האקט היסודי להצטרפות לתנועת חמאס מתבטא בכניעה טוטאלית ליסודות הקוראן הנחשב על פי המוסלמים לדבי אללה. הבה נבדוק את יחסו של הקוראן לסוגיות הבוערות המלהיטות היום את היחסים שבין ישראל למוסלמים, קרי מעמד ירושלים, ארץ הקודש והיהודים.  אין זה סוד שבכל מאה וארבעה-עשר פרקי הקוראן, אין אזכור מפורש ולו פעם אחת של המילה 'אלקודס' (ירושלים). יתרה מזו, בפרק השני של הקוראן, יש אמנם התייחסות מרומזת לירושלים, אך נקבעה קטגורית שאסור להפנות את הפנים לעברה בשעת התפילה כפי שהיה במשך מספר שנים קודם לכן.

דברי אללה: "לא קבענו את כיוון התפילה הקודם (לירושלים) אלא למען נבחין בין מי שהולך אחרי הנביא לבין מי שנסוג על עקביו. עתה נעניק לך כיוון תפילה שאתה תרצה בו. הפנה פניך אפוא לכיוון המסגד הקדוש" (כינוי למבנה הכעבה במכה). לאחר מכן הוסיף: "באשר תהיו, הטו את פניכם לעברו" (פסוקים 142-144). בהוראה זו ניתק אפוא אלוהים כל זיקה בין המוסלמים לבין ירושלים.

באשר לייעוד ארץ הקודש ולעובדה שהחמאס דוחף את אנשיו לפרוץ את הגדר כדי לחדור לישראל אומר אלוהים בפרק שבע: "

קוראים בקוראן כבר מגיל צעיר. צילום: פלאש 90
קוראים בקוראן כבר מגיל צעיר. צילום: פלאש 90

מוחמד טברי הנחשב לאחד מגדולי מפרשי הקוראן, מגדיר את גבולות הארץ שאלוהים הוריש אותה כאמור לבני ישראל כדלהלן: זהו השטח שבין (נהר) הפרת עד לגדה המזרחית של הנילוס. מקור אחר בקוראן המשייך את ארץ הקודש לעם ישראל מצוי בפרק החמישי המכיל נבואות שנאמרו סמוך למותו של מוחמד, נביא האסלאם, ומכאן חשיבותו: הקוראן שם בפי משה הוראה לעמו: "עמי, זכרו את הטוב שהעניק לכם אלוהים, בהקימו בכם נביאים ובעשותו אתכם מלכים, ובהעניקו לכם מה שלא העניק לאיש משוכני העולמים, בני עמי. היכנסו אל הארץ הקדושה אשר כתב אללה לכם, אל תיסוגו אחור פן תאבדו (פסוקים 20-21).

ההשקפה שארץ הקודש שייכת לעם ישראל היא, במידה מסוימת, נחלת אישים חשובים באסלאם גם בעידן המודרני. ג'מאל אלדין קאסמי (1866-1914) חי ופעל למעשה בדור הראשון לחידוש ההתיישבות היהודית בארץ הקודש, והוא מגלה אהדה לזיקה שבין עם ישראל לארץ הקודש, כארצו. על הפסוק "הוי עמי, היכנסו אל הארץ הקדושה" אומר קאסמי: הכוונה לירושלים בהיותה מגורי הנביאים, אחר-כך נזדהמה בהיותה מגורים של ענקי הכנענים האויבים, (אללה) ביקש לטהר אותה על ידי סילוקם ושיכון עמו (במקומם). אני תוהה אם יש מי שיוביל את דברי אללה הנ"ל לאדונים סנואר, הנייה וראשי חמאס האחרים.

הכותב הוא פרופ' אמריטוס באוניברסיטת אריאל, מחבר הספר "למי שייכת הארץ הזאת" והעומד בראש המכון ללימוד וחקר דתות המזה"ת ותרבויותיהן.