המתח לקראת נחיתתו של הנשיא דונלד טראמפ בישראל נמצא בשיאו. לא כל יום נוחת כאן נשיא אמריקאי שמביא איתו כל כך הרבה ציפיות, בעיקר מצד אלה שמאמינים שטראמפ הוא הנשיא הטוב ביותר שהיה ויהיה עבור עם ישראל, לבטח עבור היושבים ביהודה ושומרון ועבור כל העורגים זה שנים לראות את דגל ארצות הברית מתנוסס על בניין השגרירות האמריקאית בירושלים.



האופטימיים יותר והבוטחים בנדיבים כמו טראמפ דורשים מראש הממשלה בנימין נתניהו לנצל את משק כנפי ההיסטוריה שנושב כאן, כדי לסגת מנאום בר־אילן ומהמדיניות של שתי המדינות לשני העמים ולבסס את מעמדה של מדינת ישראל כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.



לצד ההתרגשות לקראת הביקור, מתברר שהוא הצליח להעלות את הטמפרטורה בקואליציה ולערער במידה ניכרת את אחדותה ויציבותה. המתח הזה שורר בעיקר בין נתניהו לשר החינוך נפתלי בנט, והוא מנצל את הביקור החגיגי הזה כדי להוכיח מי כאן ציוני יותר, ימני יותר או לוחמני יותר מתוך תחושה שטראמפ מגיע לכאן כדי להגשים חלומות, ושטראמפ הוא בשר מבשרנו, והוא קודם כל בעדנו.



נשארת בתל אביב? שגרירות ארצות הברית בישראל, צילום: רויטרס
נשארת בתל אביב? שגרירות ארצות הברית בישראל, צילום: רויטרס



אפילו מעמד הכותל בסכנה



אלא שזה הזמן והמקום לצלצל בפעמונים, כדי לעורר את כל המאמינים שטראמפ הוא חלק בלתי נפרד מעם ישראל, ושדרישותיהם יכובדו בידיו ללא היסוס. מוושינגטון נושבת רוח אחרת, מלווה בתחושה די מבוססת, שלפיה יש פער לא קטן בין הציפיות של המאמינים ובין המציאות. לפי תחושה זו, טראמפ עוד יפתיע רבים ולא רק בעניין העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, כפי שרמז על כך מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון באומרו כי הנשיא "עדיין בוחן אם העברת השגרירות לירושלים תועיל לתהליך המדיני". אפילו מעמדו של הכותל המערבי קיבל פתאום משמעות מדאיגה, שמקפלת בתוכה הרבה כוונות לא ברורות של ממשל טראמפ.



טראמפ כבר הדהים את מערכת הביטחון הישראלית, כשלפי הדיווחים, העביר לרוסיה מידע מסווג ורגיש מאוד שמקורו בישראל. הוא הפתיע עוד יותר בתגובתו: "בתור נשיא, יש לי זכות מלאה לשתף את רוסיה במידע". עניין זה מלמד שטראמפ עוד יותיר כאן הרבה פעורי פה.



הרי טראמפ הוא לפני הכל איש עסקים ממולח, עובדה שניכרת בכל צעד שלו. סוחרים, כידוע, מוכנים, שלא כמו פוליטיקאים, לוותר על האגו ועל הכבוד כדי להגיע לעסקה. מה שמנחה אותם ברוב המקרים הוא התוצאה הסופית, הרווח. טראמפ יכול ללמוד בנקל מההיסטוריה הארוכה של הסכסוך הישראלי־פלסטיני שהכבוד והאגו הם הגורמים העיקריים לכך שהסכסוך הזה טרם הגיע לקצו. כפי שזה נראה, טראמפ הולך להתמודד עם הסכסוך הזה בדרך אחרת. סוחר טוב מצליח ברוב המקרים להציע לנושאים ונותנים הצעה שאי אפשר לסרב לה. הרמזים המעטים שמודלפים מהמהלך הצפוי הזה רומזים על כך שבמשא ומתן הזה יהיו מעורבים גורמים שחלקם לא נראה בעבר במשא ומתן, ולנוכחות שלהם תהיה השפעה חיובית, כמו סעודיה, מדינות המפרץ והליגה הערבית.



העובדה שטראמפ מתכוון להגיע לביקור בכותל ללא נתניהו, כביכול ללא השפעות חיצוניות, ולביקור של רבע שעה ביד ושם רק כדי לסמן וי, יש בה סימן לבאות. רבים ממעריציו בימין הישראלי בוודאי כבר מתחילים לחוש שלא לילד הזה הם פיללו.