בוועדה הארצית לתכנון ובניה בירושלים נערך היום (ראשון) דיון בערר אשר הוגש נגד פרויקט "קרקעות הצפון".



תושבי אזור חיפה והקריות ופעילים סביבתיים, קיימו טרם תחילת הדיון פעילות מחאה כנגד זיהום האוויר ותוכניות הרחבת התעשייה באזור מוכה הזיהום. הם הניפו שלטים בהם נכתב: "המזהמים לדין", ו"תנו לנשום בשקט". גם ראש עירית חיפה, יונה יהב, אשר נכח בדיון, הודיע לוועדה על התנגדותו לפרויקט.



פרויקט קרקעות הצפון הינו יוזמה שקידמה חברת תשתיות נפט ואנרגיה, להעתקת וריכוז חוות מיכלי הדלק באזור מטרופולין חיפה. מטרת הפרויקט הינה לפנות את חוות מיכלי הדלק בקריית חיים ובקרית טבעון וחלק מחוות מיכלי הדלק שבתחום נמל חיפה, ולרכזן יחדיו בחווה חדשה בשם "קרקעות הצפון" המצויה סמוך לבז"ן, על שטח בהיקף של כ-600 דונם.



בערר, אותו הגישה לפני מספר חודשים אלה נווה, תושבת חיפה ואפידמיולוגית סביבתית, נטען כי במקביל לפרויקט אישרה המועצה הארצית לתכנון ובניה תוכנית ליבה לאחסון חוות גפ"מ, ( גז פחמימני מעובה, המכונה גם גז בישול), על אותו מתחם בו מתוכנן פרויקט "קרקעות הצפון", דבר אשר יסכן רבבות תושבים באזור.




תושבים מפגינים מחוץ לדיון. צילום: מגמה ירוקה



בערר נטען כי "מימוש התוכנית צפוי להוסיף על הסיכונים החמורים במפרץ חיפה, שכבר כעת מוכר לכולם כ'פצצה מתקתקת'. התוכנית מוסיפה שטחים לייעודי תעשיה פטרוכימית ואחסנה הגובלים ממש בקומפלקס בתי זיקוק, קומפלקס תעשייתי עצום, המכיל בתוכו מפעלים ומתקנים שונים". כמו כן, התייחסו למשמעות של היווצרות תקלה קריטית מקומית באחד מן המתקנים: "עלול להתגלגל ממנה במהירות 'אפקט דומינו' וזהו מתכון לאסון פתע שיהיה רב נפגעים"



"חייבים להקפיא את התכנית ולעשות ריסטרט לכל התהליך"



במהלך הדיון הנערך בערר, שב ואמר פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כי ישנו עודף תחלואה באזור חיפה. ראש עיריית חיפה ביקש לדחות אותו ואמר כי "לרשויות באזור אין מספיק מידע". הוא דרש "להקפיא את התכנית לאלתר ולעשות ריסטרט לכל התהליך. אנחנו חיים באי בהירות ואיבדנו אמון במוסדות. אני לא סומך על אף אחד שיפנה את מכלי תש"ן".



יהב התייחס לעשות "צעדים דרסטיים" בנושא ואמר כי הוא לא יוותר עד שהמדינה תציג בפני הציבור תכניות שימשיכו להפחית באופן דרמטי את הזיהום והפליטות: "משרדי הממשלה צריכים להציג תקציבים ולוחות זמנים מהירים והגיוניים. אנו נחושים לפתוח לשימוע ציבורי כל תכנית בנייה הנוגעת למפרץ חיפה ולבלום כל גידול ביצור דלקים וכימיקלים במפרץ".



חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ), שהגיעה גם היא אף לדיון אמרה: "אחרי הסערה הציבורית הגדולה ולאחר שנחשפו הכשלים בדו"ח מבקר המדינה - אי אפשר להמשיך ולקדם תכניות כאילו כלום, צריך לעצור מיידית את כל התכניות להרחבת התעשייה המזהמת ולהכין תכנית שיקום לאומית לאזור המפרץ".



כזכור, לפני כחודש קמה מחאה ציבורית בעקבות הודעת משרד הבריאות כי מחצית ממקרי הסרטן בילדים בחיפה וסביבתה נובע מזיהום האוויר באזור. גם לאחר שהמשרד הודיע כי מדובר בנתונים שגויים לא שככה המחאה. בשבוע שעבר הפגינו בקרית חיים כאלף תושבים ופעילים, בדרישה לעצור את כלל תוכניות הרחבת התעשייה הפטרוכימית באזור. התושבים נשאו שלטו והודיעו : "לא נמות כאן בשקט".



מנכל מגמה ירוקה, מור גלבוע, אמר הבוקר: "חשוב לזכור שתכנית 'קרקעות הצפון' היא רק אחת משלוש תכניות מסוכנות להרחבת התעשייה המסוכנת והמזהמת באזור. למאות אלפי תושבי האזור אין זמן לחכות עד שמקבלי ההחלטות במדינה יתעוררו. כשהממשלה מקצצת בתקציב של חוק אויר נקי היא גוזרת את דינם של התושבים- לחלות ולמות".