פרנסי פלורידה, ניו יורק וברלין חייבים חוב גדול לממשלת ישראל, כמו גם לאופוזיציה ולעיתונות הסוציאליסטים־פופוליסטים שלנו. ואם יתקבלו שתי ההצעות שנבחנות באוצר השבוע – החוב המוסרי של ארצות הברית וגרמניה לישראל ירקיע שחקים. כמה מקומות עבודה חדשים יתווספו בארצות הברית, כמה הון ישראלי חדש יוזרם לבנקים זרים, תוך הפחת רוח חיים בכלכלות של שתי המדינות הללו ואחרות. אומנם, מקומות העבודה שיתווספו מעבר לים ייגרעו מהעובדים הישראלים, והכסף שיועבר יחסר אצלנו, אבל מה זה חשוב – העיקר שנצליח לדפוק את הקפיטליסטים החזירים ולטעון שעושים משהו לפתרון משבר הדיור.

הכוונה כמובן לשתי ההמצאות החדשות של השר כחלון – להטיל קנס על מי שיש לו שלוש דירות ומעלה, ולהחזיר את מס הרכוש על הקרקעות. הרעיונות החדשים מתווספים למס הרכישה הפוגעני שקיים בארץ ושטיפס לצמרות, למיסוי המטורף על רכב, דלק וגם על ההכנסה. ולהיטלים והאגרות, שיחדיו יוצרים מקהלה מצמררת של עודפי גבייה בשנים האחרונות. שלא לדבר על ההישג החדש של ההסתדרות, שהצליחה להגדיל את ההפרשה של המעבידים לטובת העובדים ובמקביל הקשתה עוד יותר על עסקים להחזיק עובדים. 
כך, קשה מאוד להרוויח פה, אבל גם אם  נשאר לך כסף פנוי, לא מותירים לך כל נתיב להשקיע אותו בישראל באופן סולידי ובתשואה סבירה. הבנקים וחברות ניהול התיקים מגיעים לתשואה אפסית. הבורסה לא בטוחה, ולהחזיק דירות להשקעה הפך לפשע נגד האנושות. כך יוצא שלאנשי עסקים אין היגיון להשקיע כאן, למעבידים קשה יותר להעסיק וכדאי להם להתפתח בחו"ל. וגם לשכירים מן השורה, אפילו אם צברו 250,000 שקלים בדי עמל, אין מה לעשות עם הכסף.

נדל"ן בפלורידה. התנועה - מערבה. צילום: יח"צ

לכן – הכיוון מערבה. בשנים האחרונות זרם הון עתק של ישראלים בעיקר לארצות הברית ולגרמניה. מדובר גם בהרבה מאוד פרוטות של שכירים וצעירים, שאת החסכונות שצברו הם השקיעו בבתים בפלורידה ובאטלנטה או בדירות בגרמניה. כך הם מספקים הרבה מאוד עבודה לאמריקאים ולגרמנים, מניעים את הכלכלות המקומיות, ואת עיקר המסים על ההכנסות שלהם משלמים לקופה האמריקאית או הגרמנית. 
עדיין, הרבה מאוד ישראלים מחזיקים בשלוש דירות ויותר בישראל וללא מעטים יש פיסת קרקע כזאת או אחרת בארץ. אבל אם יטילו עליהם מסים וקנסות חדשים הם יעלו את המחירים לשוכרים או שימכרו כל עוד נפשם בם. ומה יעשו עם הכסף – הוא יטוס למיאמי, לברלין או ללונדון. כבר היום, כמי שמעורב בהשקעות בארצות הברית פונים אלי בכל יום אנשים מהשורה ומבקשים עצה והכוונה - איך קונים משהו להשקעה מעבר לאוקיינוס. הממדים מדהימים והפוטנציאל גדול עוד הרבה יותר. ממשלת ישראל ואיתה הפופוליסטים והקומוניסטים שנלחמים בבעלי הדירות ו"ההון" מובילים חלקים גדולים מהציבור לשים את כל מה שיש להם בגולה.
משבר הדיור לא ייפתר עד שלא נבנה בכמויות במערב השומרון וממזרח לירושלים. אבל אם נמשיך להטיל גזירות על השוק החופשי נמיט על עצמנו תוצאות רעות מאוד. אם כי תמיד אפשר לחזור לחצי הדיקטטורה של ימי מפא"י העצובים, כשאסור היה להחזיק מטבע זר ולהוציא כסף מהארץ. אפשר גם לאמץ עוד רעיונות מהמהפכה שעורך עכשיו ארדואן בטורקיה. זה אומנם יהרוס את הדמוקרטיה, המשק והעם, אבל משיחי השקר השונים ייהנו מהרגשה טובה.