הודעה אחת של משרד הכלכלה הביאה את מפעל ייצור המוצצים גומקס תעשיות בע"מ לסף פשיטת רגל. המפעל הוותיק, ש־40% מעובדיו הם בעלי מוגבלויות, נמצא כיום בסכנת סגירה בעקבות טענת המשרד שלפיה מוצריו מסוכנים לבריאות. בחברה הכחישו את הדברים וטענו כי מדובר בבדיקה שגויה שיצרה היסטריה המונית.
 
יעקב אלגרבלי, בעלי המפעל, סיפר ל"מעריב־השבוע" כי לאחרונה נאלץ לעצור את ייצור המוצצים וכי הוא חושש הן לגורל העסק והן לגורל העובדים. "עצרנו את נשימתנו, עצרנו את הייצור, עצרנו הכל", אמר אתמול.


עצר את נשימתו. יעקב אלגרבלי. צילום:  משרד התמת
 
לדבריו, "נעשה לנו נזק עצום. המוצצים שלנו בטוחים לגמרי. אנחנו מוכרים 700,000 מוצצים מלטקס בשנה, שהוא חומר בטוח לשימוש. אנחנו היחידים המשווקים מוצצים עם תו תקן מקומי מחמיר של מכון התקנים ועוברים בדיקה שנתית לבטיחות המוצצים. האזהרה של משרד הכלכלה עלולה להרוס את כל זה".
 

אלגרבלי הביע תמיהה על כך שמשרד הכלכה פרסם את תוצאות הבדיקה רק חצי שנה אחרי שפקחיו ביקרו במפעל. "אם היה חומר מסוכן, הרי שהיה צריך להזהיר את הציבור מיד. להערכתי, המוצצים לא נשמרו באופן נכון ולכן זוהמו במשך התקופה הארוכה הזו", אמר.
 
מאחר ועלות התפעול והייצור במפעל נמוכה ועלות הלטקס נמוכה בהרבה מעלות פלסטיק שיש במוצצים אחרים – אלגרבלי משווק את המוצצים במחיר של 12.90 שקלים לשלושה מוצצים – כלומר, כ־4 שקלים למוצץ. "המוצצים שאנחנו מייצרים הם מלטקס טבעי בלבד והחומר מגיע מספק אמין. המחירים הנמוכים של המוצצים שאנחנו מייצרים, שהם באיכות גבוהה ובטוחים לשימוש, אפשריים גם לאוכלוסיות שאין להם אמצעים לרכוש לתינוקות ולילדים מוצצים", אמר.  
 
ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה לפניית "מעריב־השבוע": "נבקש למחוק את המילה 'רעילים' בקשר למוצצים, כי לא מדובר על רעילות אלא על חשיפה אפשרית לחומר מסוכן שהתגלה במוצצים מסוימים". באשר לטענות שלפיהן המשרד המתין חצי שנה עד פרסום תוצאות הבדיקה נמסר: "בחודש יוני נערך ביקור בבית העסק ובחודש אוקטובר התקבלו ממצאיי בדיקת מכון התקנים לגבי המוצצים.
 
מיד עם קבלת הממצאים נבחנו תוצאות הבדיקה ושלושה ימים אחר כך, בשל חומרת הליקויים, נשלח לבית העסק מכתב שימוע עם התוצאות".