לעתים, בימי מצוקה אלה, יש גם חדשות טובות: אזורי גידול היין ויקבים בישראל נכללו ברשימת תשע יעדי תיור מומלצים לשנת 2016 למטיילים חובבי יין שפרסם ירחון התיירות קונדה־נסטה טרוולר. האם יהיה בנתון מעודד זה להביא תיירים לארץ הקודש? ספק.



למעשה, ישראל דורגה במקום השלישי המכובד וכך נכתב שם: “היין יוצר כאן כבר בימי התנ"ך ומאז היווסדה נודעה ישראל בעיקר ביינותיה הכשרים, שאיכותם מפוקפקת. אך זן חדש של מגדלים אימץ שיטות ייצור יין עדכניות. יקבי בוטיק נובטים מכל עבר ובעיקר בגליל, בגולן ובגבעות יהודה". האם הכוונה לשפלת ההר בתחומי הקו הירוק או שמא להרי יהודה שמעבר לו? על כך אין מענה. אנו חובבי יין וכיוון שזה לא מכבר סיירנו במחוז פיימונטה שבאיטליה ובזכות ביקורנו בחלק מאזורי הגידול והייצור המומלצים, אנו מתירים לעצמנו להוסיף את רשמינו התיירותיים מאזורי ייצור היין.



חבל ואלה שבדרום־מערב שווייץ ניצב בראש הרשימה. חבל זה מפורסם בזכות אתרי סקי כורבייה וצרמט וגם בזכות פסגות האלפים הגבוהות שמעל כולן נישאת זאת של המטהורן. לצד שיאים אלה, בעמקים שלמרגלות האלפים שבחבל ואלה, מגדלים ומייצרים כשליש מתוצרת היין של שווייץ. אזורי הגידול לגדות הנהר רון, בין הערים בריג ומרטיני, נהנים מאדמה פורייה ומ־300 ימי שמש בשנה המאפשרים גידולם של זנים רבים. בחבל ואלה 22 אלף בעלי כרמים ו־700 יצרני יין. 
 

חבל ואלה נושק לאגם לימן (ז’נווה) ולעיר מונטרה שבקצהו המזרחי. השמש והאגם משכו לעיר ציורית זאת אמנים ואנשי ספר, שהקנו לה פרסום ברחבי תבל. להקת הרוק הבריטית דיפ פרפל כתבה בעיר זאת את להיטה 


טירה מהאגדות, שינון מונטה, שוויץ. צילום: מאיר בלייך
Smoke on the Water, להקות נוספות ובהן רולינג סטונס, לד זפלין וקווין הקליטו שם ופרדי מרקורי התגורר בה. פסל של דמותו ניצב בטיילת המפורסמת שלה ובזכות פסטיבל הג'ז של מונטרה הוצבו על המדשאה מול מלון פאלאס פסלי מתכת של אחדים מגדולי המשתתפים ובהם בי.בי.קינג, ריי צ'רלס וארתה פרנקלין. אולם הפסל הבולט על מדשאה זאת הוא של הסופר ולדימיר נבוקוב, שהתגורר במלון מ־1961 ועד למותו ב־1977. הטיילת של הריביירה של מונטרה, הנמשכת לאורך קילומטרים, מוליכה אל טירת שינון. טירה קלאסית זאת על שפת המים (למעשה זהו אי קטנטן) היא האתר התיירותי מספר אחת של העיר.

הפינה הגרמנית

יינות מחבל מוזל הם המפורסמים ביינות גרמניה וזן הענב העיקרי שם הוא הריזלינג. גם כרמי חבל ארץ זה שבמערב המדינה מעטרים את מדרונות הגבעות – לעתים תלולים מאוד, עד זווית של 65 מעלות - לצדדיו של נהר המוזל, שמתאחד עם הריין. נסיעה לאורכו מטרוייר לקובלנץ לאורך כ־195 קילומטרים היא מסלול טיול מומלץ שכולל ביקור בכפרי יין וכמובן גם בערים הציוריות לגדותיו.
 
