רבים מהאזרחים הוותיקים בישראל חיים בבדידות. בתוכנית "והדרת" של המשרד לשוויון חברתי, המופעלת זה שמונה שנים, נרתמות מאות בנות השירות הלאומי, והופכות למסגרת תמיכה קבועה בעבור האזרחים הוותיקים.



הן עוברות הכשרה וזוכות לליווי מקצועי שוטף של עובדות סוציאליות של עמותת מטב, המסייעת להן בעבודה עם האזרחים הוותיקים ומעניקה להן כלים מקצועיים ותמיכה.
 
אתמול התקיים אירוע פתיחת השנה של התוכנית בהשתתפות מאות בנות שירות לאומי שהתגייסו לתחילת ההתנדבות. בתוכנית משתתפים כ־4,000 אזרחים ותיקים, ובנות השירות הלאומי נפגשות איתם באופן קבוע להקשיב להם, לשוחח עמם, לבלות איתם ולמעשה להוות תמיכה חברתית ורגשית בעבורם.
 

תולי אבנר ורוחה שבא מתל אביב הן זוג אחד מעשרות שידוכים מוצלחים של התוכנית. רוחה מספרת על תולי: "אני חיה לבד ורוב הזמן לא פוגשת אנשים. תולי הביאה אור ושמחה אל הבית ואל החיים שלי. כשאתה חולה ולבד ולא יוצא הרבה מהבית, תשומת הלב והסימפטיה האלה הן הדבר הכי חשוב שיש. ברוב הזמן המשותף שלנו פשוט ישבנו בבית ודיברנו. זה הוסיף ראש צעיר וחייכני לחיים שלי. נוצרה בינינו חברות למרות ההפרש הגדול בגיל".
 
תולי מוסיפה: "מלמדים אותנו כי אידיאל היופי וההצלחה הוא האדם הצעיר. האזרחים הוותיקים, לעומת זאת, מייצרים אצל רבים רתיעה. זו שטות גמורה. אלה אנשים למודי ניסיון שעשו כל כך הרבה בחייהם. קשה להסביר במילים את הניסיון והחוכמה שצברו". 
 
השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל משבחת את התוכנית ואומרת: "'והדרת' הוא ביטוי מופלא לקשר הבין־דורי האמיץ שבין הדור הצעיר לוותיק. הצעירים לא רק מעניקים אלא בעיקר מקבלים ולומדים מניסיון החיים העשיר של הוותיקים. עם כניסתי לתפקיד החלטתי להרחיב את הפרויקט ולעבות את תקני מתנדבי השירות הלאומי, מתוך תפיסה הרואה בחיבור בין הצעירים לוותיקים יסוד להצלחת המשרד להביא לחברה מתוקנת וחזקה".
 
ליאור שטרסברג, מנכ"ל מטב, אמר: "כגוף חברתי הפועל בתחום הזקנה, אנחנו מחויבים במישור הערכי לפעול למען איכות החיים של הדור המבוגר. הבדידות משפיעה מאוד על איכות החיים של מבוגרים. זה היופי בתוכנית - היא יוצרת חיבור יוצא דופן ומשמעותי בין הדורות, ושניהם יוצאים נשכרים".
אזרחים ותיקים ומתנדבי שירות המעוניינים להשתתף בפרויקט מוזמנים ליצור קשר עם המשרד לשוויון חברתי בטלפון 8840*.