פרקליטות מחוז דרום הגישה היום (חמישי) בשם משטרת ישראל ומשרד הביטחון, לבית משפט השלום בבאר שבע תביעה כספית בסך של כ-625 אלף שקלים נגד ניב אסרף וערן נגאוקר, בגין נזקים כלכליים שנגרמו למדינה עקב התנהלות הנתבעים, אשר ביימו את חטיפתו של אסרף לחברון בפסח האחרון וגרמו לשווא להקפצת כוחות צבא ומשטרה גדולים לשם חיפוש אחרי ה"חטוף".



בכתב התביעה נטען, כי השניים תכננו בפרטי פרטים את חטיפתו של אסרף ליד חברון ובמשך כשמונה שעות, עד לפענוח המקרה, הוליכו שולל את כוחות הביטחון, המשטרה ואת הציבור כולו. בעקבות דיווח כוזב על ה"חטיפה", בשל החשש לחיי אדם, הופעל נוהל חירום, במסגרתו הוקפצו לאזור כוחות ביטחון רבים שכללו בין היתר כאלף חיילים, יחידות מיוחדות, כלי טיס ועוד וכן החלו סריקות בכפרים הסמוכים למקום, תוך הטלת מגבלות על תנועת תושביהם. במספר מקרים, יודו אבנים לעבר כוחות הצבא שסרקו את האזור בחיפושים.



לאחר המקרה אמרה יעל אסרף, אמו של ניב:  "קשה לי להאמין שהם תכנננו את זה. הם כנראה חשבו על בריחה או משהו". לדבריה, הם לא צפו את המימדים שהסיפור הזה גיע אליהם. "ניב לא יקפיץ מדינה שלמה והורים ואחים וחברים. זה נראה לי הזוי". על הטענה שהעלה בחקירתו, לפיה עשה את מה שעשה בגלל חובות לעבריינים, סיפרה אמו כי לא ידעה על הימורים: "אף אחד לא אמר לנו על הימורים. ידעתי שהוא זכה פעמיים בווינר. הוא עבד כל יום. היו לו כסף ועבודה". היא סיפרה כי ראתה את חשבון הבנק שלו והיו בו כ-70 אלף שקלים.



מסירת ידיעה כוזבת וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות


כזכור, נגד אסרף ונגאוקר הוגש כתב אישום לבית המשפט השלום בירושלים בגין מסירת ידיעה כוזבת וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. על פי כתב האישום, ב-2 באפריל השנה נסעו השניים לקרית ארבע ובמהלך הנסיעה, סיפר אסרף לנגאוקר כי בכוונתו "להיעלם", וזאת, לדבריו, על רקע פרידה מחברתו, על מנת שכוחות הביטחון יחפשו אחריו והפרסום על כך יביא לכך שחברתו תדאג לו. בהגיעם לקרית ארבע, סיכמו השניים כי אסרף ירד ויסתתר בקרית ארבע, בעוד נגאוקר יצא מקרית ארבע ובהמשך יעצור בצד הדרך, ימתין מעט ולאחר זמן מה ידווח לשוטר או חייל שייקרה בדרכו כי חברו הלך לעבר כפר פלסטיני סמוך ולא שב משם.



ניב אסרף וערן נגאוקר. צילום: פייסבוק
ניב אסרף וערן נגאוקר. צילום: פייסבוק



זמן קצר לאחר מכן, הגיע אסרף למקום מסתור סמוך לכניסה לקרית ארבע, מצויד במזרן ומזון ולפי התכנית שרקמו לפניכן, יצא נגאוקר לכיוון כביש 60, שם עצר את רכבו, הוציא אוויר מגלגל הרכב כדי לדמות תקר, שב לרכבו, ביצע פניית פרסה ונסע חזרה לעבר קרית ארבע.



בהגיעו לכניסה לקרית ארבע, הבחין נגאוקר ברכב משטרתי ובהתאם לתכנית, רץ לעבר שוטר ומסר לו דיווח כוזב, לפיו חברו ירד מרכבו וצעד לעבר כפר ערבי ולא שב משם בחלוף כחצי שעה. רק כאמור כעבור כשמונה שעות, במסגרת חקירת שב"כ, הודה נגאוקר וסיפר לחוקרים על מקום הימצאותו של אסרף והוא נמצא בוואדי, כשהוא מצויד במזרון וקופסאות שימורים.



"התנהגות הנתבעים הייתה חמורה במיוחד, נוכח פעילותם המתמשכת להטעות את המשטרה וכוחות הביטחון ולהכביד על עבודתם, כאשר מעבר לנזק הכלכלי, עסקינן בפגיעה בביטחון הציבור בשל הטרדת כוח משטרתי וצבאי שלא לצורך, בימים של מצוקת כוח אדם ומשאבים מדולדלים העומדים לרשות התובעת, בזריעת בהלה ובסיכון הציבור", נכתב בכתב התביעה. במסגרת התביעה, מבקשת המדינה מביהמ"ש להורות לנתבעים ביחד ולחוד על תשלום פיצוי בגין הוצאות חיפושים בסך של 624,417 שקלים. הודגש בכתב התביעה כי הסכום לא משקף את כל ההוצאות שהמדינה הוציאה וכי הנזק הכלכלי שנגרם למדינה כתוצאה ישירה מהתנהלות הנתבעים גדול פי כמה וכמה מהסכום הנתבע.



כתב תביעה הוגש באמצעות עו"ד אנטוניוס מרשי מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בליווי עו"ד אביעד אמרוסי מהיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה ובשיתוף עם חטיבת תביעות וביטוח במשרד הביטחון והלשכה המשפטית במשטרת ישראל.