בשבוע שעבר נהרגה נועה חייט ז”ל, בסך הכל בת 20, בעת שרכבה על אופניה בדרך לאימון בחיפה. הספורט תפס בחייה של נועה מקום מרכזי מאוד כבר מגיל קטן, והיא לא הפסיקה לרגע לרוץ, לשחות ולרכוב באופניים. מותה של נועה אולי היה יכול להימנע לו מדינת ישראל הייתה מפסיקה להתעלם מרוכבי האופניים שרוכבים כאן בכל יום, ואף הייתה מתחשבת בהם, כפי שעושות מדינות מפותחות רבות בעולם.
 
האופניים הם כלי תחבורה זול, ירוק וספורטיבי שמעניק עצמאות גם לאנשים צעירים וגם למבוגרים שאין להם יכולת או רצון לנסוע ברכב. בכאוס התחבורתי שישראל שוררת בו, היינו מצפים שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יעודד עוד ועוד אנשים לזנוח את הרכב הפרטי ולעשות שימוש באופניים. כך אולי היינו מצליחים לצמצם את עומסי התנועה הגדולים, להוריד את זיהום האוויר ולהפוך לחברה בריאה יותר. אבל בדיוק ההפך קרה: התעלמות מוחלטת שמשמעותה זריקת מאות אלפי רוכבי אופניים לכבישים הסואנים בלי להתחשב בצורכי הבטיחות. די לראות בימי שבת בבוקר את אותם רוכבים בצדי הכבישים המהירים מנסים לתפוס טיפת אספלט לאימון, כדי להבין עד כמה המחדל כאן גדול.
 
אלא שנדמה שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מתנהלים בעולם מקביל. סביר שלא שמעתם על היפגעותם הרבה של רוכבי האופניים השנה. לא היו ציוצים או כתיבת פוסטים ברשתות החברתיות, אלא היעלמות והתעלמות. מתחילת השנה נהרגו עשרה רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים לעומת שבעה רוכבים שנהרגו בתקופה המקבילה בשנה שעברה - עלייה של 30%.

רוכבי אופניים. צילום: רוני שוצר, פלאש 90
רוכבי אופניים. צילום: רוני שוצר, פלאש 90


הנתונים קשים אף יותר כשבוחנים את מצבם של רוכבי האופניים החשמליים - מתחילת השנה נהרגו 12 רוכבי אופניים חשמליים בתאונות דרכים לעומת שבעה רוכבים שנהרגו בכל שנת 2017. כמה נורות אזהרה עוד צריכות להידלק במשרד שאחראי על הבטיחות בדרכים כדי שמישהו ייתן על כך את הדעת? אם ימשיכו להטיל את האשמה והאחריות על הרוכבים במקום לדאוג להם, עלול מספר הרוכבים ההרוגים לעלות בכל שנה.
 

לכן הגיע הזמן להוביל מהפכה תשתיתית שתהפוך את ישראל למקום בטוח עבור הרוכבים. במקום לזרוק את האחריות על הרשויות המקומיות, חייבים להוביל מהלך לאומי לעידוד רכיבה על אופניים באמצעות סלילת והקצאת שבילים ומסלולים לרכיבה בטוחה בעיר, וגם ליצור שבילי רכיבה בטוחים בכבישים הבין־עירוניים כדי לאפשר לרוכבים רכיבה ספורטיבית בטוחה. 
 
אם נצליח להעביר חלק קטן מהאנשים שנוסעים לעבודה או ללימודים ברכב הפרטי לרכוב על אופניים, נחסוך למשק הישראלי כסף רב. מדובר בהשקעה כדאית שתניב פירות באופן מיידי, וגם תחסוך חיי אדם וסבל רב למשפחות. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים התמודדו בהצלחה עם אתגרים גדולים, ויש להם יכולת להוביל מהלך לאומי עם הרשויות כדי שנועה חייט ז”ל, שרק רצתה לעשות ספורט, תהיה האחרונה שתקפח את חייה. 

הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת “אור ירוק"