על אחיה ואילו הקצין מגורי סגר איתה את החשבון הקהילתי הישן (אותה הרחקה מתחנת נתניה בגין אלימות) על גבו של אחיה החף מפשע, אולם טענותיה נדחו. רצה הגורל ובערעור שהגיש עו"ד ירום הלוי לבית המשפט העליון ישבה השופטת עדנה ארבל, אשר דחתה את הערעור אבל הבהירה כי אלמלא עדותו האמינה של המדובב, לא היה מקום להרשיע את אחיה של הסנגורית "הסוררת".
 

טענה כי ביסמוט העליל על אחיה, עו"ד גואטה. צילום: באדיבות פוסטה
כיצד תשפיע קביעת השופטת המוערכת בנוגע לאמינות המדובב על הסיכוי של גואטה לקבל משפט חוזר עקב הראיות החדשות המפריכות את אמינות המדובב? ימים יגידו. בינתיים כבר יש לשינוי בעמדת הפרקליטות על המדובב השפעה ישירה על פרק נוסף בפרשה 512.

רצח דורון סרוסי

דורון סרוסי מנתניה היה "בחור טוב" בעגה העבריינית. אסיר משוחרר שהיה מעורב במאבקי שליטה על תחנת דלק בכביש החוף, סמוך לשכונת דורה. במהלך שהותו בכלא דאגו לו חבריו לקצבה חודשית זעומה של 500 שקל, אבל כאשר השתחרר ודרש להכיר בו כשותף בתחנה, הוא נקלע לעימות איתם.
ב־18 באפריל 2004 הגיע סרוסי לדירה של צרכן סמים בשכונת דורה, בבר איבגי, והסתגר באחד החדרים. סמוך לחצות נכנסו לחדרו שניים או שלושה גברים ודקרו אותו קשות בקנה הנשימה ובפלג גופו העליון. איבגי סייע לו לרדת לרחוב והזמין אמבולנס, אך מיהר לחזור לדירה, ניקה את כתמי הדם ונעלם. למחרת נעצר.
 
בעדותו במשטרה סיפר איבגי כי בסלון הדירה התארחו שלושה חבריו (בנצי אקוע, שלומי דקל ובני ראובן), ואילו סרוסי פרש בשלב מסוים לישון בחדר הפנימי. לטענתו, סמוך לחצות הגיעו לדירה שני בחורים שהוא אינו מכיר ושאלו על סרוסי. הוא הפנה אותם לחדר הפנימי ואז שמע קולות מריבה, שבסיומה השניים הותירו את סרוסי מתבוסס בדמו.
 
במהלך ימי המעצר הוכנס איבגי לתא אחד עם גואטה והמדובב, שהתחזה בשם סאקר אל אושלה, סוחר סמים גדול מדרום הארץ. סאקר המדובב עבד בשתי חזיתות: מצד אחד, על גואטה בתיק רצח, ומצד שני, על איבגי, שבשלב הזה עוד היה חשוד בניסיון לרצח בלבד, שכן, סרוסי אושפז חסר הכרה במשך חמישה חודשים, עד שמת.
 
"איבגי סיפר לי שהוא עצור על דקירות", סיפר המדובב בעדותו. "הוא אמר למשטרה שנכנסו רעולי פנים ודקרו בן אדם... אני בעיניים ובתנועות ידיים סימנתי לו 'כל הכבוד', שהוא לא הסגיר את החברים שלו, ואז גואטה נכנס לשיחה ואמר: 'החמור הזה, שבוע לא מדבר עם המשטרה, ולכן לא מכניסים לו ציוד'. גואטה אמר שהוא שלח אותו לומר שההם שנכנסו לדירה היו רעולי פנים, וככה המשטרה והחוקרים שינו את היחס אליו והכניסו לו ציוד".
 
כעבור יומיים, לאחר נסיעות לבתי משפט וחדרי חקירות, נפגשו המדובב גואטה ואיבגי שוב. "התחבקנו, כפרה מה כפרה, ואני ישבתי על המיטה שלו ושאלתי אם הוא עומד על המילה, והוא אמר שבטח, שקיבל עוד שבעה ימים אבל הוא הולך הביתה. זה היה עשר בלילה בערך... גואטה קיבל גראס מחדר 6, התחיל לעשן והדליק מוזיקה ברדיו, ואני ניצלתי את ההזדמנות שגואטה מסטול לשאול את איבגי למה החברים שלו לא דואגים לו... אז הוא אמר שהם לא יכולים לדאוג כי שניים מהשותפים שלו נמצאים במעצר, שלומי דקל בחדר 4 ובנצי אקוע בחדר 2, והשלישי שהוא 'הקליבר בינינו' וקוראים לו בני ראובן, הוא בבריחה.
 
