ביהודה ושומרון 150 ערים ויישובים, שבהם מתגוררים כ־430 אלף ישראלים, אך המערכת החוקית באזור עדיין אינה זהה לזו שחלה במדינת ישראל הריבונית. במקומה, חלים על יהודה ושומרון ועל האזרחים הישראלים המתגוררים בהם, בליל של חוקים עותמניים וירדניים, צווים של חקיקה צבאית שעליה חתום מפקד פיקוד המרכז וגם כמה חוקים ישראליים.



מעלה אדומים, הממוקמת כ־5 ק"מ ממזרח לירושלים, הוקמה ב־1975 בידי ממשלת ישראל בראשות יצחק רבין ז"ל. במעלה אדומים 41 אלף תושבים. העיר נמצאת בשטח שעדיין לא הוגדר באופן מלא כחלק ממדינת ישראל, אף שקיימת הסכמה רחבה מימין ומשמאל, וגם בזירה הבינלאומית, שבכל הסדר מדיני היא תישאר חלק ממדינת ישראל.



ניהול עיר גדולה על פי מערכת חוקים וצווים צבאיים המושתתים על תפיסה עותמנית וירדנית הוא בלתי אפשרי; לאחר 50 שנה שבהן השאירה מדינת ישראל את האחריות לעיר בידי צה"ל, הגיע הזמן להפוך את מעלה אדומיםלעיר רגילה במדינת ישראל.



הציבור מוכן, גם במחיר מדיני כבד



בסקר שערך מכון "מדגם" בהנהלת מנו גבע וד"ר מינה צמח עולה כי כ־78% מהאוכלוסייה היהודית משוכנעים כי על ישראל להחיל את ריבונותה על מעלה אדומים. יותר מ־70% סבורים כי יש להחיל את הריבונות על מעלה אדומים גם אם תיאלץ ישראל לשלם מחיר מדיני כבד על כך ותספוג תגובה בינלאומית חריפה.



מאז הקמת העיר הצהירו כל ראשי הממשלה שמעלה אדומים תהיה תמיד חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. אין מדובר כאן במהלך חדש. אנחנו מבקשים להמשיך את דרכה של הציונות המעשית ולפעול בדרכם של ראשי ממשלות ישראל.



אני פונה וקורא לכל חברי הכנסת מכל סיעות הבית להצביע בעד החוק ולתת לנו את הזכות שלנו כאזרחים ישראלים הממלאים את חובותיהם במלואן.



הכותב הוא ראש עיריית מעלה אדומים