העובדה שמתקפת הטרור בפריז לא הייתה מכוונת נגד יהודים מנחמת מנהיגים יהודים שם. אך אוי לנחמה כזאת. ״לפני כן היעד של טרוריסטים היה קבוצות מוגדרות כמו יהודים ועיתונאים, אך כעת הם רוצחים ללא הבחנה את כל הצרפתים שאינם מוכנים להיכנע לחוק השריעה״, אמר יו״ר ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת לעיתון ״הארץ״. ״אילו רצו לפגוע ביהודים, לא היו תוקפים את המקום (תיאטרון בטקלאן) בשבת״, קבע נשיא הקהילות הדתיות בצרפת. אם זה לא היה טרגי, אפשר היה לצחוק.



האבחון של הטבח נכון, אבל הניסיון להפיק ממנו הרגעה מוטעה ומסוכן. בעיקר כשמדובר במדינה המובילה כבר שנים במספר התקריות האנטישמיות המתרחשות בה (בשנת 2012, למשל, התחוללו בה, על פי דוח מכון קנטור, כ-50% מכלל התקריות האנטישמיות בעולם).
 
זהו מופע נוסף של עצימת עיניים ובריחה ממציאות מסוכנת, שאפיינה במהלך הדורות יהודים במדינות שונות וגבתה מחיר כבד וקטלני. כשמכירים במציאות רק ברגע האחרון, כאשר הסכין כבר מונחת ממש על הצוואר, זה לרוב מאוחר מדי.
 

מה שקרה בשישי האחרון בפריז הוא מזעזע ודורש מלחמת חורמה כלל-עולמית מתואמת בארגון דאע״ש, שהעלה פאזה בפעולתו זו, גם בתכנון וגם בביצוע. אבל ליהודי צרפת אסור להתעלם מכל התקריות והתקיפות האנטישמיות שקדמו לכך ברחבי המדינה, ושבפריז ובטולוז אף גבו מחיר דמים. איש אינו יכול לערוב שהם לא יישנו. להפך, מתקפת הטרור המוצלחת מבחינת דאע״ש עלולה לעודד פעולות טרור מקומיות של גורמים מוסלמיים קיצוניים בצרפת.
 
יש גידול מתמיד במספר העולים מצרפת בשנים האחרונות, ויש להניח שלאנטישמיות שם יש משקל בגידול זה. השנה, כמו אשתקד, צפוי מספרם להגיע לכ-7,000. הרבה ביחס לעלייה בשנים קודמות, מעט מאוד ביחס למספר היהודים בצרפת, שעומד על קרוב לחצי מיליון. ויש עוד נתון: כ-30% מהעולים חוזרים לצרפת במהלך שלוש השנים הראשונות לעלייתם בשל קשיי קליטה.
 
גם המצב הביטחוני בישראל משחק תפקיד מרכזי בפרשת העלייה מצרפת (ומארצות אחרות). ישראל רואה עצמה כנושאת באחריות לגורל העם היהודי באשר הוא. כשיהודים ברחבי תבל נקלעים למצוקה ולסכנה, ישראל מתערבת, בגלוי ובסתר, להצלתם. אלא שככל שהמצב הביטחוני בישראל מחמיר, מתרופף בעיני יהודים בעולם מעמדה כארץ מקלט לעת צרה.
 
כששרון היה ראש הממשלה הוא קרא ליהודי צרפת, בעקבות גילויי אנטישמיות שם, לעלות לישראל. תגובת צרפת הרשמית הייתה ממש היסטרית. דברי שרון הוגדרו כחסרי אחריות, והוא הואשם ב״פלישה לעניינים הפנימיים של צרפת״. אבל גם מנהיגים יהודים בפריז קראו לשרון ״להניח לקהילה היהודית להתמודד בעצמה עם בעיותיה״.
 
שוחחתי אז עם אחד מהם, והוא אמר: ״ישראל מתיימרת להציע ביטחון ליהודים בגולה, בשעה שהיא מתקשה להעניק אותו לאזרחיה. רק בישראל נהרגים יהודים בגלל יהדותם. ישראל היא גורם מרכזי לאנטישמיות של שנות האלפיים. במדיניותה ובפעולותיה היא מסכנת את חיינו והיא זו שמתיימרת להציל אותנו? שלא תסכן אותנו מלכתחילה״.
 
הד הדברים הללו חלחל גם למה שאמרה השבוע יהודייה בפריז, שנשאלה בעקבות הטבח מדוע לא תעלה לישראל והשיבה: ״בישראל מסוכן לא פחות״. שוב אותה בריחה מהמציאות. כן, יש גם בישראל טרור, אבל היא עדיין בטוחה ליהודים יותר מפריז ומטולוז.