המחבל בפיגוע הירי בתל אביב הוא נשאת מוחמד מלחם, בן 31 מערערה. כוחות הביטחון החרימו היום (שבת) את מחשבו האישי של החשוד בביצוע פיגוע הדמים ברחוב דיזנגוף בתל אביב. בני משפחתו סיפרו ל"מעריב", כי כוחות הביטחון פשטו על הבית, ערכו חיפוש מקיף ולאחר מכן החרימו את המחשב, בניסיון לדלות ממנו פרטים אודות הרקע לפיגוע, ואם היה קשור לארגוני טרור.


אחד מבני המשפחה אמר כי "מה שעשה הצעיר הוא מעשה אינדיבדואלי שאינו מייצג את המשפחה, ולא מייצג אדם מלבד הוא עצמו. הוא היה בטיפול נפשי". בית המשפחה הפך למקום לעלייה לרגל של תושבים מערערה וגם מהישוב ערערה הסמוך, שרצו לדעת פרטים נוספים על המפגע. "רצינו לעמוד לצד המשפחה", אמר אחד מהם. "זוהי שעה קשה עבור כולנו. אנחנו לא מאמינים שארגונים איסלאמיים או נטיות דתיות הם שגרמו לפיגוע. מדובר במעשה של יחיד שאינו מצביע על הכלל. אביו מתנדב במשטרה, ולא יכול להיות שהוא היה מאמין שדבר כזה עלול לקרות לו".

 

תיעוד הדקות שלפני: המחבל מהלך חופשי ברחובות תל אביב

Posted by ‎סקופים וחדשות‎ on Saturday, January 2, 2016
האב עצמו, מוחמד מלחם, היה בהלם בשעות היום, לאחר שביום שישי בלילה זיהה את בנו בכלי התקשורת, ודיווח עליו למשטרה. "אני אזרח ישראל, שומר חוק. שמעתי שבני עשה מה שעשה אך לא חינכתי אותו כך, אני מצטער. הגעתי למשטרה וסייעתי לזרועות הביטחון. לא ציפיתי שבני יעשה דבר כזה", אמר האב. "אני מביע צער בפני משפחות ההרוגים ומאחל החלמה מהירה לכל הפצועים".
 

האב הדגיש, כי הוא זיהה את בנו לאחר שקיבל טלפונים מחברים שזיהו אותו בכלי התקשורת ובטלוויזיה. "לאחר שראיתי אותו ניגשתי לתחנת המשטרה בוואדי עארה, והודעתי להם שמי שרואים בתמונות זה בני, כדי לזרז את החקירה", סיפר האב. "הייתי בחקירה עד שעות הבוקר. בני סבל מבעיות נפשיות. אני מותש".

נשאת מוחמד עלי מלחם, החשוד בירי בדיזנגוף
נשאת מוחמד עלי מלחם, החשוד בירי בדיזנגוף

 
בחקירתו סיפר האב, כי קיבל לביתו שיחת טלפון אנונימית בה המתקשר אמר לו לבדוק אם האקדח אותו הוא מחזיק ברישיון כעובד בחברת אבטחה, נמצא בביתו. האב בדק ומצא את האקדח, אולם אז הבין, כי ייתכן ובנו זה שהתקשר אליו והסגיר את זהותו למשטרה.

החשוד בביצוע הפיגוע הוא נשאת מוחמד עלי מלחם בן 31, תושב ערערה. ב-2007 נדון לחמש שנות מאסר לאחר שהורשע בניסיון לחטוף את נשקו של חייל, ובחקירתו הודה כי ניסה לבצע פיגוע, על רקע הירי למוות, שנה קודם לכן, בבן דודו על ידי שוטר. עו"ד סאמי מלחם, סניגורו באותם ימים, סיפר: "הוא לא שפוי. הוא מסתובב לאחרונה בצורה מוזרה ונמצא בדיכאון כבר תקופה ארוכה. הוא ישב בכלא כארבע שנים, לאחר שרב עם חייל בצומת וניסה לחטוף את נשקו".
 
החשוד ברצח שני הצעירים בתל אביב
החשוד ברצח שני הצעירים בתל אביב

 
עמאד מלחם, קרוב משפחתו, סיפר: "הוא עבר טראומה לפני עשר שנים עקב רצח בן דודו על ידי המשטרה, שהגיעו לערוך חיפוש על נשק. השוטר שירה בבן הדוד זוכה, מה שהביא אותו לנסות לחטוף נשק מחייל. הוא עבר טראומה קשה. הוא לא שפוי בדעתו, ומדי פעם מתעמת עם משפחתו. הוא חי את התקרית ההיא עד היום".

ביום שישי בלילה נמשך המצוד אחר המפגע גם באזור יפו, שם הייתה הערכה שהסתתר. במקביל, יצאה קריאה של אביו ובני משפחתו שיסגיר את עצמו למשטרה. בתום הערכת מצב שהתקיימה בראשותו של מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך, ובהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה ונציגי שב"כ, הוחלט על המשך היערכות מתוגברת, לרבות הפעלת כוחות מיוחדים של המשטרה ובשיתוף השב"כ, עד לאיתורו של החשוד שביצע את אירוע הירי. פעילות המשטרה והשב"כ נמשכה במהלך שעות הלילה עד לאיתור החשוד ומיצוי החקירה.

המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחריו. בתמונה מ-2007
המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחריו. בתמונה מ-2007


הכיוון המרכזי שנבדק הוא פיגוע בהשראת רעיון המדינה האסלאמית (דאעש). עם זאת, במשטרה מדגישים כי עד שיהיה זיהוי מלא, כל כיווני החקירה נבדקים. למרות שהמפגע לא נעצר, המשטרה הודיעה כי אין מקום למנוע מאזרחים להמשיך בשגרת חייהם, אך יש לשמור על ערנות וככל שיש חשש או התרחשות חריגה, להודיע למוקד 100 של המשטרה ולשוטרים הפרוסים בשטח.

המועצה המקומית עארה-ערערה ותושבי הכפר גינו את אירוע הירי הקשה שהתרחש ביום שישי אחה"צ ברחוב דיזנגוף בת"א והביעו התנגדות חריפה לכל מעשה של אלימות ופגיעה בבני אדם. המועצה הבהירה, כי מדובר באירוע של איש אחד שאינו מייצג מי מתושבי הכפר ומדגישה כי מדובר באירוע "הזר לתרבותנו ותרבות בני הכפר". המועצה ותושבי הכפר הביעו השתתפות בצער משפחות ההרוגים ואיחלו החלמה מהירה לכל הפצועים.