רגע דרמטי התחולל לאחרונה באגאדיר שבמרוקו, כשהג'ודאית הישראלית, תמנע נלסון־לוי, זכתה במדליית הזהב בגרנד פרי. נלסון־לוי עלתה לפודיום בגאווה, כשדגל ישראל מתנוסס וההמנון הישראלי מושמע לאוזני כל. השמעת ההמנון הישראלי במרוקו, מדינה מוסלמית החברה בליגה הערבית, מצביעה על הייחודיות של מרוקו במרחב הערבי והמוסלמי ועל יכולתה להכיל סמלים ישראליים לאומיים רשמיים.



מרוקו מהלכת בין הטיפות בין מחויבותה לעמדה הערבית, המתנגדת לקשרים גלויים עם ישראל, לבין רצונה לחזק את מעמדה בקהילה הבינלאומית - צעד המזמן לה מגע רשמי עם ישראל. הקשר היהודי בין יוצאי מרוקו בישראל לבין הקהילה היהודית במרוקו הוא לב לבו של הקשר הישראלי־מרוקאי. בשנות


ה־90 אף נפתחו משרדי קישור ברבאט ובתל אביב, אך מאז כישלון ועידת קמפ דיוויד ופרוץ האינתיפאדה השנייה ב־2000, הן אינן מקיימות ביניהן יחסים דיפלומטיים רשמיים.



מגע רשמי עם ישראל מעורר ביקורת במרוקו ומחוצה לה, ועלול לפגוע במעמד הממלכה. תנועות אנטי־נורמליזציה במרוקו מובילות התנגדות לקשר עם ישראל לנוכח הסכסוך הישראלי־פלסטיני. עם זאת, ישנם שיתופי פעולה מוגבלים כתוצאה מאפקט ההרגלה, כלומר הפיכת הקשר הישראלי־מרוקאי לעניין שבשגרה. הדבר מתאפשר הודות לתנועה תמידית של משלחות רשמיות ולא רשמיות על הקו שבין ישראל למרוקו בתחומים כגון בריאות, חינוך ודיפלומטיה פרלמנטרית. התקשורת המרוקאית מביעה עניין רב במשלחות שמבקרות בישראל. הסיקור, גם אם אינו תמיד חיובי, מעודד שיח במרוקו על נושאים הקשורים לישראל.



אפקט ההרגלה בולט במיוחד בתחום הספורט, בייחוד הג'ודו. כך למשל, במאי 2015 עוכבה נבחרת הג'ודו של ישראל בשדה התעופה המרוקאי שעות ארוכות עד שהותר לה להיכנס למרוקו. בנובמבר 2017 נחתה נבחרת הג'ודו של ישראל במרקש כדי להתחרות באליפות העולם, לאחר שרק כמה ימים קודם לכן הודיעה מרוקו שלא תאפשר את הגעתה. בשני המקרים התאפשרה ההשתתפות הישראלית בזכות התערבות יו"ר האיגוד העולמי, מריוס ויזר. מרוקו אף התירה ב־2017 לג'ודאי אורי ששון לענוד על בגדו את סמל ישראל, מה שנמנע ממנו חודש קודם לכן בתחרות באבו דאבי.



התוצאה היא שהציבור המרוקאי לא מתרגש כבעבר מכל משלחת המבקרת במרוקו או בישראל. אפקט ההרגלה מצליח למתוח את גבולות שיתוף הפעולה, צעד אחר צעד. אולם ליחסי ישראל־מרוקו יש עוד פוטנציאל רב, שמימושו תלוי בקידום תהליך השלום. 



הכותבת עוסקת במחקר ופיתוח שותפויות בין ישראל למרוקו וחברת צוות חשיבה ב"מיתווים" - המכון הישראלי למדיניות חוץ אזורית