מאות אלפי ישראלים הצטרפו אל יוזמת "מחזירים אהבה" של עמותת מטב ושל עיתון "מעריב". הפרויקט הושק בתחילת אוקטובר במטרה להוקיר את בני הדור המבוגר ולבטא את ההערכה שלנו כלפיהם, כחברה וכיחידים. 



יום השיא של הפרויקט נקבע לאתמול, 27 באוקטובר. הפרויקט לווה בקריאה לציבור בישראל לפנות זמן לבילוי עם קשישים. אלפים נרתמו ליוזמה המיוחדת בכל אזורי הארץ ותיעדו בתמונות מרגשות את הביקורים והמפגשים הללו.
 
ביום השיא התקיימו גם פעילויות בין־דוריות רבות. חוה בן־יעקב, מורה בכיתה ו' מבית הספר הממלכתי־קהילתי כרכור, יזמה יום ביקורים של תלמידי כיתתה בבתים של קשישים באזור, והילדים כתבו על חוויותיהם במפגשים עם הקשישים. 
 

בן־יעקב מספרת: "הצטרפנו ליוזמת 'מחזירים אהבה' בהמשך לפעילות שקיימנו גם בשנה שעברה לחיזוק הקשר בין הילדים לדור הסבים והסבתות. אנחנו עושים ערכים ולא רק מדברים ערכים. נתקלתי במודעה של הפרויקט והוא התחבר לכיוון הזה שלנו. אני מקבלת מהילדים תמונות ודיווחים על המפגשים שלהם עם הקשישים, שאנחנו קוראים להם הסבים והסבתות שלנו לכל דבר". 
 
המורה הוסיפה: כל הילדים הלכו לבתים בתיאום מראש עם האזרחים הוותיקים בכרכור, שהיא קהילה קטנה שבה כולם מכירים את כולם, וכל ילד התבקש לבדוק בסביבתו הקרובה איזה קשיש מתגורר לבדו. הילד והקשיש שאותו ביקר גם קבעו מראש אם לטייל יחד בפארק, להכין ארוחה ביחד או להביא שוקו, תה ועוגיות כדי שישתו ביחד. הילדים גם מתעדים את המפגשים במלל ובתמונות, ואנחנו אוגדים אותם לאלבום שמתגבש לסיפורים מרגשים על המפגשים".

פרויקט "מפונפנות"
 
סטודנטיות מהחוג לתקשורת במכללת ספיר יזמו את פרויקט "מפונפנות" – פרויקט גמר חברתי שמטרתו העצמה נשית. במסגרת פרויקט הגמר המיוחד הגיעו הצעירות אל מרכזי קשישים ואל בתיהן של קשישות והעניקו להן שעה של פנאי וטיפול של איפור וטיפוח.
 

המפונפנות מחזירות אהבה. מימין רבקה ומשמאל מור גלאם המאפרת המתנדבת. צילום: רוני ויסוקר

טל אפק, ליטל קטן, רוני ויסוקר ונועה וייס הקימו את הפרוייקט וויסוקר מסבירה: "'מחזירים אהבה' התחבר מצוין לפרויקט שלנו, שהתחיל כעבודת גמר על קמפיין חברתי וגדל הרבה מעבר לזה. אנחנו מגיעות לבתים של נשים מבוגרות מאפרות מתלמדות וסטודנטיות לאיפור בהתנדבות, מקבלות תרומות מחברות ועורכות ימי כיף גם במרכזי יום לקשיש. בכל ביקור כזה אנחנו שומעות גם על החיים ועל הקשיים של הנשים, למשל רבקה (שבתמונה), שיש לה קושי להתאפר, אבל זה לא נגמר שם. אנחנו שומרות על קשר ובאות שוב. הפרויקט גם זכה להתעניינות של רשויות מקומיות כמו מחלקת הרווחה של עיריית ראשל"צ, ואנחנו מגיעות גם לחולון ולגבעתיים, ונגיע גם לדרום ולשדרות, שבה למדנו". רוני מוסיפה: "יש פה עניין שהוא הרבה מעבר לפעילות עצמה. נוצר חיבור בין צעירות למבוגרות וזה דבר מדהים".

ילדי הגן והקשישים

אירועים מרגשים אחרים היו כשילדי גן ביקרו קשישים במרכזי יום, מנהלים שפינו מזמנם וביקרו קשישים קרובים אליהם, פעילויות דומות בקרב עובדים, חניכי תנועות נוער, סטודנטים, חברי כנסת ועוד.
 
 ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטב, אמר בסיכום הפרויקט: "אנו גאים ונרגשים לקבל תגובות חמות מאנשים ששמעו על הפרויקט והתחברו אליו ברמה הערכית והרגשית. המטרה שלנו היא לעורר מודעות לנושא הגיל השלישי ולחשיבות של הקשר הרב־דורי להפגת הבדידות". 
 
שטרסברג הוסיף: "מובן שאין להסתפק ביום אחד של ביקור. היום שיזמנו בא לבטא מעשה סמלי שיש לו חשיבות ערכית. אנחנו מתכוונים להפוך את היום הזה למסורת רבת שנים ולפתח אותו עם שותפים נוספים לעשייה חברתית משמעותית".


 מנכ"ל חברת תקשוב דניאל ספיר בסלפי תלת דורי. צילום: דניאל ספיר

בין החברות והארגונים הרבים שהצטרפו ליוזמה הברוכה ורתמו אחריהם עובדים, שותפים וחניכים: אסם, ECI, שטראוס מים, התאחדות הסטודנטים, מועצת תנועות הנוער (מת"ן), תנובה, קרביץ, tamm kitchen , רשת קפה קפה, אלבר, פלפוט, ש.ר חשבונאים, Shaga - רשת הטבות חברתיות, Sarine ,Uti, תקשוב קישובים למחר, Purple, טופז טורס.

חוה בן יעקב ותלמידי כיתה ו' בבית הספר הממלכתי כרכור בדרך לבתי הקשישים. צילום: רוית שני סריון