בוקר טוב והרי החדשות: שגרירות ארצות הברית עוברת לירושלים, ולכן יהיו עומסי תנועה בשער הגיא בשל תנועת משאיות חריגה. האם בעוד חודשיים נשמע ידיעה כזו עם קפה הבוקר? בעוד חצי שנה? שנה? דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר של ארצות הברית, הבטיח להעביר את השגרירות לירושלים. האם הוא יבצע את המעבר? זו שאלה שהפרשנים לארצות הברית יענו עליה בהסתמך על הלכי הרוח בארצות הברית.



עם זאת, מישהו צריך לפרש את הלכי הרוח בישראל ואת שיקולי ישראל ולענות על השאלה: האם ישראל מאמינה שארצות הברית תעביר את השגרירות שלה לירושלים? האמת היא שאני כותב את הטור הזה כדי לנסות לענות על שאלה קשה יותר: כאשר אנחנו מביטים פנימה אל תוך נפשנו, האם אנחנו באמת רוצים ששגרירות ארצות הברית תעבור לירושלים?



ברור שאני לא יכול להציץ פנימה אל נפשו של כל ישראלי. אני מכיר רק סוג מסוים של ישראלים שחיים סביבי, ואני חושב שהתשובה האמיתית, החודרת, לשאלה כזו שאציב בפניהם תהיה גמגום כבד ברוב המקרים, ובחלק מהמקרים הבעת הסתייגות. יש לנו פחד מהצלחה כזו גדולה. מה יהיה? אני שומע בדמיוני הפרוע. אוי, הפאשיסטים יחגגו.



כן, הרבה שאלות עולות באקטואליה היומית ומרגיזות אותי, החל מהעלאת שכר חברי הכנסת (פערי שכר בישראל לא מעניינים אותי בשום תחום, פרט לתחום אחד: לא יכול להיות שחברי הכנסת מרוויחים שכר שהוא בפער כה גדול, אחד הפערים הגדולים בעולם בין שכר חבר פרלמנט לבין השכר במשק), עבור לכוונה המכוערת לגבות 35% מס מזכיות במפעל הפיס וכלה בסכנת המאגר הביומטרי שיכניס את כולנו לכלוב של כל ממסד מושחת וכל האקר מרושע; אבל השאלה של מעבר שגרירות ארצות הברית לירושלים מנקרת במוחי לצד כל השאלות האלה, ואולי קצת מעל להן.



רוב הישראלים מתייחסים לכך כאל אירוע שלא יקרה כלל. מדובר בהבטחות בחירות, הם אומרים לעצמם, ואני מצטער להוסיף: מרגיעים את עצמם. גם אני, כמובן, לא יודע אם טראמפ יקיים את הבטחתו. ממקורות בקרב האוונגליסטים האמריקאים נודע לי ששבוע לפני הבחירות נפגשה המנהלת האמריקאית של השגרירות הנוצרית הבינלאומית סוזן מיכאל, עם נציג בכיר של טראמפ בוושינגטון והגישה לטראמפ מסמך שעליו חתומים 40,000 נוצרים מארצות הברית, וכן 650 מנהיגים נוצרים אמריקאים, המייצגים 60 מיליון אוונגליסטים אמריקאים. המסמך היה בקשה להתחייבות של טראמפ להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים, וכן התחייבות לדחיית פתרונות צד שלישי לסכסוך הישראלי־פלסטיני ועוד.



ניסיתי לברר בשיחת טלפון אם טראמפ ממש חתם להם על המסמך הזה, והתשובה הייתה שלא, אך ניתנה התחייבות בעל פה. ובכן, אני סקרן לדעת עכשיו אם ההתחייבות תקוים, ולו רק כדי לבחון את התגובות לכך בישראל.



הנטייה של ישראלים רבים היא להרגיש נוח עם כל כיוון של הקטנת ישראל, ולהרגיש גירוד בכל הגוף כאשר ישראל מגיעה להישגים לאומיים גדולים מדי. מקרה העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים יהיה בעיני מבחן גדול לתכונת האופי הלאומי הזה שלנו.



אני רוצה שטראמפ ייתן כבר את ההוראה, והשגרירות תעבור רק כדי לבחון במבט משועשע את התגובות בישראל לכך. אני מניח שבתקשורת ובפוליטיקה תעלה הטענה שזה ספין של נתניהו כדי להסיט את תשומת הלב מפרשת הצוללות או מפרשת האף־35 או מאיזו מנה בארוחה שמישהו מבני משפחתו אכל באיזה מקום בעולם על חשבון מישהו, אבל לדעתי העברה כזו של שגרירות ארצות הברית לירושלים תעמיד למבחן בעיה עמוקה יותר בנפשנו.