לא קל לנו, פרנקופילים שכמותנו, לומר זאת, אבל כאשר מדובר בחופשת סקי ההמלצה שלנו היא סעו לאוסטריה. אומנם בצרפת יש אתרים המבטיחים שעם צאתכם מפתח בית המלון תוכלו להתחיל בגלישה או להתיישב בקרונית הרכבל, ובשווייץ ובצרפת המסלולים השחורים מאתגרים יותר; אך אם חפצים אתם בחופשה נינוחה, מספקת בהיבטים רבים וגם זולה יותר, אוסטריה היא היעד שלכם. המידע העדכני לשבוע זה הוא שרמות השלג באלפים האוסטריים הן מתחת לממוצע העונתי.



הסקי הוא מרכיב מובנה בהוויה האוסטרית, הוא מצוי בדנ"א של תושביה, ועובדה זאת תורמת רבות לחוויית הגלישה באלפים הטירוליים. אוסטריה מציעה לאורחיה עיירות וכפרים עם אווירה המעוגנת במסורת בת עשרות ואפילו מאות שנים שאותה אין מוצאים ב"כפרי הבטון" שהוקמו לצורכי תעשיית התיירות בצרפת.



רבים מהגסט האוז ובתי המלון המצויים בחלקם הנכבד במרכזן של העיירות, מנוהלים בידי משפחות המעבירות את הנכס מדור לדור. לכן אין זה מפתיע שה־Gemütlichkeit, קבלת הפנים והאירוח מחמם הלב של המקומיים, מלווים את התייר בבית המלון, בצימר, במסעדה וגם באתרי הגלישה.



החוויה האחרונה שנרשמה בפנקסנו הייתה במלון־פנסיון Sonnleiten, הממוקם בעיירה הצנועה לנרסבאך־טוקס, תשעה קילומטרים ממאיירהופן שבעמק זילרטל. בית המלון מנוהל בידי הזוג גיאורג וסנדרה גייסלר שמתפקדים מבוקר עד ערב רק כדי להנעים את זמנם של האורחים. החדרים מרווחים ומטופחים, המחיר הוגן והארוחות משופעות כל טוב. אנו מכירים גולשים שנוסעים לאוסטריה בזכות עסקות חצי־הפנסיון המוצעות בבתי המלון, כאלה המבטיחות שניצלים איכותיים, עוגות שטרודל עשירות טעם ושפע קלוריות הנדרשות במדרונות הסקי.



כל עיירת סקי אוסטרית המכבדת את עצמה ואת אורחיה מציעה אפשרות לבילוי גם אחרי שמעליות הסקי חדלו מלפעול. מועדוני ריקודים, ברים ומסעדות מספקים אווירה של שמחה. לעתים, כטוב לבם בבירה, נוהגים לוגמים אחדים לפצוח בשיר והזמר מתקבל בברכה. המונח Schuhplattler ניתן לריקוד הבווארי והטירולי ובעיירות רבות מתקיימים מופעים של להקות מקומיות, שחבריהן לובשים מכנסי עור התלויים על כתפיות שאורכם מגיע לגובה הברך וגורבים גרביים הנמתחות גם הן עד הברך. מחיאות כפיים וטפיחות על הירכיים, השוקיים וסוליות הנעל הן מהותו של המחול בעל הוותק. הקהל נהנה, הזרים מחייכים וכולם עטים על דוכני הבירה והנקניקיות החמות.



ואם בענייני חום עסקינן, אזי זה המקום להזכיר את הסאונות, שמסייעות לרענן את האיברים הדואבים. הסאונה היא חלק מהחבילה המוצעת ברבים מבתי המלון והפנסיונים, ואם לא שם אזי תמיד קיימת האפשרות להזיע במרכזי הספא, שם ניתן גם לטבול ולשחות בבריכה וגם לקבל עיסוי. למי שלא התנסה בסאונה אוסטרית נבהיר שהשהות שם ברוב שעות הפעילות היא בעירום.



