חוק הלאום הוא ההוכחה הטובה ביותר לכך שמחוק לחוק, כוחה של הממשלה הזו להפריד, ליצור מחלוקות וחיכוכים ולזרוע שנאה הולך וגובר. אך בזמן שהחוק המיותר הזה מכה גלים, מקצין את הקטבים, ומעורר הסתייגויות ומחלוקות קשות בקרב מגזרים רבים, נשמעת בין הקולות זעקת ערביי ישראל. להבדיל מהדרוזים, הבדואים, הצ'רקסים ושאר המסתייגים והמלינים, הם האחרונים שיכולים להלין על הדרה או בידול.
 
שורות אלה מופנות בעיקר לחברי הכנסת הערבים מהרשימה המשותפת, ולידידי הטוב משכבר הימים זוהיר בהלול מהמחנה הציוני, שהודיע לאחרונה על פרישתו מהכנסת: סליחה, חברים – אבל מה אתם עשיתם לאורך השנים כדי להתקרב ולקרב את האוכלוסייה הערבית לעם ישראל ולמדינת ישראל? מה תרמתם ליצירת תחושה שיש לכם זיקה לארץ הזו, לגן העדן הזה שבו אתם חיים לצדנו חיי רווחה שאין דומה להם בעולם הערבי?

איך אפשר להלין על הדרה, גזענות וקיפוח, בשעה שאתם מתנגדים ומונעים מערביי ישראל למלא חובה אלמנטרית שנדרשת מכל אזרח שווה זכויות, כמו שירות לאומי, למשל? לא מדובר בגיוס לצה"ל, אלא לתרומה למוסדות שמשרתים גם אתכם כמו בתי חולים, בתי אבות או מוסדות של משרד הרווחה. להיות אזרח בישראל זה לא רק ליהנות מזכויות של ביטוח לאומי. מה עם חובות האזרח?

לאחרונה שמענו את התלונות והטענות שלכם נגד המדינה והמשטרה, שלדעתכם אינם עושים די בהתמודדות עם הבריונות והפשע במגזר הערבי. אבל מה עשיתם בנידון חוץ מלהלין ולהטיל דופי בעבודת המשטרה? מדוע אינכם מעודדים את הדור הצעיר להתגייס ולהתנדב למשטרה, או אפילו למשטרת התנועה? מדוע, למשל, אין משמר אזרחי ערבי שפועל ומתמודד ביישובים הערביים עם הבריונות, עם הפשיעה והנהיגה הלא מרוסנת והמסוכנת? 

מי שיבחן את השליטה בשפה העברית ביישובים הערבים יגלה שהרמה, הידע והשליטה של רבים טעונה שיפור, מהסיבה הפשוטה של חוסר רצון, ואולי יד מכוונת שפועלת להתרחק ולהרחיק מהישראליות ומהעברית. זאת גם הסיבה לכך שלא רואים במגזר הערבי תנועות שלום ערביות שקוראות ופועלות לדו־קיום ולשיתוף, תנועות שעורכות כנסים והפגנות אחדות למען חיים משותפים, שמגנות בפומבי טרור ורצח של חפים מפשע. את חברי הכנסת ואת נציגי הציבור הערבי בישראל אנחנו שומעים ורואים בראש חוצות בעיקר בהפגנות נגד המדינה, נגד המשטרה ונגד צה"ל.

בהתנהלות הימיומית שלהם בכנסת, חברי הכנסת הערבים משמשים קטליזטור ליוזמות חקיקה הזויות כמו חוק הלאום. איך לא, כשג'אמל זחאלקה מהרשימה המשותפת מפרסם בדף הפייסבוק שלו, לצד הקריאה לשביתה במגזר הערבי, את מפת מדינת ישראל כמפת פלסטין? במקורותנו נהוג לומר: "נאה דורש, נאה מקיים". אז על מה אתם זועמים ועל מה אתם מלינים? בהתנהלותכם, אתם מספקים את הלגיטימציה ליוזמה של חוקים הזויים ומפלגים. במאבק הצודק והנכון נגד חוק הלאום, ערביי ישראל לא יכולים להתייצב בשורה הראשונה ליד הדרוזים, הבדואים והצ'רקסים.