תושבי תל אביב שרגילים למחזר נייר - בפחים הכחולים, ואריזות - בפחים הכתומים, מגלים בחודשים האחרונים כי משהו השתנה. פחים רבים, ובהם פחי אשפה, וכלובי מיחזור של בקבוקי משקה פשוט נעלמו מהרחובות. ניסיונות לברר לאן ברחו הפחים העלה כי העירייה גיבשה תוכנית חדשה למיקומם: בתים שלהם חצרות עם מקום להניח פחים - כך מספרים במחלקת התברואה - יקבלו פחי מיחזור ואשפה פרטיים. למי שאין חצר כזו - כבר לא תהיה פינת מיחזור בקרן הרחוב, אלא הפחים הורחקו למקום מרכזי. 
הסיבה: בעירייה ערכו כנראה סקר - אחרי הכל הבחירות המוניציפליות מתקרבות - ובו עלה כי קרנות הרחוב עם פחי האשפה והמיחזור הפכו בעיני התושבים למפגע תברואתי, מאחר שהתושבים שאינם ממושמעים זורקים בסביבתם זבל נוסף מסוגים שונים. אלא שהניסיון של העירייה לנקות את הרחובות עושה בדיוק את ההפך, בכל היבט שהוא.
בפועל, אנשים פשוט ממחזרים פחות. כמה משוגעים לדבר אתם מכירים, שאוגרים בקבוקים, נייר ואריזות למיחזור, מפרידים, ואחר כך עוד מעמיסים ונוסעים לחפש נקודת מיחזור מרוחקת מן הבית? 

למי שבכל זאת מתאמץ ומחפש לאן להשליך את תוכן השקים שאגר - צפויה  הפתעה לא משמחת. ברוב נקודות האשפה המרכזיות שנתקלתי בהן, והיו לא מעט כאלה, עלתה האשפה על גדותיה, ובמשך ימים ארוכים לא פונתה. מה שמוכיח שהדבר שהופך את קרנות הרחוב עם הפחים למפגע תברואתי הוא קצב פינוי הפחים – יותר מהתנהגות התושבים הלא מחונכים. 
במקום שהעירייה תשנה את ההרגלים למאות אלפי תושבים, שפשוט תוסיף יום איסוף. ואם הבעיה היא העובדה שאנשים זורקים דברים שאינם רלוונטיים לפחים הנפרדים – אדרבה. שתצא העירייה בקמפיין הסברה לתושבים. כשיש מרתון, יודעים להסביר אותו היטב, לא? 
בעירייה מספרים שבכוונתם ליצור 40 מרכזים של מיחזור ואשפה ברחבי העיר ולמנות שישה אנשים שיקדמו ויסבירו את התהליך בשכונות. אבל זה עוד לא קרה, זה רק נרקם בימים אלה. אז מה היה דחוף כל כך להעלים פחים וכלובי מיחזור? בקיצור, המדיניות החדשה של העירייה מעידה בעיניי על פזיזות, ניתוק וחוסר נכונות. העיקר להעלים את הפחים מהשטח עד יום הבוחר. בתמורה קיבל התושב חוסר נוחות, חוסר נגישות ומפגעים תברואתיים - רק במקומות מרכזיים יותר.
בראיון בגלי צה"ל בשבוע שעבר נשאל והדף ראש העיר רון חולדאי את הטענות האלה וטען כי המתלוננים הם תושבים ש"הזיזו להם את הגבינה", וכי רק לתושבי שכונת פלורנטין (!) זה מפריע והם "עושים קמפיין". אלא שפוליטיקאי שמזלזל באיכות החיים והנוחות של תושביו כנראה שכח את מי הוא משרת ומדוע הוא יושב בכיסאו. במיוחד כשהנוחות הזו מסייעת לקדם ערך חשוב ומרכזי כמו מיחזור. 
ובאשר לטענה השנייה: הפייסבוק, כמו גם העמוד של עיריית תל אביב, מלאים בתלונות של תושבים מכל רחבי תל אביב, ובשכונות לא מעטות, גם בצפונה של העיר. וגם אני קיבלתי לא מעט כאלה. אולי כדאי שראש העיר ירענן את הפרופיל שלו בפייסבוק ויגלה מה קורה בעיר שלו.
הכותבת היא עורכת התוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל