תרגיל העורף הגדול הגיע היום (שלישי) לשיאו בתרגול כלל האוכלוסייה בישראל. בשעות הבוקר נשמעה אזעקה עולה ויורדת שמטרתה הייתה לתרגל את מערכות החינוך בירידה למקלטים ולתרגל את כלל האוכלוסייה בהתפנות למרחב מוגן במקום העבודה. 
אזרחים רבים בחרו לא לקחת חלק בתרגיל והתעלמו לחלוטין מהאזעקות. "בשביל מה זה?" שאל יעקב אברהם מנהריה. "רק בקיץ האחרון הייתה פה מלחמה, הפצעים עדיין פתוחים, יש ילדים שיש להם סיוטים. מי צריך את האזעקות האלה? אם רוצים לתרגל את בתי הספר שיעשו כמו פעם פעמון יציאה להפסקה שמצלצל לסירוגין". 
אולם בפיקוד העורף חוזרים ומדגישים כי מדובר בתרגול חשוב ביותר שנותן הזדמנויות שונות לבחינת המערכות של הצופרים, מערכת מסר אישי שהופעלה בהצלחה לראשונה וכמובן הציבור הרחב. 

בניגוד לאזרחים ברחוב, במערכת החינוך התרגול התבצע באופן מופתי. תלמידי בתי הספר והגנים בכל הגילאים תירגלו כניסה למרחבים מוגנים ועברו שיעור מחנך בו חזרו על הוראות פיקוד העורף ועל כללי התנהגות מצילי חיים. בחמ"ל של עיריית תל אביב הגיע בצהרים אלוף פיקוד העורף, יואל סטריק, לבחון את התרגיל מקורב. "זהו מפתח להצלחה ולכושר העמידה בחירום", אמר האלוף סטריק. "כחלק מהתהליך אנחנו בודקים שהמערכות שלנו יכולות לתפקד, התרגיל הוא לא רק של פקע"ר, אלא גם של הרשויות המקומיות שהן לבנת היסוד".

"המערכה הבאה צפויה להיות קשה מאוד ומאתגרת"
גורם בכיר בפיקוד העורף הדגיש כי המערכה הבאה צפויה להיות קשה מאוד ומאתגרת, וכי לאזרחים חלק גדול בעמידה במערכה שכזו. "תרחישי האלף טילים ביום כבר ברורים לאזרחים", אמר הגורם הבכיר. "אבל האזרחים חייבים להבין שבלי מוכנות מסודרת, הבנה של כללי ההתנהגות וגם הצטיידות נכונה, המשימה תהיה קשה ומורכבת יותר". 
לדבריו אזרחים שאין ברשותם ממ"ד בביתם חייבים לפעול לבנייה כזו, ואם אין ברשותם יכולת כלכלית הם חייבים לפחות להבין היכן המרחב המוגן בסביבת המגורים שלהם. הגורם הוסיף כי אין פסול בכך שאזרחים יצטיידו באופן קבוע במוצרים בסיסים שגם ככה הם חלק מסל הקניות כמו קמח, סוכר, מלח, מים, סוללות ופנסים. "אני מאמין שהכנה נכונה תיתן לאזרחים מרווח הישרדות של שתי יממות ואנחנו כבר נגיע אליהם". 
בצה"ל בונים רבות על צוותי החירום בתוך הרשויות המקומיות ובשנה האחרונה הידקו את הקשר באופן דרסטי במטרה לבנות כיתות כוננות שיוכלו להעניק טיפול בזירת אירוע שכן על פי התרחישים בעימות הבא, בעיקר הצפוני, צה"ל יידרש לטפל במספר זירות במקביל. האלוף סטריק: "מטרת התרגיל היא לא פאניקה אלא מוכנות".
גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סייר בבסיס פיקוד העורף ברמלה יחד עם שר הביטחו,ן משה (בוגי) יעלון, ועם הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט. נתניהו כהרגלו לא פסח על הזרקור היומי המופנה כלפי האיום האיראני "אני מתרשם מהשיפורים, יש פה עבודה אינטנסיבית להגן על העורף הישראלי. אנחנו עוסקים בזה כבר כמה שנים וזה בא לידי ביטוי בצוק איתן. אבל האתגרים כל הזמן נערמים סביב, בין היתר על ידי טילים ורקטות שרובם ככולם מסופקים על ידי איראן. כשמדובר על ביטחון ישראל אני סומך קודם כול על עצמנו. הראיה לכך היא ההסכם שמתגבש בין המעצמות לאיראן, שגם סולל את דרכה להרבה פצצות אטום וגם מזרים כסף רב לקופות של איראן, שבאמצעותו היא תוכל להמשיך לחמש את האויבים שלנו בנשק תלול מסלול ונשק אחר. איראן מסוכנת פי כמה מדאעש, שגם הוא מסוכן".