עסקת הענק שנחתמה אתמול מתרחשת באחד התחומים החמים כיום - הרכב האוטונומי. מוביליאיי מוכרת בעיקר ממערכת התראה למכוניות, אבל יש להניח שמה שמעניין את אינטל זה הרכב האוטונומי שהרבה גופים מתעניינים בו. בעתיד, כשיהיה רכב אוטונומי, לא כל אחד יצטרך להחזיק רכב, כי לא יהיה טעם להחזיק בו כשכל ההבדל הוא אם הנהג נוהג בו. זה יאפשר שיתוף של הרבה אנשים באותו הרכב, כמו חברת אובר. במקרה הזה אינטל רכשה את מובילאיי, אבל היה אפשר לצפות שגם כל אחד מבעלות העניין האחרות כמו חברות לחיישנים ומעבדים היו מנסות להיכנס לתחום הזה ואף יצרני הרכב בעצמם.



אנחנו רואים יותר ויותר חברות ישראליות שהופכות לחלק מחברות בינלאומיות ענקיות. יש כמה שחקנים גדולים ודומיננטים, אם זה גוגל או אפל. העסקה הזו תגביר את הביטחון בכך שישראל יכולה להיות שחקן חשוב ומרכזי בחברות האלה. אני עדיין לא רואה חברה ישראלית הופכת לשחקן מרכזי בינלאומי, למעט חברת טבע, אבל בדרך כלל החברות הישראליות המצליחות הופכות להיות חלק ענק מחברות בינלאומיות.



על הכלכלה בארץ לא תהיה השלכה ישירה, זה יותר ברמה של שינוי בקפיצת המדרגה. אם בעבר חברות היו יוצאות מאוד מוקדם מתחומי ישראל ולא מגיעות לשווי גבוה, כיום אנחנו רואים שחברות מבשילות לפני ומגיעות למכירה והתמזגות בתוך חברה ענקית בשלב יותר מאוחר יותר.



אנחנו נראה הרבה רכישות בתחום הרכב האוטונומי כשכבר כיום אחד הדברים המדהימים לדעתי שקרו בשנים האחרונות זו חברת Didi Dache הסינית, האובר הסיני. זו חברה שמאפשרת לכל אחד להיות נהג ולהזמין דרך אפליקציה את המונית שלהם.



החברה הזו קיבלה השקעה מאפל בסך מיליארד דולר כי באפל רואים לנגד עיניהם את היום שבו מונית תהיה אוטונומית, לא יהיו נהגים אלא רכבים אוטונומיים שבאמצעות אפליקציה יזמינו אותו ויגיע רכב ללא נהג.



הכותב הוא ראש בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת בר אילן