הטרגדיה המזעזעת של האב מרעננה, אשר רצח את בנו והתאבד, שוב מעלה למודעות את התופעה של רצח ילדים בידי הוריהם. תופעה זו הנה תופעה שגילה כגיל האנושות. היא מופיעה בכל התרבויות ומגלמת את הנורמות והניואנסים של כל תרבות לאורך ההיסטוריה. בעת העתיקה היו מקרי רצח של ילדים פרקטיקה חוקית ביוון, במסופוטמיה וברומא כאמצעים להגבלת הריבוי הטבעי ולהשבחת הגזע.
 
ממצאים ארכיאולוגיים מראים שהקרבת ילדים הייתה מנהג שגור בקרב הוויקינגים, הקלטים האירים, הגאלים והפֶניקים וכן בחברה הכנענית הקדומה. היסטוריונים שחקרו את תופעת רצח הילדים נוטים לקשר לתופעה זו לשורה של גורמים ובכללם עוני, התפוצצות אוכלוסין, חוקי ירושה, מנהגים הקשורים בילודה מחוץ לנישואים וכן אמונות דתיות ואחרות ביחס לנכות, השבחת הגזע וטירוף אמהי. 
 
רשימה ארוכה ומגוונת זו של הסברים לתופעה של רצח ילדים בידי הוריהם מלמדת שהתופעה לובשת פנים שונות בתרבויות שונות ובתקופות שונות.

רצח ילדים אינו פשע אקראי ובלתי צפוי, הוא משקף את החברה שבה הוא מתרחש, הנסיבות משתנות, אך הגורם המקשר הוא השתקפות החברה במעשי הרצח של הילדים. 

אביתר גדסי. צילום: באדיבות המשפחה
אביתר גדסי. צילום: באדיבות המשפחה

 
רצח ילדים בידי הוריהם בתקופה המודרנית הנו תופעה שכיחה ונפוצה אשר מהווה, לצערנו, פתרון למצבי דחק ולחץ מודרניים. המבצע של העבירה הזו על פי רוב הוא הורה שפוי, כשיר לעמוד לדין פלילי. יש להיישיר מבט לתופעה ולהיווכח, שהתופעה אשר קיימת בקרב אמהות ובקרב אבות בשיעור כמעט זהה, היא תוצאה של לחצים חברתיים, תפיסות חברתיות, הנחות מוטעות של רכושנות בקשר לילדים ונקמנות בקשר לבן הזוג. לעתים היא תוצאה של קשיים בהתמודדות עם הלידה והתקופה שאחריה, ולעתים מדובר בהתפרצות פסיכוטית קשה. 
 
אין חולק על כך שכוחנו כחברה טמון בערכינו, ערכינו המוגנים, בסיס מערכת הצדק שלנו, בסיס מצפוננו האישי. רק שינוי בדרך שבה אנו, כחברה, נתפוס ונוקיע את רצח הילדים על ידי הוריהם יוביל לשינוי אמיתי. שינוי בתפיסה החברתית יוביל לשינוי בתפיסה המשפטית. אם נבין היטב כי ישנם מקרים שמעוררים סימני שאלה קשים, שבהם "הכתובת הייתה על הקיר", שישנם מקרים שניתן לזהות דפוס התנהגות פוגע, המחייב דיווח, אם נדאג ליצירת כללים ונורמות בתחומי חברה ומשפט שונים, אשר ייתנו דעתם לאפשרות זו ונוסיף לשיח החברתי הקיים עוד נורמות של הרתעה, מניעה וטיפול – רק אז, אולי, נצליח להציל נפש ילד קטן בישראל. 

הכותבת היא דקאן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, מומחית למשפט פלילי ומחברת הספר "רצח ילדים בידי הוריהם"