לפני כשנה, ביום זכויות הקהילה הגאה הראשון בכנסת, הפילה הממשלה לא פחות משבע הצעות חוק פרו־להט"ביות. שר הבריאות יעקב ליצמן אף הגדיל להצהיר כי אין בכוונתו לעסוק בענייני בריאות להט"ב תוך השוואתם לחוטאי עגל הזהב. זכויות חברי וחברות הקהילה אינן חלק מסדר העדיפויות של שרת המשפטים איילת שקד, שמסרבת לעסוק בסוגיה המזעזעת של טיפולי המרה, בעוד שבמדינות מערביות רבות הטיפולים הללו הוצאו מחוץ לחוק. חבר מפלגתה, שר החינוך נפתלי בנט, גרר את ארגון הנוער הגאה במשך שנה עד שמימש את הבטחתו, לאחר רצח שירה בנקי ז"ל, להגדיל את התקציב. תוכניות חינוך בנושאי מגדר וזהות מינית טרם יצאו לפועל חרף ההבטחות.



זוהי מדיניות ממשלתית שמתעלמת מאחת הקהילות המופלות ביותר במדינה. המדיניות הזאת מעמיקה את האפליה, מובילה לעלייה במקרי אלימות ולעלייה באחוזי ההתאבדויות בקרב הקהילה. המדיניות הזאת משקפת חוסר קבלה של זהויות מגדריות ונטיות מיניות שונות, בניגוד לחובתו של כל שר בישראל - לספק שירותים לכל האוכלוסייה. אף שגישה זו מאפיינת את רוב ממשלת נתניהו, מחוץ למדינתנו ממשלה מתפארת בהיותה נסיכות זכויות האדם. גם עבור ראש הממשלה הקהילה הגאה היא השטיח האדום בדרך לאו"ם, כלי הסברה מפואר ל"דמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".




התקציבים חשובים, אך הם רק פלסטרים



מחרתיים יתקיים יום מיוחד בכנסת לציון זכויות הקהילה הגאה זאת השנה השנייה ברציפות, ביוזמת יו"ריות השדולה הגאה בכנסת - ח"כ מרב מיכאלי, ח"כ יעל גרמן, ח"כ שרן השכל, ח"כ מירב בן־ארי ואנוכי, בשיתוף האגודה לזכויות הלהט"ב. לא פעם נשאלתי מדוע אנחנו מתעקשות לקיים יום מיוחד לציון זכויות הקהילה הגאה בכנסת שמסרבת להעניק לה זכויות. איני עיוורת לבעייתיות, אך חלה עלינו חובה לאתגר את הכנסת והממשלה ולעמת אותן במעשים ובשאלות הנוגעים לזכויות אדם. לצערי, גם השנה צפויה הממשלה להפיל את הצעות החוק שיעלו להצבעה במסגרת היום המיוחד.



עם זאת, ליום הזה חשיבות רבה. נתוני תת־תקצוב של ארגוני הקהילה הגאה, שנחשפו בשנה שעברה, הובילו למאבק ציבורי, שהוביל להחלטה היסטורית: הגדלת התקציב לארגוני הקהילה בסכום של כעשרה מיליון שקלים. לא זו בלבד, בשנה החולפת התקיימו דיוני מעקב ונרשמו הישגים בנושא כישלון הרשויות בטיפול בטרנסים ובטרנסיות בוועדה לביקורת המדינה. מעל הכל, מאות להט"בים פקדו ויפקדו את הכנסת ויקיימו שיח על נושאים בוערים בכעשרה דיונים שונים בוועדות ובכנס מרכזי, שיעסוק בצרכים הייחודיים של הקהילה הביסקסואלית.



המבחן האמיתי נעוץ בספר החוקים. תקציבים חשובים, אך הם רק פלסטרים שמסייעים לארגונים לקחת חסות על תפקוד קלוקל של מערכת החינוך, הרווחה, הבריאות ועוד. בשורה גדולה תגיע אם ועדת שרים לחקיקה תתמוך בהצעות החוק שיועלו לקראת יום זכויות הקהילה, רובן הצעות חוק ללא השלכות תקציביות, ועיקרן שוויון מלא והכרה לקהילה.



עלינו לדרוש מהממשלה להצטרף לעולם המערבי בהבנה כי זכויות להט"ב הן ככל זכויות האדם, ולכן יש לפעול למימושן במעשים ובחקיקה, לא רק בדיבורים.



הכותבת היא ח"כ מטעם מרצ ויו"ר שותפה בשדולה הגאה בכנסת