לשתות כמו השטן


המפורסם באזורי הסקי של אוסטריה הוא אלברג, שתחת קורתו חוסים האתרים של סט. אנטון, סט. כריסטוף, זורס ולך. יש המכנים את האזור "העריסה של הסקי", וכיום הוא נהנה מיוקרה רבה בזכות נאמנותם של בני משפחת המלוכה האנגלית למדרונותיו. אתר סט. אנטון הוא גם חביבם של הגולשים המנוסים והללו אינם רק גולשים אלא גם מבלים. האנגלים נוהגים לומר עליהם ש"יש להם היכולת לגלוש כאלים ולשתות כמו השטן".



העיירה עצמה, כרבות מעיירות הסקי של אוסטריה, בנויה מצדדיו של רחוב ראשי אחד, שבו יימצאו בתי מלון ותיקים, חלקם אקסקלוסיביים, ולצדם בתי קפה וחנויות ספורט וביגוד. העיירה סט. אנטון ממוקמת בגובה של כ־1,300 מטרים, ומעלית הסקי מעפילה עד לגובה של 2,810 מטרים. הסקי־פס מאפשר גלישה במדרונות שאורכם 340 קילומטר ושימוש ב־97 מעליות ורכבלים.



חביבם של הגולשים המנוסים. סט. אנטון. צילום: מאיר בלייך
חביבם של הגולשים המנוסים. סט. אנטון. צילום: מאיר בלייך



העיירה זולדן, באוטצטל (עמק אוטץ) החותר דרומה לעבר שיאי האלפים, נהנית ממוניטין ולפיו מובטח שם שלג איכותי לגלישה לכל אורכה של העונה וגם בקיץ. אנו חווינו שם שלג בחודש אוגוסט. עיירת הסקי זולדן ממוקמת בגובה כ־1,350 מטרים ומצויה כ־35 קילומטר בתוככי העמק, לא הרחק מהגבול האיטלקי ואך במרחק של שעה בלבד מאינסבורק. סביב זולדן יש 35 מעליות סקי עם 150 קילומטרים מסלולים ושלוש פסגות המתנשאות לגובה של יותר מ־3,000 מטרים. פסגות אלה זכו לכינוי המסחרי The Big 3. זולדן מתגאה גם בחיי הלילה שלה, וברחוב הראשי, שלאורכו מרוכזים אתרי הבילוי של ה"אפרה־סקי", זכה לכינוי The Party Mile.



שלג איכותי. זולדן. צילום: מאיר בלייך
שלג איכותי. זולדן. צילום: מאיר בלייך



בקצה העמק, בגובה 1,930 מטרים, ממוקמת העיירה אוברגורגל ("מעל הפכפוך"). לא הרחק משם, מביט על עמק אוטצטל מגובה 2,150 מטרים הכפר הטירולי הגבוה יותר, הוכגורגל ("הפכפוך העילי"). כמובן ששני היישובים הם בסיס שממנו יוצאים למדרונות הגלישה.



מאיירהופן היא הגדולה בעיירות זילרטל (עמק זילר) הנמתח גם הוא דרומה מעמק נהר "אין" ועד לפסגות הגבוהות של הרי האלפים שבצפון איטליה. באתר הסקי הינטרטוקס שבקצה העמק, אשר פסגתו הגבוהה מתנשאת ל־3,250 מטרים, יש בימים אלה את תנאי הסקי הטובים באוסטריה. מאיירהופן עצמה ממוקמת בגובה 630 מטרים מעל פני הים והיא מוקפת במסלולי גלישה המתפרשים סביבה וכן בגרלוס ובעמק טוקס השכן. בסך הכל מדובר במסלולים שאורכם הוא 480 קילומטר וכ־180 מעליות ורכבלים, ובין כל אתרי הגלישה יש אפשרות לנוע באוטובוס ללא תשלום.



תנאי הסקי הטובים באוסטריה. הינטרטוקס. צילום: מאיר בלייך
תנאי הסקי הטובים באוסטריה. הינטרטוקס. צילום: מאיר בלייך



הפסגה הגבוהה מכולן היא על קרחון הינטרטוקס, שם אפשר לגלוש גם בקיץ. לאורכו של רחובה הראשי של העיירה מצאנו שפע של חנויות אופנתיות וגם בתי מלון אחדים ברמה גבוהה, שזוכים לביקוש רב בעונת החורף. גם מזילרטל קצרה הדרך לאינסברוק.



