זה קורה ממש עכשיו, מתחת לרדאר: הפרשה שנפתחה בקול תרועה גדולה צפויה להסתיים כעת בקול נפיחה עמומה; רק לפני כמה שבועות השתמע שראש הממשלה, באמצעות שליח, ניסה לכאורה להדיח לדבר עבירה מועמדת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה בכך שהבטיח את מינויה לתפקיד תמורת סגירת תיק המעונות. אמות הספים זעו – ופתאום כלום. על פי הפרסומים, המשטרה תמליץ לסגור את התיק מחוסר אשמה. המשטרה מודיעה שאין כלום – כי לא היה כלום.



וזה מה שטענה בתחילה המשטרה: לפי החשד, ניר חפץ, איש אמונו של בנימין נתניהו, פנה לאלי קמיר, חבר אישי של השופטת (בדימוס) הילה גרסטל, במטרה שזה יפנה אליה ויציע לה את ההצעה המגונה. שניהם נעצרו, והמפכ"ל קטע דיון שבו הוא השתתף בכנסת כדי לקבל דיווח. קשה היה שלא להבחין בחיוך שהתפשט על פניו.



כבר במהלך הדיון בבית משפט השלום הצטננה במידת מה התלהבות המשטרה. השופט הורה על שחרורו של אלי קמיר. הפרקליטות מיהרה לערער, ומעצרו של קמיר הוארך בשישה ימים. האם זה השלב שבו המניפולציות של המשטרה עדיין עובדות, ואין דרך לסתור אותן בבית המשפט?



הציבור עוד לא נחשף אז לחומר הראיות על כל דקויותיו, אבל כבר אז נדף ריח רע מאוד מן הפרשה. גרסתה של גרסטל נשמעה תמוהה, בלשון המעטה, וגם העדות שמסרה חברתה הטובה, נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, שלה סיפרה גרסטל את מה שהוצע לה לכאורה, לא התגלתה כמוצקה יותר.


קמיר בילה מאחורי סורג ובריח במשך כשמונה ימים, ולאחר מכן הוא נשלח למעצר בית. אבל מה שקרה לחברו לקשר לכאורה, ניר חפץ, היה עוד הרבה יותר חמור. לא אתפלא אם מניפולציות מהסוג שמוכר כנראה לרוני אלשיך גרמו לו, ככל שניתן להעריך, להתמסר לחוקריו.



אינני יודע, כמובן, כיצד נולדה הפרשה; אבל ברור לי שאם המשטרה ממליצה לסגור כעת את התיק באין אשמה, משהו פה מסריח. הרי מתוך טיעוניה באותו הזמן בבתי המשפט עלתה תמונה אחרת לגמרי; מעוררת חלחלה של ממש. דובר בהם על ניסיון השתלטות על המשרה הבכירה ביותר במערכת המשפט, כשבמרומז עולה שמו של מי שעומד בראש הפירמידה. לא פחות.



אז למה כעת התיק נסגר? כלום באמת לא היו דברים מעולם? האם בניין הקלפים נבנה רק כדי להעמיד את חפץ בפני תהום שאליה הוא עלול ליפול אם לא ייענה להצעה לשמש עד מדינה? ואולי הכל היה, אבל אף אחד לא רוצה להושיב את חיות על ספסל הנאשמים אם אי אפשר להושיב לידה גם את ביבי?


מכל מקום, מתוך מה שהדליפה המשטרה בתחילת הפרשה עלתה הטענה ששתי השופטות עברו לכאורה עבירה פלילית משום שהן לא פנו למי שצריך לדעת על הניסיון לכאורה להטות משפט; אם כי מתוך גרסאותיהן לא היה ברור אם בכלל הוצע לגרסטל לכאורה משהו שאסור היה להציע, או מדוע הן לא התייחסו ברצינות לכל העניין.



ועתה, כשמתפרסמת ברבים גרסתה המשופצת, המביכה לטעמי, של גרסטל, שמכוחה, כביכול, נסוגה המשטרה מעמדתה הראשונית, שהיה בה כבר אז, בעיקר, אוויר חם, אין עוד מנוס מבירור אמיתי של מה שקרה כאן. הציבור צריך לדעת את האמת; ואם הכל לא היה אלא חלום רע, גם אז יש לדעת מי בנה את התיק שנראה שנועד לקבור את נתניהו תחת הררי שקרים.