בימינו, גם להיות סוציאליסט עולה לא מעט כסף, ומי שרוצה להפוך לחבר קיבוץ צריך להיות מוכן להיפרד מסכום ממוצע של 1.3 מיליון שקל, רובם עבור תשלומי תשלום למדינה עבור הקרקע והיתרה לפיתוח תשתיות ועוד. גם בני קיבוצים שמעוניינים לבנות את ביתם בחלקה חדשה בקיבוץ צריכים לשלם סכום דומה.

נתונים אלו הוצגו בכנס בנושא הבניה בקיבוצים שערכה חברת א.ב. מתכננים, העוסקת בתכנון המגזר הכפרי. בכנס הוצגו רעיונות לתוספת בניה והרחבה של הקיבוצים שיכולים להביא להורדת העלויות, תוך התבססות על שימוש חדשני ויעיל בשטח הקיים של הקיבוץ וזאת תוך שמירה על אופיו הכפרי.

האדריכלית מיכל דור אמרה בכנס ש"המצב הנוכחי שבו צריך הון רב יחסית כדי להפוך לחבר קיבוץ אינו בריא מבחינה חברתית כיוון שהברירה בין האנשים נעשית על בסיס כספי, כך שבעלי הון זוכים לקדימות על פני בני חברי קיבוץ. אנחנו צריכים 'לפתוח את הראש' לאפשרויות צורות בניה אחרות כדי לאפשר דיור בר השגה לבנים ולעודד אותם להישאר בקיבוץ.


חברות בקיבוץ - יקרה. עבודה בקיבוץ. צילום: פלאש 90

"רווקים וזוגות צעירים ללא ילדים או עם ילד אחד יכולים להתגורר בבתים דו קומתיים או בבנייה אינטנסיבית מסוגים שונים בתחום שטח המחנה ובמתחמים לא-מבונים עד שהמשפחה תורחב וזאת בעלות נמוכה בהרבה.

בכנס גם הוצגה ההחלטה החדשה של רשות מקרקעי ישראל המאפשרת לקיבוץ לבצע במרוכז את זכויות המגורים עבור כל החברים. לאחר רכישת הזכויות יוכל הקיבוץ לבצע בניה או להעניק זכויות לחברים ללא כל מעורבות של רמ"י. ההחלטה החדשה מצטרפת למסלולים הקיימים לשיוך דירות ולכן כל קיבוץ צריך לעשות את השיקול של הערוץ הנכון עבורו מבחינה כלכלית וחברתית.