השבוע שעבר היה אחד המעניינים בכל הקשור למאבק האדיר שמתחולל בין תעשיית הרכב ובין ענקיות הטכנולוגיה גוגל ואפל, והוא החל בהכרזתה של חברת שברולט על כך שתציע בקרוב את הממשקים של גוגל (אנדרואיד אוטו) ושל אפל (אפל פליי) ב־14 דגמים שלה כבר בסוף השנה הנוכחית.
ממשקים כאלה יאפשרו להקרין את הנעשה ברוב הטלפונים החכמים בעולם על פני מסך המגע המרכזי שמותקן כיום ברוב המכוניות החדשות, תוך סינון האפליקציות המפריעות לנהיגה.
אפשר לראות בהודעתה של שברולט התקדמות לקראת הלקוחות - אחרי הכל, רוב הנהגים משתמשים בכל יום בטלפונים החכמים מופעלי גוגל ואפל למשך יותר זמן מכפי שהם משתמשים במכוניות שלהם, אבל יש בכך גם כניעה של תעשיית הרכב - שלא הצליחה לפתח ממשקים כאלה - בפני תעשיית האינטרנט והאלקטרוניקה.

לא חלף זמן רב וביום רביעי האחרון הכריזו פורד וטויוטה על חידוש, או האצה, של שיתוף פעולה ביניהן ויצירת אלטרנטיבה לאותם ממשקי משתמש: ממשק מבוסס קוד פתוח שיוצע על ידן עוד לפני שגוגל ואפל יספיקו להבין איך נוסעת מכונית.
יומיים לאחר מכן, לכאורה בלי שום קשר, הכריזה גוגל על כוונתה לחלוק עם הציבור יותר מידע בנוגע לתאונות, ולפיתוח באופן כללי, של המכונית האוטונומית שלה, וכך נדחסו לתקופת זמן של מעט יותר משבוע כמה מהלכים טקטיים בתוך מערכה גדולה, סבוכה, ועקובה מכסף.
 
טכנולוגיה מול בנזין
תעשיית הרכב היא התעשייה האמיתית, הכבדה, הגדולה והחזקה ביותר בעולם, והיא סגורה ומסוגרת במובנים רבים ובדרכים שונות מפני תעשיות אחרות.
את שיטות העבודה שלה אפשר לתאר בתרשים פשוט שבראשו נמצאת יצרנית רכב ומתחתיה מתוארים ספקי משנה שמספקים לה רכיבים לפי הזמנותיה, ומתחת לכל אחד כזה מתוארים ספקי המשנה שלו.

