"תפתח ת׳חדר או שאני מפוצץ לך ת׳ראש". "תביא לה שוקולד, מה היא ערבייה?" הם משפטים שכמעט שאין איש במדינה שאינו מכיר היום.
 
העידן הטכנולוגי המציא לנו תופעה חדשה שלא הייתה מוכרת במרחב הפיזי, הביוש המתועד - "שיימינג": מתעדים התנהגויות מבישות ומעלים אותן למשפט ציבורי ברשת, ולעתים הן מקבלות הגברה וחותמת בכלי התקשורת.

המצדדים יטענו כי זה יכול ליצור מומנטום של שינוי, שאולי יגרום לאנשים לספור עד עשר לפני שהם מתלהמים על נותן שירות או חותכים מימין ועוקפים את הפקק. אבל המחיר שאדם עלול לשלם על הפצת סרטון או פוסט מביישים עליו הוא בדרך כלל לא מידתי למעשים עצמם, וזאת עוד בהנחה שאכן היה מעשה. בשל נצחיותה של הרשת, זה עלול להיות אות קין עליו ועל מקורביו לעולם.
 
הדואליות שבה התבוננתי בחודשים האחרונים בתופעה כבר איננה עוד. מהמקרה הטרגי של אריאל רוניס אנו למדים, שוב, כי פגיעה ברשת היא הרסנית לא פחות מכל מקרה אחר של אלימות ולעתים אף יותר. המהירות שבה מובא אדם למשפט בכיכר העיר, בלי שהגולשים מכירים את התמונה המלאה, היא מסוכנת, הן למעורבים והן לסביבתם.
 

נכון שבכל יום עולים עשרות ואולי מאות פוסטים פוגעניים ברשת שלא מסתיימים ביריית אקדח, אך די במקרה אחד כדי שנחשוב פעם ופעמיים ושלוש לפני שאנחנו משתפים במשהו שעלול לפגוע במישהו, בלי שיש לנו את העובדות לפנינו. קורבן לפוסט, לתמונה או לסרטון מבישים לא זוכה למחילה, ולמעשיו יש תזכורת תמידית במרחק לחיצת כפתור.
 
שיימינג יכול לשמש בסכסוך עסקי או פרטי לחיסול חשבונות בין בני זוג נפרדים, ריב בין חברים, וראינו גם מקרים שבהם שיימינג הוא כלי נשק לכל דבר ועניין. לאחרונה הגיע למרכז לאינטרנט בטוח מקרה של מרצה באוניברסיטה שצולמה במהלך שיחה עם סטודנטים ללא ידיעתה, והסרטון הועלה לרשת מתוך כוונה לפגוע בה. תופעה נוספת ומוכרת הם אתרי ביוש (כי אין שם הולם יותר מזה לאתרים אלו) שנפתחו נגד עובדים סוציאליים, שם מכפישים את שמם, בלי שהם יכולים להגן על עצמם.
 
האנושות צועדת את צעדי התינוק שלה במרחב הדיגיטלי. איש, ככל הנראה, לא יודע מה יהיה כאן בעוד שנה, עשור או יובל בכל הקשור להשפעת המרחב הזה על חיי היום-יום. אינני יודעת מה קרה באותו יום במשרד הפנים - זה לא באמת משנה כעת. נכון להיום, פוסט או סרטון כזה יכול להכריע גורלות, ובשל כך עלינו לנקוט משנה זהירות בעת שאנו תומכים בכלים אלו.
 
נכון להיום אני סבורה ששיימינג היא תופעה אלימה כמו בריונות רשת, כמו הוצאת לשון הרע, כמו מכות פיזיות.

הכותבת היא מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי