שבוע לפרוץ השביתה הכללית במגזר הציבורי בשל סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות סביב היקף העסקה הגדול של עובדי קבלן במגזר הציבורי, התכנסו הבוקר (חמישי) להפגנת הזדהות עם מאבקה של ההסתדרות מאות בני אדם בקריאה לממשלה לעצור את המגמה של העסקה קבלנית ולהעביר אלפי מורים, עובדים סוציאליים ואחרים להעסקה ישירה בשירות המדינה.



ביום רביעי הקרוב, אם לא יושגו עד אז הסכמות בין הממשלה להסתדרות בסוגיה של העברת עובדי קבלן להעסקה ישירה, תחל במגזר הציבורי שביתה כללית ללא הגבלת זמן שתכלול את כל השירותים החיוניים במשרדי הממשלה, נתב"ג, רכבת ישראל, הרשויות המקומיות, חברת החשמל, נמלי הים ועוד. בהפגנה, שהתקיימה בככר הבימה בתל אביב השתתפו גם עובדי קבלן מהמגזר הציבורי אבל גם חברי ועדים חזקים המאוגדים בהסתדרות, פעילים חברתיים ואזרחים. בהסתדרות דיווחו על כ-3,000 מפגינים שהגיעו למקום.



יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, נאם בהפגנה ואמר: "לקחנו על עצמנו את המאבק למיגור התופעה הפסולה של עובדי קבלן ואני אומר לציבור הישראלי: "לא נפסיק ולא ננוח עד שנמגר את התופעה. ביום רביעי הקרוב, במידה ולא נגיע להסכם בנושא של עובדי הקבלן, בוודאי במקצועות הליבה, תהיה שביתה כללית במשק. לא יכול להיות שמורה לאזרחות הוא עובד קבלן ולא יכול להיות שאחות בית ספר תהיה עובדת קבלן ואי אפשר שעובדת סוציאלית בעירייה היא עובדת קבלן. האם זו המדינה שאנחנו רוצים?". ניסנקורן נשמע נחוש והבהיר: "יום רביעי זה יום פקודה – כולנו נראה את העוצמות של ציבור העובדים. אין שביתה יותר צודקת מזה. הוועדים החזקים יירתמו למען החלשים. אנחנו חייבים להביא לשינוי ואנחנו נביא את השינוי. פקידי האוצר חייבים להפנים את העניין. אי אפשר להמשיך את התופעה שרומסים כבוד של אנשים ופוגעים במרקם החברתי במדינה. זה לא רק מאבק של ציבור העובדים, זה מאבק של החברה הישראלית. אני מודיע לפקידי אוצר, לא נפסיק את זה ולא נשקוט ונעשה שביתה עד שהנושא הזה ייפתר".




ניסנקורן בהפגנה. צילום: בועז אופנהיים, דוברות ההסתדרות


יו"ר ההסתדרות קרא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתערב במשא ומתן בין ההסתדרות לאוצר והבהיר: "ראש הממשלה צריך להידרש לזה ולפתור את זה, שר האוצר, שהלב שלו איתנו, צריך להכריע. אנחנו חייבים שינוי בשבילנו, בשביל הילדים שלנו, בשביל ההורים שלנו, בשביל החברה הישראלית". ניסנקורן נועד במהלך השבוע האחרון לא פחות משלוש פעמים עם שר האוצר, משה כחלון, אך המשא ומתן בין השניים לא הניב עד כה הסכמות. הם ישובו ויוועדו ביום ראשון.



ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) השתתפה גם היא בהפגנה בכיכר הבימה ואמרה: "לא יכול להיות שמדינה שערכיה הבסיסיים הם עבודה, סולידריות ואחריות לזולת, תהפוך מאות אלפים לעובדים בלי זכויות, עם שכר לא הוגן וללא אפשרות לראות אופק אמיתי לחייהם. זה פשוט לא מי שאנחנו. אני מברכת את יו"ר ההסתדרות על האומץ לצאת למאבק הכל כך צודק הזה. למגר את תופעת הקבלנות היא משימה לאומית ועלינו לבנות חברה שבה לכל עובד ועובדת יש זכויות בסיסיות, יכולת להתפרנס בכבוד, עצמאות ואופק התקדמות".



ביום שני הקרוב תתכנס שוב הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת לדיון על מצבם של מורי הקבלן בישראל, מאות מורים המועסקים בתכניות העשרה מסובסדות בבתי הספר אבל גם בתכניות ממשלתיות שהופרטו לנוער בסיכון ונוער נושר. המורים הללו אינם מקבלים שכר בחופשות ובכלל זה בימים אלה של חופשת הקיץ, משום שהבסיס להעסקתם הוא של שכר לפי שעת עבודה בפועל וללא זכויות סוציאליות של מורים מאוגדים. בהפגנה השתתפו עשרות מורי קבלן, מהם גם כאלה שנמצאים במערכת החינוך שני עשורים ויותר, שמדי שנה בחופשת הקיץ נמצאים בסטטוס של מפוטרים או לא מועסקים, ונאלצים לכתת רגליהם בניסיונות למצוא פרנסה חלופות לימי החופשה, כשגם בחגים הם אינם מקבלים שכר.