מה הוא מקורב לראש ממשלה? שמענו פעמים רבות על עורכי הדין יצחק מולכו ודוד שמרון כ"מקורבים" לראש הממשלה בנימין נתניהו. כמו כן, שמענו את דעת הפרשנים כי לא ייתכן שראש הממשלה לא ידע על פעילותם לכאורה של המקורבים. ואפילו אם הם ניצלו לכאורה בציניות את מעמדם כ"מקורבים" לראש הממשלה, היה עליו לדעת על פעילותם שנחקרת כעת. עוד נטען כי ה"מקורבים" האלה ואחרים סייעו לראש הממשלה בביצוע שליחויות חשובות במדינות המקיימות יחסים גלויים וחסויים עם ישראל.



מהתיאורים של היום אני מדלג בזיכרוני לתקופה שלאחר הסכם אוסלו, עת יצחק רבין כיהן כראש ממשלה, והיחסים הכלכליים של ישראל עם הפלסטינים החלו לפרוח. באותה תקופה כיהנתי כנשיא חברת פניציה אמריקה ישראל, יצרנית ויצואנית של זכוכית שטוחה ונגזרותיה. החברה הייתה בחיתוליה ועסקה בגיוס משאבים להשקעות, בייצוב תהליכי ייצור מתקדמים וביצירת שווקים חובקי עולם.



לפני הסכם אוסלו מכרה פניציה כמויות לא מבוטלות של זכוכית ביהודה ושומרון, כמו גם באירופה ובישראל. פניציה חששה שעם החתימה על הסכם אוסלו, הפלסטינים לא ימשיכו לרכוש זכוכית בישראל, אלא יעדיפו לפנות ליצרנים בארצות ערב ואף באירופה, ובכך תיפגע רווחיות המפעל.



באחד הימים קיבלתי טלפון מאיש עסקים שענה למאפיינים של "מקורב" לראש הממשלה (לא אציין את שמו מפאת כבודו). נקבעה פגישה בין ה"מקורב" לביני, בלובי מלון הילטון בתל אביב. המקורב כיהן קודם לכן בתפקיד רשמי חשוב שבמהלכו, וגם לאחר שעזב את התפקיד, ביצע שליחויות לאומיות חשובות בשליחות ראש הממשלה רבין. כשהגעתי לפגישה התברר לי שבנוסף ל"מקורב" הגיע לפגישה גם איש עסקים פלסטיני, שהוגדר כ"מקורב" מאוד לערפאת. ה"מקורבים" הציעו לי את ההצעה הבאה: אני אמכור דרך החברה, בשליטתם או בהשפעתם, את מוצרי הזכוכית של פניציה ללקוחות ביהודה ושומרון תמורת עמלה שנסכם במשא ומתן, והם יסייעו בידינו שלא יהיה יבוא של זכוכית לשטחי יהודה ושומרון.



חרף היותי צעיר בעסקים - נדהמתי. עם זאת, האמנתי בראש הממשלה רבין אמון מוחלט והנחתי שהם פעלו בשם עצמם מבלי שראש הממשלה ידע על כך. אני מאמין בכך עד היום כי אני מעריך את רבין כראש ממשלה ישר דרך וללא רבב, ואהבתי אותו. אגב, לימים נודע כי יחסים דומים נרקמו בין "מקורבים" אחרים לבין חברות אחרות במשק.



נחזור ל"מקורבי" נתניהו. אני גוזר על עצמי, באהבה, אמון דומה בנתניהו וברבין. אני גוזר אמון זה מתוך רצון ומתוך אהבת מדינת ישראל. כל זמן שלא הוכח אחרת, אני מאמין ביושרה של שני האישים, באהבתם את מדינת ישראל ובנאמנותם לה. אני נוטה לאישים האלה חסד ומתעלם משני נושאים שעלו בחייהם, והם חשבון הדולרים ופרשת ארנון מילצ'ן, הידועה כתיק 1000. אני כותב דברים חמים אלה חרף חילוקי דעות, כמו גם הסכמות רבות, עם אישים אלה בנושאים שונים. 



הכותב הוא תא"ל (במיל') וחבר בעמותת "קצינים במיל' למען ישראל"