"יא ראבק, אמרתי לו, אני מקווה שהשותפים שלך בחורים טובים ולא יפתחו במשטרה. איבגי אמר לי שניתן לסמוך עליהם במאה אחוז... ואז הוא אמר איך הוא הזמין את הבחור שנדקר אליו הביתה ושלושת החברים שלו הגיעו רעולי פנים ודקרו את הבחור... וסימן על הצוואר ועל החזה... הבנתי ממנו שמי שדקר זה הקליבר בני ראובן, עם סכין ברוחב חמישה סנטימטר ובאורך 15 סנטימטר, ואיבגי אמר שהכוונה הייתה לרצוח אותו".
 

הנרצח, דורון סרוסי. צילום: באדיבות פוסטה
ההתפתחות הבאה הייתה נגדית. אחד החשודים מהדירה, בנצי אקוע, טען כי הוא לא יסכים שאף אחד ילך למאסר עולם על פשע שלא ביצע, וסיפר כי השניים שדקרו את סרוסי הם ברטו חג'ג' וכפיר כהן, שעבד בתחנת הדלק. אלא שהשניים ירדו למחתרת ונעצרו רק כעבור כמה שבועות. בסיום החקירה שוחררו כל החשודים מחוסר ראיות, חרף העדות של אקוע והווידוי של איבגי בפני המדובב.

החשודים הפכו לעדים

וכך, עוד תיק רצח שלעולם אינו נסגר, נכנס להקפאה, עד שבשנת 2012 הגיעו בלשים של ימ"ר תל אביב ויאחב"ל להסכם עם עד המדינה "הנתנייתי", אי שם. העד, שנקלע לצרות צרורות, נזכר כי מעבר להרפתקאותיו עם בכירי ארגון אברג'יל בישראל וברחבי העולם, הוא היה פעם "בחור טוב" מנתניה שרבים התוודו בפניו על פשעים שביצעו. הוא מנה פשעים של ריקו שירזי ואסי אבוטבול. 
 
אבל לא רק "מותגים" היו ברשימה. לדבריו, כאשר שהה בחו"ל בשנת 2004, התקשר אליו כפיר כהן ממקום המסתור שלו וביקש ממנו סיוע עקב בעיה שנוצרה לו עם "ההוא שנדקר בדירה בדורה". על בסיס השיחה הלא מתועדת הזאת החליטו בפרקליטות להתעלם מעדות המדובב "האמין" שלהם נגד איבגי ושות', והגישו לאחרונה נגד כהן וחג'ג' כתב אישום המבוסס על העדות של אחד מיושבי הדירה בשנת 2004 (אקוע), ועל עדויות חדשות שנגבו מאיבגי ודקל ברעידת האדמה שהתרחשה לאחרונה עם חשיפת פרשה 512.
 
על מסכת הראיות הזאת אמר השופט אברהם יעקב מבית משפט המחוזי בתל אביב: "ניתן לטעון כי הראיות שתוארו יכולות לספק בסיס לכאורי להרשעה, אולם ישנה ראיה נוספת אשר מתארת מערכת עובדתית אחרת, וזוהי הודעת המדובב ולפיה איבגי הודה לפניו כי הוא, יחד עם חבריו שלומי דקל, בנצי אקוע ובני ראובן, הם שרצחו את המנוח".  
 
גם הסנגורים, עורכי הדין ישראל קליין וג'קי סגרון, טוענים שעדות המדובב בזמן אמת היא האותנטית ביותר. בדיון על אמינותו ציין עו"ד קליין סופרלטיבים שבפרקליטות הרעיפו בעבר על המדובב. "הם כותבים שהוא קצין מג"ב, אדם עם תואר, ואפילו הוא עצמו מציין בעדות, 'גייסו אותי כי אני מצטיין ופיענחתי את הרצח שבו הורשע ויקטור גואטה'".
 
השופט ציין בהקשר זה כי לפי הפרקליטות, "הודעת המדובב נתפסה כלא אמינה ונזנחה כבר בשנת 2004... בעקבות חידוש החקירה טוענת התביעה כי המדובב ניזון משמועות שהתרוצצו בעיתונות המקומית ובחדרי המעצרים... ונחשף לפרטי חקירה מכיוון שהיה מעורב בחקירת רצח נוספת (איזו שורץ - א"ז).
"הסבר זה אינו מניח את דעתי", הדגיש השופט, "מדובר בעדות שלפיה מבצעי הרצח היו אחרים אשר משמשים עדים בתיק זה, ועל הודעותיהם מבססת המאשימה את התשתית העובדתית לכתב האישום (נגד חג'ג' וכהן - א"ז). בהודעות המדובב מופיעים פרטים מוכמנים, הוא יודע לתאר את הסכין, את מקום הדירה ואת שמות האנשים שנכחו בה. הודעתו של המדובב מעיבה על התשתית הראייתית של התביעה ומכרסמת בה כרסום ניכר".
 
בעוד כפיר כהן מרצה מאסר בתיק אחר ונעצר בהסכמה עד להודעה אחרת, הורה השופט אברהם לשחרר את חג'ג' בערבות, ובית המשפט העליון דחה את הערר שהגישה הפרקליטות.את תגובת הפרקליטות לא היה ניתן לקבל במהלך חול המועד.