הודעת שר האנרגיה, יובל שטייניץ, כי החל ממחר תשוב ישראל לספק באופן מלא את החשמל לרצועת עזה היא בעלת חשיבות, אבל ההשפעה של ההחלטה על שוק החשמל בעזה הרבה יותר קטנה ממה שחושבים. רצועת עזה, על צרכיה הדמוגרפיים, זקוקה במינימום ל-400 מגה-וואט חשמל, וזאת מבלי להתייחס לאזורי התעשייה, כדי לאפשר לתושבי עזה אספקת חשמל רציפה בחודשים האחרונים, ומבלי להתייחס לאנשים פרטיים שמייצרים לעצמם חשמל בעזרת קניית סולר והפעלת גנרטורים פרטיים.



אספקת החשמל לרצועת עזה עמדה על כ-100 מגה-וואט בחלוקה הבאה: ישראל סיפקה כ-80 מגה-וואט חשמל מתוך 120 אפשריים באמצעות עשרה קווים פרוסים שיוצאים מהרצועה לעבר ישראל, בעוד שכ-20 מגה וואט נוספים מגיעים ממצרים באמצעות שני קווים, כאשר קו שלישי אינו פעיל בתקופה האחרונה.



למעשה, בהתאם לקיצוץ שביצעה הרשות הפלסטינית בתשלומים לחברת החשמל, ישראל צמצמה את הספקת החשמל לכ-80 מגה-וואט. במצב הזה, תושבי הרצועה "זכו" לאספקת חשמל של בין שלוש לחמש שעות רצופות, ואז המתינו עוד כ-12 שעות עד התחדשות החשמל שנית, זאת כמובן על פי חלוקה לאזורים שונים.



החל ממחר, המצב ישתנה מעט ואספקת החשמל הרציפה צפויה לעמוד על כחמש עד שש שעות, ולאחר מכן הפסקה של 11-12 שעות. גם אם יש כאן שינוי הוא עדיין רחוק מלפתור את בעיית האנרגיה של רצועת עזה.



בעזה יש גם תחנת כוח שבכשירותה המלאה מסוגלת לספק עוד 120 מגה-וואט חשמל. למרות הפשרה בין חמאס והרשות הפלסטינית, התחנה הזו לא תשוב לפעול בקרוב. מקור הסכסוך הוא בכך שחמאס מוכן לקנות את הסולר שמקורו בישראל דרך הרשות הפלסטינית, בלי לשלם על הבלו, כאשר על זה הרשות הפלסטינית לא מוכנה לוותר גם עכשיו, כך אומרים לנו גורמים ביטחוניים בישראל.



שטייניץ. צילום: פלאש 90
שטייניץ. צילום: פלאש 90



בעבר, בימים שהמצרים עדיין לא ניהלו מלחמת חורמה במנהרות רפיח, הסולר הגיע לרצועת עזה מעל ומתחת האדמה במחירים שהאזרחים בישראל היו יכולים רק לחלום עליהם. במציאות הנוכחית, למרות הצהרות על פתיחת המעברים, המצרים ממשיכים לייבש את רצועת עזה גם בהקשר הדלקים.



במצב הזה, התלות של חמאס בישראל היא כמעט מוחלטת. ישראל הציעה בעבר לרשות הפלסטינית להוסיף קו נוסף, אבל הרשות הפלסטינית סיבה לשלם. בנוסף, הקבינט אישר תוכנית עקרונית שתכליתה להגדיל את כמות החשמל שיעבור לרצועת בעוד מאה מגה-וואט נוספים, כלומר הכוונה היא שכחצי מהתצרוכת הנדרשת ברצועה (220 מגה-וואט) תגיע מישראל.



מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב  (פולי) מרדכי, העביר הודעה, שנכתבה בערבית במסר לתושבי עזה, לפיה החזקת גופות חללינו סגן הדר גולדין, וסמל ראשון (סמ"ר) אורון שאול ז"ל, והאזרחים הישראלים המוחזקים בידי חמאס, מעכבת את התוכנית.



אם תרצו, בערבית המסר מכוון לעזה, בעוד שבעברית זה כבר מסר של הדרג המדיני-פוליטי, בעזרת הודעת המתאם, כדי למנוע את הביקורת הציבורית, נוכח טענות המשפחות על אוזלת ידה של הממשלה בטיפול בסוגיית השבויים והנעדרים. בכל מקרה, אספקה של 100 מגה-וואט נוספים דורשת זמן והשקעה נוספת מצד ישראל, ולכן לא מדובר בפתרון מידי, גם אם בישראל היו מעוניינים בו.



חזרה לעזה שנמצאת במצב כלכלי-תשתיתי שידעה הרצועה מאז ומעולם: השינוי באספקת החשמל, כפי שציינתי, אינו גדול במיוחד, אבל עדיין יש לו משמעות, בעיקר בכל הקשור להסכם הפיוס הפלסטיני שעד עכשיו לא ממש התרומם. זו הפעם הראשונה מזה חודשים שהרשות הפלסטינית מכניסה את היד לכיס ומוציאה מזומנים. לחמאס, דרך אגב, אין בעיית חשמל בכל הקשור לאספקת חשמל למתקנים צבאיים ותעשיית המנהרות ולמי שיש כסף ברצועה יש סולר שיאפשר לו לייצר לעצמו את החשמל.