דוח של IVC שהתפרסם לאחרונה, מגלה כי סך עסקאות האקזיט בישראל ב-2017 המריא ל-23 מיליארד דולר ב-112 עסקאות שונות. לכאורה, נתון משמח -היזמים הישראלים מצליחים והמשק הישראלי צומח. אם כן, היכן הבעיה? אין ספק כי אקזיטים טובים לחשבונות הבנק של היזמים ולרווחי המדינה ממיסוי, אך זהו גם החסם המרכזי להתפתחות חברות גדולות בשוק המקומי. 



בישראל קמות מדי שנה מאות חברות סטארט־אפ וחלקן הגדול מדשדשות או נכשלות, אך גם אלו שמצליחות בדרך כלל נרכשות כשהן עדיין קטנות ולא הגיעו למיצוי ועוד לפני שהספיקו להפוך לחברות ענק. בנוסף, רוב ההנפקות של חברות הסטארט־אפ לא מתבצעות בבורסה הישראלית שכן רובן המוחלט אינן רואות את שוק המטרה שלהן בישראל.
 
כדי שיוכלו לצמוח כאן חברות ענק, הממשלה צריכה לספק פתרונות מימון לסטארט-אפים בשלים. בניגוד למימון לחברות בשלב התחלתי, מעט מאוד גופי מימון מתמחים בהשקעות בשלבים בשלים, הנדרשים לסטארט-אפ כדי לגדול. לכן היזמים כמעט תמיד יעדיפו אקזיט מהיר על פני מאבק סיזיפי וארוך במטרה להיהפך לתעשיית הייטק בוגרת. חשוב לעודד יזמים לבחור בנתיב של הקמת חברה גדולה ויציבה, שתורמת למדינה – הן במיסוי חוזר והן ביצירת מקומות תעסוקה רבים. כאשר זה יקרה, נראה בישראל יותר חברות כמו אמדוקס וצ'ק פוינט. כך גם קרנות הון הסיכון בישראל יראו יותר אקזיטים במכפילי רווח של פי עשרה ומעלה.
 

בנוסף, יש למנות שר הייטק. בדומה למדינות כמו דרום קוריאה והודו, יפעל השר ליצירתה ולהוצאתה לפועל של מדיניות אקטיבית להאצת מנועי הצמיחה; עידוד השקעות במחקר ופיתוח; תקצוב ועידוד הכשרות מקצועיות; מאבק ברגולציה; משיכת השקעות מגופים זרים באמצעות הפחתה משמעותית של מס החברות לחברות הייטק ל־15%; ואספקת אדמות מדינה בפריפריה עבור חברות הייטק זרות. על הממשלה לחוקק חוקים שיעודדו אקו־סיסטם תומך. כך ייווצרו יותר מקומות תעסוקה, והמדינה תקבל מיסוי חוזר באמצעות מס הכנסה.

במקביל, חייבים לצמצם את המחסור באנשי טכנולוגיה בצה"ל, שמערכת החינוך לא מצליחה לתת לו מענה. בנוסף, חייבים למגר את המחסור במהנדסים. פתרון אפשרי הוא ליצור מסות של כוח אדם מקצועי במרכזי הכשרה מקצועיים, ופחות באוניברסיטאות, על ידי מימון מלגות על ידי המדינה למועמדים מתאימים שיעברו מיון מקדים במכללות להכשרה טכנולוגית מקצועית. כמו כן, יש לשלוח תלמידים מצטיינים למכללות הטכנולוגיות המקצועיות, שיקנו להם מקצוע אמיתי לחיים. 

הכותב הוא משנה למנכ"ל HackerU.