כמדי שנה מפרסם צה”ל נתונים לקראת ההכנות לחג הפסח. למעלה מ־61 טון מצות, 50 טון בשר בקר, עוף והודו ויותר מ־100 אלף שניצלים כבר ממתינים במרכז המזון הצבאי לקראת החג הקרב. השנה אף פורסם כי לראשונה יעניק הצבא מנות חג מלאות עבור טבעונים ובעלי רגישות לגלוטן. בכל זאת, מעט חדש תחת השמש הצבאית הקופחת.



גם השנה ישבו בבסיסי צה”ל השונים חיילות וחיילים רבים, יקראו וישירו מתוך ההגדה, מסובים זה לצד זו. בכפר הנופש הצבאי בגבעת אולגה יחגגו השנה את ליל הסדר 450 חיילים וחיילות בודדים בנוכחות הרמטכ”ל גדי איזנקוט. עד כאן שגרה שנתית מבורכת.



אלא שתקופה לא קלה עוברת על הצבא ועל העומד בראשו. לצד מוסדות כגון בית המשפט העליון, מצוי גם צה”ל בהתקפות חסרות תקדים מקרב חוגי ימין קיצוני וחוגים דתיים קנאים המבקשים לשבש את שורשי הממלכתיות של המוסד הקונצנזואלי היחיד שעדיין קיים פה. איומים להימנע מגיוס לצבא, קמפיינים נגד שירות נשים בצה”ל, פגיעה בחיילות דתיות, תקיפת קהילת הלהט”ב בצה”ל ועוד הם רק חלק ממחול השדים המרחף מעל הצבא על רקע ההקצנה הדתית הרווחת ואירועים כגון משפט אלאור אזריה.



תגובת הנגד לא איחרה



לשמחתי, תגובות הנגד לא מאחרות להגיע. רק לאחרונה התבשרנו על הקמת תנועת “גאווה כחול־לבן”, שמטרתה לחזק את השירות המשולב לגברים ונשים בצה”ל וכן לתמוך בחיילים ובחיילות מקהילת הלהט”ב המשרתים בצבא. כמו כן, מספר החיילות הדתיות המתגייסות לצה”ל נמצא בעלייה ומכינות צבאיות לבנות דתיות דוגמת “צהלי - ע”ש תמר אריאל ז”ל” משגשגות ופורחות. בד בבד, תנועות נוספות כגון “פורום דבורה - נשים במדיניות חוץ וביטחון” ממשיכים לפעול ולקדם שילוב של נשים בשיח הביטחוני בתוך הצבא ומחוצה לו כמו גם פורומים שונים הקוראים שלא לפגוע באוטונומיה של הצבא.



ערב חג החירות חשוב לדבר על חירותו של צה”ל. צבא העם, אשר תפקידו לשמור על ביטחוננו בארץ הזאת, שייך לכולנו. ככזה, ראוי שיהיה ויישאר חף מהתערבות פוליטית כזו או אחרת, נקי ממיסיונריות דתית מכל סוג, ועליו לספק את התנאים הראויים לשירות לכל חיילת וחייל מכל מגדר, מגזר ודת המשרתים בו. הריבונות הערכית של צה”ל חייבת להישמר ללא התערבויות חיצוניות כאלו ואחרות, וברוח החג, חובה להרחיק מעליו כל חמץ רעיוני.



על כל המערכה הזאת, המבצעית והערכית כאחד, מנצח ביד רמה הרמטכ”ל איזנקוט, אשר מיטיב לנווט את הצבא במקצועיות, ביושרה ובשכל ישר בין חצי האלימות המרחפים מבחוץ, וזאת בשנה שבה התמודד עם גידול סרטני בגופו. בשנה הזו ספג הרמטכ”ל איזנקוט איומים וקיתונות של ביקורת והכפשות במסגרת מלחמתו האיתנה על דמותו הדמוקרטית והמוסרית של צה”ל. המערכה הזאת על צלמו האנושי והשפוי של הצבא, הניצבת בתפר הרגיש שבין צבא לחברה, היא אחת המערכות החשובות והמאתגרות של זמננו. כולי תקווה שבמלחמה הזאת - ננצח. 



הכותבת היא עיתונאית, דוקטורנטית למשפטים ותקשורת באוניברסיטת בר אילן ומרצה במרכז הבינתחומי הרצליה