בחמאס פועלת יחידת סייבר שיכולותיה לא בלתי מבוטלות – כך מתברר על רקע המבצע המיוחד שאגף המודיעין בצה”ל, בשיתוף שירות הביטחון הכללי (שב”כ), מנהלים נגד הארגון העזתי. יחידת הסייבר של חמאס קיבלה סיוע ממומחים.  המאמץ של חמאס, שנמשך כבר חודשים ארוכים, מצביע על הסכנה הגדולה לביטחון מידע ועל פוטנציאל הנזק לביטחון הלאומי שגלום באינטרנט, במכשירי הטלפון החכמים, ברשתות החברתיות ובכל כלי התקשורת הדיגיטליים.
צה"ל יצא במבצע נגד פעילי חמאס שהפילו ברשת חיילים

הדברים האלה אינם חדשים. ובכל זאת, אנו מופתעים בכל פעם מחדש כשמתברר עד כמה אנו חשופים וכמה קל  לחשוף את הסודות שלנו. פעם יחידת ביטחון שדה יצאה במסע שססמתו הייתה “האויב מאזין”, כדי להגביר את המודעות בקרב החיילים שלא לפטפט ברשתות קשר, בטלפונים (הנייחים) או בשיחות אקראי ברחוב.

תמונת פרופיל מזויפת של פעיל חמאס
תמונת פרופיל מזויפת של פעיל חמאס

 מאז הוחלף שמה של היחידה לביטחון מידע (בטח”ם) והטכנולוגיה השתכללה: נוספו מחשבים למיניהם וטלפונים חכמים, שמשמשים לא רק כמכשיר לקשר, אלא גם כמצלמה, כמכשיר הקלטה ועוד. אך המהות לא השתנתה - החיים והמוות ביד הלשון. 

במקום סוכנים - וואטסאפ ופייסבוק 
המאמצים של חמאס לחדור דרך הרשתות החברתיות ולשטות בחיילים ובקצינים בצבא קבע כדי לשאוב מהם מידע על יחידות צה”ל, על אימונים, על תוכניות מבצעיות ועל אמצעי לחימה, מעידים על כברת הדרך הארוכה ועל השינוי שעובר עולם הריגול. הוא נזקק פחות ופחות לסוכנים, על כל הקושי לגייסם, כדי שישיגו עבורו את המודיעין. במקום זאת אפשר לעשות זאת באמצעות פייסבוק, וואטסאפ, טוויטר ועוד. 

התכתבות של איש חמאס במסווה של נערה עם חייל
התכתבות של איש חמאס במסווה של נערה עם חייל

 

קציני המודיעין של חמאס מגלים יצירתיות. הם חודרים לרשתות החברתיות וגונבים זהויות של משתמשים. לרוב הם עושים זאת באמצעות זהויות גנובות או בדויות של נשים צעירות, שנראות טוב בתמונות המצורפות, ומתחילים לחפש את הקורבנות שלהם מקרב חיילי צה”ל. זה מתחיל כפלרטוט רגיל במטרה שיתפתח לשיחה שבה המפותה יתמסר ויסכים להעביר פרטים על עצמו, על חבריו, על היחידה שבה הוא משרת ותמונות משירותו הצבאי. במקרים אחרים חודרים אנשי חמאס לקבוצות שהקימו חיילים בצה”ל בכל הרמות: צוות, מחלקה, פלוגה או גדוד.
 למרבה המזל, ביטחון מידע והשב”כ הצליחו לעלות על מבצעי לוחמת הסייבר של חמאס, לחשוף אותם, ואולי אף לשטות בקציני המודיעין של חמאס ולחדור דרכם למערכיו, מה שנקרא בעגת המודיעין “להכפיל אותם”.
 אבל הרי אנו לא יודעים מה שאנו לא יודעים. צריך לקחת בחשבון שאולי הריגול הנגדי והגנת הסייבר של אמ”ן והשב”כ לא הצליחו למנוע את כל הניסיונות של חמאס, וצריך לקחת בחשבון גם את תרחיש המקרה הגרוע ביותר. כלומר שהם הצליחו להשיג מידע חשוב וסודי, ובישראל לא יודעים זאת.
 
אם אלה הן יכולות הסייבר של חמאס, אפשר להעריך כי אלה של חיזבאללה ושל איראן משוכללות עוד יותר. לוחמת הסייבר כבר אינה עניין של העתיד - היא כאן ובמלוא עוצמתה.