ידידותית למשתמש


קיצבהיל שבחלקו הצפון־מזרחי של הטירול זכתה לפרסומה בעולם הסקי בזכות הר האהננקם (Hahnenkamm) שעל מדרונותיו נערכות מדי שנה בשלהי חודש ינואר תחרויות גלישה במורד, הנחשבות למאתגרות ביותר בסבב העולמי. ראשיתן בשנת 1931 ואחד המסלולים, ה־Streif, הוא המושך את תשומת הלב הרבה ביותר. סביב העיירה יש כ־170 קילומטרים של מסלולים, אך בנסיעת אוטובוס קצרה אפשר להגיע לאזור הגלישה "סקיוולט", עולם הסקי, שם יש עוד 280 קילומטרים של מדרונות.



תחרויות גלישה במורד.  הר האהננקם. צילום: Michael Fleischhacker  CC BY-SA 3.0
תחרויות גלישה במורד. הר האהננקם. צילום: Michael Fleischhacker CC BY-SA 3.0



אפשרויות הגלישה באזור קיצבהיל הן ידידותיות למשתמש, בתנאי שיהיה מספיק שלג. זהו חסרונם הגדול בשל גובהם הנמוך יחסית. המעלית לפסגה הגבוהה ביותר תעפיל אך לגובה של 2,000 מטרים. לעומת זאת, לקיצבהיל, שבעבר הייתה עיירת כורים, יש יתרון שלא יימצא בעיירות סקי רבות: העיירה מסבירת פנים גם למי שאינו רוצה לגלוש. יש לה עבר ימי ביניימי, העיר העתיקה על סמטאותיה הציוריות מוקפת חומה ובמרכזה כנסייה מרשימה. אטרקציה המוזכרת רבות הם ציורי התקרה שבבית הספר המקומי. יש בעיירה בתי מלון שובי לב, חנויות אופנה יוקרתיות ובתי קפה מצועצעים.



לא בכדי אומרים שקיצבהיל ראויה לתואר עיירת הסקי היפה והיוקרתית ביותר באלפים, עד כי היא זכתה לכינוי "ריצי קיצבהיל", אזכור לשמו של בית המלון "ריץ" המפאר את פריז ואת לונדון.



אזור הסקי סביב העיירה אישגל במערב הטירול מצוי בעמק שמקביל לזילרטל ולאוצטל. מתנת הטבע שמוצאת את ביטויה במורדות עשירים בשלג היא שאפשרה את הפיכתה של עיירה חקלאית לא חשובה לעיירה תיירותית המושכת אליה אלפי גולשים, שהפכוה במקביל גם לעיירת בילויים סואנת. מערכת של מעליות יעילות ומהירות מבטיחה הנאה רבה מהגלישה, כאשר חלק מהמסלולים – המסתכמים ב־238 קילומטרים - חודרים לשווייץ השכנה.



אין ספק שאזור הטירול על בירתו אינסברוק הוא אזור הסקי המבטיח ביותר של אוסטריה. אך גם בקרבתם של אזור זלצבורג ואזור האגמים, הוא חבל ,Salzkammergut יש אפשרויות לגלוש. ערים כבאד־אישל או עיירות כסנט. וולפגנג הן מקסימות לפחות כמו אלה שמתעוררות ממש בעונת החורף. אזור האגמים מציע שמונה אתרי סקי, עם 300 קילומטרים של מסלולי גלישה. המרשים מכולם הוא דוכשטיין־ווסט, שממערב לאגם ולעיירה האלשטט. פסגת הדוכשטיין מתנשאת ל־2,994 מטרים, אך המסלולים אינם מתרוממים לגבהים כאלה ולעומת זאת מתאימים לכל המשפחה.



שלוש עיירות משמשות את הגולשים באתר זה - גוסאו, רוסבאך ואנאברג. האתרים האחרים הם צנועים בהיצע שלהם, עם עשרות בודדות של קילומטרים של גלישה, אך לצד חיסרון זה ישנו היתרון של הקרבה לזלצבורג, עיר הולדתו של מוצרט. כך שאם נסיעתכם אינה מתמקדת רק בסקי, תוכלו לטייל באתרי התיירות המרובים של אחת הערים המקסימות במרכז אירופה.