הצפון, ממזרח לגבולות רמת הגולן, עובר התרחשויות ביטחוניות. מלחמת האזרחים הסורית, ההולכת וקרבה לקצה, מביאה עמה חיכוך הולך וגובר בין הצבא הסורי - שאינו בוחל באמצעים - לבין המורדים, שחלק גדול מהם נמצא על גבול מדינת ישראל. בהתחשב בכך, אילו הייתי נשאל לפני שבוע, נוכח התקדמות כוחות משטר אסד לגבולנו, על סיכויי התרחשות של אירוע מסוג חדירת המטוס הסורי, הייתי מצביע על סבירות גבוהה.



מגיעה הערכה עמוקה לכוחות האוויריים של צה''ל על פעולה מהירה ואפקטיבית, אך במקביל יש לבחון את היעילות של "שרביט קסמים", שלא הניבה תוצאות שלשום. משטר אסד קרוב להכריע את המלחמה. גם אם איננו אוהבים את הרוצח הנתעב, בכל זאת - סוריה יציבה בגבולנו הצפוני, בבחירה בין אלטרנטיבות, היא הטובה יותר.
 
עלינו לקחת בחשבון שאמצעי הלחימה הסורים מיושנים, שצבאם מותש ממלחמה ארוכה, ושהחומר האנושי המצוי בידם רחוק שנות אור מזה המוכר לנו מצה"ל. לפיכך, טעויות מהסוג שאני משער כי התרחשה היום, עוד יתרחשו. ובכל זאת, אל לנו להקל ראש. בעבר, כאשר הערכתנו הייתה שמשטר אסד מצוי על סף קריסה, צה"ל ידע להכיל חריגות דומות. עלינו להעביר מסר חד לצד השני, כי תקופת ההכלה תמה.

שרביט קסמים. צילום: דובר צה"ל
שרביט קסמים. צילום: דובר צה"ל

 

עלינו להקפיד "על קוצו של יו"ד" שהגבול החדש יתעצב על פי הסכמי הפרדת האש מ־1974. כל חריגה לתוך שטחנו מחייבת פעולה נחושה, כמו זו שבוצעה בהפלת מטוס הקרב הסורי. לאחר כל אלו נדרשים שיקול דעת עמוק וזהירות, כדי שלא להתגלגל למערכה שאינה רצויה בעיניהם כל הצדדים: ישראל, סוריה וכן רוסיה.
 
כדי למנוע חיכוך מיותר ראוי לבחון את חיזוק התיאום בין ישראל לרוסיה והשפעתו על מניעת חדירות סוריות אפשריות בזמן אמת. הנושא המטריד ביותר, שמצריך טיפול מדיני וצבאי נחוש, הוא עמידה על הדרישה להוצאת איראן מסוריה. הצעת "100 הקילומטר" יכולה להיות שלב בשיח עם הרוסים, אך בשום פנים ואופן לא החלטה סופית. הישארות האיראנים בשטח היא מתכונת בטוחה לאי־יציבות אזורית, שיכולה להתגלגל למערכה רחבה. ראוי למנוע זאת.
 
לסיום, ובנימה אופטימית: כתושב הגליל אני קורא לעם ישראל להמשיך ולפקוד אותו, בייחוד בימים חמים אלו. למי שתכנן להגיע למסע אבובים בירדן אין כל סיבה לבטל. הסכנה מצויה מעבר לגבול והאירועים האחרונים רק מוכיחים כי צה"ל עומד איתן על משמרתו בצפון.

הכותב הוא חבר ועדת חוץ וביטחון ואלוף במיל'