בשנים 2015־2017 ביצעה ישראל למעלה ממאה תקיפות בחצי האי סיני, כך עולה מידיעה שפרסם ה"ניו יורק טיימס". בכך ניסה העיתון האמריקאי הנפוץ להצביע לכאורה על עומק שיתוף הפעולה בין ישראל למצרים. בלי להתייחס לגופו של הפרסום, אין ספק כי מאפייניו העיקריים של מרחב סיני, המתלכדים עם השינויים המשמעותיים שעבר המזרח התיכון בשנים האחרונות, מעצימים עד מאוד את פוטנציאל הנפיצות ומחייבים מענה ישראלי הולם ורב־ממדי.
זה שנים רבות מאופיינת אוכלוסיית סיני (שחוץ מאזור אל־עריש מיושבת ברובה בבדואים) בייחודיות רבה. בפועל נוצר בשטח ואקום שלטוני שבו המשטר המצרי אינו שולט בחלקים נרחבים ממנו מחד, ומאידך תושבי חצי האי אינם אזרחים מצרים שווי זכויות אלא מעין תושבים. נוסף לכך, מתאפיינת האוכלוסייה במבנה שבטי המקיים קשרים משפחתיים ועסקיים מגוונים עם השבטים בירדן ובישראל. ייחודיות זו יוצרת רצף של אינטרסים משותפים, המתרכזים בעיקר בהברחות סמים ובפעילות פלילית חוצת גבולות. אך יש להם פוטנציאל להוות פלטפורמה גם להברחות אמל"ח ולפעילות חבלנית עוינת מעבר לגבול.  
לוואקום הזה נכנסו הארגונים הפלסטיניים. ראשונה היא תנועת חמאס, העושה במרחב שימוש להברחות אמל"ח ופעילים לרצועת עזה. וגם הארגונים הסלפיים נמצאים בתמונה, כשהבולט שבהם הוא מחוז סיני של דאע"ש. האחרון מונה כאלף פעילים ופועל במרחב כבר כמה שנים תוך שהוא מקיים שיתוף פעולה עם ארגון חמאס בעזה, מבצע עשרות רבות של פיגועים קטלניים מדי שנה נגד כוחות הביטחון המצריים ונגד מיעוטים דתיים (דוגמת הנוצרים הקופטיים), ולמעשה שולט בחלקים נרחבים מהשטח באמצעות הפחדה וטרור, אינדוקטרינציה דתית ויצירת בריתות עם השבטים המקומיים. כך למשל העלייה המשמעותית במספר המסגדים בחצי האי סיני בעשור האחרון מהווה אינדיקציה לתהליך ההדתה שעוברים הבדואים במרחב.

לכך יש להוסיף את ההצלחה הישראלית בהקמת הגדר בגבול ישראל־מצרים. הגדר צמצמה כמעט לחלוטין את המעבר של מהגרי העבודה/הפליטים לישראל, וקטעה גם ערוץ פרנסה מרכזי של הבדואים בסיני, שהרוויחו עשרות אלפי דולרים מהברחת מחפשי העבודה ממצרים לישראל. מכיוון שאלו עדיין צריכים להתפרנס, חלקם הגבירו את מעורבותם בפעילות פלילית וטרוריסטית ונתונים להשפעה גוברת של ארגוני הטרור באזור.
האירועים האחרונים בסוריה ורצף ההפסדים של דאע"ש במדינה מגבירים את הסבירות כי פעילי הארגון יחפשו מרחב גיאוגרפי חדש לפעול בו. אין ספק כי אזור סיני הינו בעל פוטנציאל גבוה להפוך למרחב פעולה מרכזי של הארגון.
***
התקיפות האוויריות שיוחסו בפרסומים הזרים לישראל חשובות מבחינה טקטית להחלשת כוחו של מחוז סיני, ומבחינה אסטרטגית להידוק הקשרים הביטחוניים עם מצרים. אך גם אם הפרסומים נכונים ואם לאו, אין בהם כשלעצמם די. יש לפעול מול הקהילה הבינלאומית על מנת שתעודד את  מצרים להתנחל גם בלבבות. כלומר לפעול להידוק הזיקה של האוכלוסייה הבדואית המקומית לשלטון המרכזי, בעיקר באמצעים כלכליים ותשתיתיים, ובכך להרחיקה מההשפעה הסלפית והחמאסית הדתית והכלכלית. זאת ועוד, פעילות ישראלית לשיפור מצב הבדואים הישראלים בני אותם שבטים כחלק מפתרון כולל, תהווה פקטור נוסף ומשמעותי.
לצד זאת, ישראל תביא בכך לעוד שני הישגים: גם להחלשת הנוכחות של חמאס במרחב וגם לצמצום הברחות הנשק מאיראן, מתימן ומלוב דרך מרחב סיני לרצועת עזה.  
מדובר באינטרס חשוב למדינת ישראל, לא רק לצמצום כוחו והשפעתו של מחוז סיני של "המדינה האסלאמית" על הבדואים במרחב, אלא גם לפוטנציאל פעילות הטרור שלו מול ישראל. דאע"ש הוא ארגון בעל ניסיון מגוון, שביצע בשנים האחרונות פיגועים מורכבים, ובהם הפלת מטוס נוסעים רוסי, תקיפות של עשרות פעילים בו־זמנית נגד מספר רב של מטרות, ירי רקטות וטילים, תקיפות בטילים נגד טנקים מסוגים מתקדמים דוגמת קורנט ואפילו לאחרונה ניסיון להפיל מסוק שבו אמורים היו להיות בכירים בממשל המצרי. 
לא מן הנמנע כי באירועי הסלמה בצפון הארץ או ברצועת עזה ינסו ארגוני הטרור לפעול משטח סיני כחזית פעולה נוספת מול ישראל. ניצניו של רעיון זה אפשר למצוא באירועי ההסלמה הקודמים, שבהם נורו מדי פעם רקטות משטח סיני לדרום ישראל, בדגש על העיר אילת.
לישראל יש אינטרס גבוה בהחלשת גורמי הכוח הפועלים בסיני וחיזוק המשטר המרכזי המצרי. לצורך כך אין די בשימוש ב"מקל" המצרי. כלומר בשיתוף פעולה ביטחוני לסוגיו. מומלץ גם להשתמש ב"גזר" ולפעול גם במישור הבינלאומי, כדי שאלו יסייעו למצרים בשיפור התשתיות והטבת מצבם הכלכלי של תושבי חצי האי ובכך ישפרו את האפקטיביות הכוללת של המאבק בהשפעת ארגוני הטרור על האוכלוסייה המקומית.
הכותב שימש כראש חטיבת המחקר באגף המודיעין 

[email protected]