תקרית חמורה מאוד התרחשה אמש בין מספר ישראלים אשר חזרו מחופשה מיוון עם חברת "אג'יאן איירליינס". במהלך הטיסה היומית של החברה, עלה נוסע ערבי-ישראלי אל הטיסה, כשהוא לבוש בגדים אדומים, ומשך את תשומת ליבם של הנוסעים. לאחר מכן, התיישב לידו אדם נוסף, אשר הגיע עימו לטיסה, והשניים, תושבי מזרח ירושלים, התכוננו לנסיעה.



אבל אז החלה קבוצת ישראלים להקים מהומה והודיעו לדיילות שהם לא מתכוונים לתת למטוס להמריא. צוות המטוס, שלא הבין על מה המהומה, המשיך בהכנות כרגיל, כשהקפטן של המטוס סגר את הדלת והתכונן להמראה. בזמן הזה, נעמדו הנוסעים, ובעצם עצרו את הניסיון להמריא, שכן אסור להמריא כאשר נוסעים עומדים במטוס.

על פי כתב רשת ב' של קול ישראל, שחשף את הפרשה, התעוררו ויכוחים חריפים בין הצדדים, כשהצוות היווני היה המום ולא ממש הבין בכלל מה רצו הנוסעים. הוויכוח נמשך במשך שעה, וכאשר הבין הצוות כי הנוסעים מתכוונים להמשיך במחאה. הם שוחחו עם השניים והציעו להם לקבל מלון וטיסה למחרת, והשניים הסכימו לעניין. הבוקר (שלישי) הם עשו דרכם לישראל.

אגב, הישראלים לא הסתפקו בהורדת השניים מהמטוס ודרשו לעשות בדיקות בטחוניות נוספות, ולהוציא את הכל, למרות הבידוק. בשלב זה נמאס לחלוטין לצוות המטוס, כשקפטן המטוס הודיע לנוסעים בצורה תקיפה כי הם יכולים לצאת מן המטוס, אך לא יקבלו שום פיצוי או מלון. בשלב זה התרצו הנוסעים, התיישבו במקומותיהם והמטוס המריא. שגרירות ישראל ביוון עודכנה על האירוע, אך כיוון שלא מדובר בחברה ישראלית ובעקבות כך שהשניים יצאו כבר חזרה לישראל, השגרירות לא התערבה בנושא.

עו"ד נדאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות אמר בתגובה למקרה: "לא ניתן להתעלם מהחששות שמקוננים בקרב אזרחים בעקבות המצב הביטחוני הלא פשוט וריבוי הפיגועים. אולם, התנהגות גזענית ואלימה כפי שאנו עדים לה כשנוסעים ישראלים אינם מוכנים לטוס יחד עם ערבים ישראלים ללא שום סיבה אמיתית לחשש אלא אך ורק מתוקף העובדה שהם נראים ערבים זה הניצחון לקיצונים.

המצב הקיים והשיח הגזעני שמתפשט כאש בשדה קוצים מביאים עימם בכל יום מקרים חדשים של השפלה וגזענות של אזרחי ישראל האחד כלפי השני. לא ייתכן שאנו נשפוט אנשים אך ורק על פי המראה שלהם ונתייג כל מי שנראה ערבי כמפגע פוטנציאלי. עם זאת, אין זה מפתיע שנוסעים ישראלים לא מוכנים לטוס ביחד עם ערבים כאשר נציגי הציבור מכתימים את האוכלוסייה הערבית כולה ומסמנים אותה כאיום פטונציאלי על החברה".

 

"מתנצלים בפני נוסעי הטיסה"


מ"אג'יאן איירליינס"באתונה נמסר בתגובה: "קבוצה קטנה של נוסעים ישראלים דרשה בקולניות ובתקיפות לבדוק בשנית, מטעמי ביטחון, שני נוסעים ישראלים על הטיסה מאתונה לתל אביב שלשום בערב. לצערנו, אותה קבוצה, קיטלגה את אותם נוסעים, אשר נשאו אזרחות ישראלית, על פי מוצאם. קברניט הטיסה, אשר חשש לשלום הטיסה, החליט לא לקחת שום סיכון ואיחר את זמן ההמראה לצורך עירוב המשטרה ולבדיקת המסמכים והכבודה של אותם נוסעים, שארכה זמן ולא העלתה ממצאים חריגים. במהלך זמן הבדיקה, קבוצה גדולה יותר של נוסעים יצרה מהומה בשדה, בעקבות האיחור בטיסה והטיפול בעניין, למרות שהליך הבדיקה כבר החל ובסופו התברר כי הכל תקין. שני הנוסעים שהושפעו מהמהומה על לא עוול בכפם, הסכימו להצעת החברה ללון באתונה לילה על חשבון החברה, כולל העברות לשדה. מטענם של השניים נמסר להם ובמקביל, הוצעה לכל הנוסעים האפשרות שלא לעלות על הטיסה אם אינם חשים בטוחים. האירוע המצער, אשר איחר את הטיסה בשעה וחצי, הסתיים במהרה בזכות שיתוף הפעולה של שני הנוסעים, שהסכימו לדחות את טיסתם לתל אביב ביום למחרת. אנו מתנצלים בפני נוסעי הטיסה על האירוע המצער, ובמיוחד בפני שני הנוסעים ששיתפו פעולה והסכימו לדחות את טיסתם לישראל לטובת הנוסעים האחרים, אשר תקפו אותם והאשימו אותם על לא עוול בכפם".