מסך המגע של שברולט. צילום: יח"צ
 
במשך יותר מ־100 שנים בוצע כל המחקר והפיתוח עבור התעשייה הזאת בתוך התרשים - כלומר או על ידי יצרנית רכב או על ידי גורם אחר במורד השרשור - ובכל מקרה תחת שליטה מוחלטת ופיקוח הדוק של יצרניות הרכב, ובהתאם לאורך מחזורי החיים של דגמי המכוניות.
במקביל, כאילו בעולם אחר ונפרד, מתקיימות תעשיות האלקטרוניקה והדיגיטל אשר משיקות זו לזו בהרבה מאוד ממשקים וגבולות. על אף עוצמתן וגודלן של ענקיות טכנולוגיה כמו IBM, מיקרוסופט, אפל וגוגל, אפשר לומר שהמודלים העסקיים שלהן בדרך כלל פתוחים יותר, ומחזורי הפיתוח הרבה יותר מהירים.
הקשר בין שני העולמות קיים מזה זמן ואף הולך ומתרחב ככל שמכוניות נסמכות על יותר מחשבים ומערכות אלקטרוניות - אולם עד לא מכבר הקפידה תעשיית הרכב להישאר בשליטה מוחלטת על כל ספק של חומרה או תוכנה שבה נעשה שימוש.
בעשור האחרון, ובמיוחד מאז שטלפונים חכמים הפכו לכל כך נפוצים, נוצר קונפליקט אדיר בין תעשיית הרכב - הרוצה נתח מן ההכנסות ומנגד חוששת מפני סכנות שנובעות משימוש בטלפונים חכמים ברכב - ובין מפעילי הפלטפורמות החשובות של טלפונים חכמים - שהם בעיקר אפל וגוגל.
יצרניות רכב אומנם ניסו, לא בהצלחה גדולה, לפתח ממשקי משתמש מתקדמים שכוללים גם תקשורת חיצונית ומערכות ניווט. אבל מכיוון שזהו לא עסק הליבה שלהן, ובגלל מנטליות שלא מקבלת אובדן שליטה ברכיבים שבתוך המכונית, התוצאות נראות די מגוחכות יחסית להתקדמות האדירה שמציגים טלפונים חכמים, שם נברא עולם חדש של אפשרויות עבור המשתמשים בכלי רכב.
אחד משיאי הפיתוח הזה - שצפוי כנראה כבר בתוך עשור - יהיה המכונית האוטונומית, הנוהגת את עצמה בעצמה ובתוך כדי כך ממוטטת את המודל הכלכלי הקיים של יצרניות הרכב. 
תוך כדי מלחמת עולם שמתפתחת סביב המכונית האוטונומית, ששלושת הכוחות הפועלים בה הם התעשייה המסורתית, ענקיות הטכנולוגיה הדיגיטלית וגורמים חדשים שמבקשים להיכנס לייצור רכב (למשל יצרנים סינים, טסלה ועוד) - מתקיים קרב ממוקד וחשוב על השליטה בלוח המכשירים שבמכונית.
לעין לא מיומנת עלולה זירת המאבק הזאת להיראות שולית - בסך הכל מדובר במה שיופיע על מסך המגע שליד ההגה - אבל בפועל מדובר באחת הנקודות הרגישות ביותר ליצרניות הרכב, ובמעוז אסטרטגי בעל חשיבות עצומה לכל הצדדים הלוחמים.
הקוד הפתוח של פורד
מרגע שהטלפון הסלולרי שבידינו הפך ממכשיר לדיבור וכתיבת הודעות בשחור־אפור לתחליף למחשב שלנו, ולקשר הקבוע אל העולם הדיגיטלי, ברור היה שתעשיית הרכב תיאלץ להתמודד עם יותר מאשר התקנת דיבורית.
מהר מאוד התרגלנו כולנו להיצמד למסך הנייד, ומכאן כבר קשה להיפרד ממנו גם בעת נהיגה. האתגר הוא ליצור ממשק שיאפשר לממש את ההתמכרות לקשר תוך צמצום הסכנות האדירות של שימוש בטלפון בעת נהיגה.
בראייה ארוכת טווח ברור שהדרך היחידה לפתור באמת את הבעיה היא להפקיע מידינו את השליטה במכונית ולאפשר לנו להמשיך ולשחק בטלפון בעת שזו נוהגת את עצמה.
יצרניות הרכב מבינות שכאשר מכונית מסתדרת ללא נהג, ונהג כבר לא קשור אמוציונלית למכוניתו, הוא גם לא צריך להיות הבעלים שלה, ולכן אנחנו מדברים בעצם על מונית אוטונומית, שינוי מודל הבעלות על רכב, וצניחה של 60%־80% בביקוש למכוניות חדשות.
לענקיות הטכנולוגיה הדיגיטלית לא ממש אכפת מהמודל הכלכלי של תעשיית הרכב, היות שמה שמעניין אותן הוא הזמן של הנהג ואורחיו בתוך המכונית, והאפשרות למכור לו פרסום ושירותים נוספים תוך כדי תנועה - או עמידה בפקק.
בינתיים, הניסיונות לשדרג את חוויית המולטימדיה שלנו כבר השפיעו על כמעט כל דגם חדש של מכונית שהושקה בעשור האחרון: כל לוחות המכשירים של כל הדגמים החדשים מכילים לכל הפחות את האופציה לה־ צבת מסך מגע מקורי בגודל של חמישה אינץ' או יותר.
פורד, שכבר יותר מעשור מנסה לחבר אותנו לסלולר, נכשלה עד לא מכבר במשימה הזאת מסיבות רבות ושונות, ואף זכתה לקיתונות של ביקורת על הממשק שלה ואפילו לתביעות של לקוחות זועמים. לפני כשנתיים הבינו מנהלי החברה שהם חייבים לשנות אסטרטגיה, ופתחו את קוד המקור של ממשק המשתמש שלהם - שנקרא AppLink - ומסרו אותו לידי קהיליית הקוד הפתוח. משמעות המהלך היא שכל מפתח יכול לקחת את הקוד ולעשות בו כרצונו, מה שמגדיל מאוד את הגמישות של המערכת ומסייע להפצתה כתוכנה שיתופית וחינמית.
התוצאה, כפי שהוצגה לראשונה בשנת 2013, היא תוכנת SmartDeviceLink (או SDL) המבצעת בדיוק את מה שעושות אנדרואיד אוטו ואפל פליי, ולזכות פורד צריך לומר שהמהלך זה הקדים כרונולוגית את שתי אלה.
אחת הטענות של יצרניות הרכב נגד אפל ואנדרואיד, וסיבה טובה מבחינתן להתקדם דווקא עם SDL, היא הגמישות שהיא מאפשרת בעיצוב ובאיפיון ממשק משתמש בהתאם לראש של יצרנית הרכב, ולא בכפוף לעיצוב האחיד של הטלפונים הניידים.
מפרסומים בכתבי עת טכנולוגיים שונים, עולה שלפורד יש אפילו יתרון כזה או אחר על ממשקי אפל וגוגל, מפני שקהיליית המפתחים הפתוחה הספיקה כבר להתאים כ־70 אפליקציות לשימושים ברכב, בעוד שאצל גוגל ואפל מדובר בינתיים רק בקומץ.
אנליסטים מעריכים שעד שנת 2020 יוצעו ממשקי אנדרואיד אוטו של גוגל ב-37 מיליון מכוניות ברחבי העולם, וב-31 מיליון (שחלקן חופפות את הקבוצה הראשונה) יוצע ממשק המשתמש של אפל.
לא מן הנמנע שבקרוב תצטרפנה יצרניות רכב נוספות למיזם של פורד וטויוטה, ויציעו - בנוסף או במקום ממשקי גוגל ואפל - גם ממשק SDL .
מה שבטוח זה שגם אם גוגל ואפל לא יזדעזעו מן היוזמה - לכל הפחות מופעל עליהן לחץ לאפשר לכל יצרנית רכב ולכל מותג לעצב לעצמו ממשק משתמש שהולם את ערכי המותג.
אבל כאילו כדי להזכיר לנו שמדובר רק בקרב אחד, חשוב ככל שיהיה, במסגרת מלחמה גדולה, הכריזה כאמור גוגל למחרת היום על כוונתה לפרסם דוח חודשי בנוגע לתאונות של המכונית האוטונומית שלה, ובכך שולחת גוגל מסר ברור לתעשיית הרכב: עדיף ליצרניות לחבור אלינו, מפני שאם נחליט לפעול עצמאית, נוכל לייצר מכוניות גם בלעדיכן.