בקובלנץ נפגשים שניים מנהרותיה המפורסמים של אירופה, הריין והמוזל. נקודת המפגש נקראת "דויטשה אק", הפינה הגרמנית, ועליה משקיף פסל עצום ממדים של הקיסר וילהלם הראשון, שבימיו איחד הקנצלר ביסמרק את גרמניה. את הפסל מקיפה רחבה גדולה ומעבר לה נמצאת העיר העתיקה עם כיכרות מרוצפות אבן, כנסייה רומנסקית ומדרחובים מקושטים בבניינים ססגוניים. העיר קוכם היא הפנינה התיירותית של האזור והיא מציעה למבקריה טיילת צבעונית לגדות הנהר, סמטאות מטופחות וטירה משוקמת מהמאה ה־11 הניצבת בראש צוק. Bernkastel-Kues היא עיירה ציורית בקרבתה של קוכם וכדאי להתעכב בה לשעה קלה. העיר טרוייר מתגאה בהיסטוריה הארוכה שלה עם שרידים מימי הרומאים. מפורסם מכולם הוא השער השחור, מבנה מהמאה השנייה לספירה ששימר ארבע מקומותיו בפתחה של העיר. אולה פלטינה היא כנסייה ששומרה היטב וכך גם המרחצאות. לצד אלה אפשר לטייל גם במוזיאון הארכיאולוגי.
 
לסיציליה יש היסטוריה ארוכה של ייצור יין, ולמרות זאת בעת הזאת יינותיה עדיין אינם נחשבים מובחרים. מדרונות האפר הוולקני מתוצרת ההר אתנה הצופים על הים התיכון, מזג האוויר האידיאלי והשמש הכמעט נצחית הם יתרון, אך כפי שהתברר ברבות השנים הם עלולים להיות גם מתכון לכישלון. הניסיון להגיע לתפוקה גבוהה הביא בסופו של דבר בשלהי המאה ה־20 לירידה ברמת האיכות. כיום סיציליה צועדת בכיוון הנכון. כיעד תיירות סיציליה עשויה להלהיב את חובבי ההיסטוריה שישמחו לשוטט בין מקדשים יווניים, תיאטראות רומיים, כנסיות נורמניות וארמונות בארוקיים.

כפרי דייגים וערי נמל – סירקוז, קטניה ופלרמו ביניהן - כיאה לאי הגדול בים התיכון עומדים היום בסטנדרטים תיירותיים וגם מתנות טבע בדמות ההר אתנה וחופי הים הם אטרקציה.
 
החברים של פיאמונטהChâteauneuf-du-Papeו־Côtes du Rhône הם רק שניים מיינותיו המפורסמים של עמק הרון שבצרפת. הצרפתים מזהים את יינותיהם (ולא רק אותם אלא גם גבינות, בשר ועוד) על פי אזור הגידול והם נושאים את תווית ה־AOC הרשמית. עמק הרון מתגאה ב־22 סוגים שונים של יין נושאי תווית המופקים בידי למעלה מאלפיים יקבים הנהנים מבציר של כרמי גפן המטופחים בידי 6,000 מגדלים על הגבעות לגדותיו של הנהר, הזורם מהאלפים עד לים התיכון. אזורי הגידול שהזן העיקרי שבהם הוא סירה מתפרשים מן העיר ויאן ועד לאביניון ומחולקים לשני חלקים, הצפוני והדרומי.
 
טיול בחבל הרון אינו יכול להתעלם מבירת הגסטרונומיה של צרפת, ליון. שתי גבעות צופות על מרכזה של העיר ושני נהרות - הרון והסאון - מתמזגים בה. לבה הכלכלי והמסחרי מצוי על לשון היבשה ביניהם ומכאן גם שמו - פרסקיל. הרובע העתיק של ליון נבנה בתקופת הרנסנס ומדריכי התיירות מספרים שרובע זה הוא שני לוונציה בהיקף גודלו של רובע שהשתמר מאותה תקופה. לגבעת פורבייר עם הבזיליקה המפורסמת הבנויה שיש לבן ולה ארבעה צריחים, הצופה עליו, הוענק השם "הגבעה המתפללת" בזכות שפע מוסדות הדת שהתמקמו שם. התצפית מהבזיליקה לעבר העיר היא אטרקציית התיירות המובילה של ליון.


הגשר באביניון, מכיוון ארמון האפיפיור. צילום: מאיר בלייך
אביניון שבחלקו הדרומי של העמק נהנית מן העובדה שהאפיפיור קלמנט החמישי נמלט אליה מרומא במאה ה־14 ובעקבותיו נמשחו בעיר עוד שמונה אפיפיורים. ארמון האפיפיורים הוא האטרקציה המרכזית של העיר ובקיץ מושך פסטיבל הדרמה המקומי מבקרים נוספים. לארמון שני מבנים עיקריים, הארמון הישן והארמון החדש, שכל אחד מהם מקיף חצר פנימית. מכיכר הארמון אפשר להיכנס אל תוככי הסמטאות המשופעות בחנויות המציעות כל טוב תיירותי. ראוי לציון גם גשר סן־בנזה, הוא גשר אביניון שהתפרסם בזכות השיר. גשר הקשתות שבנייתו החלה במאה ה־12 היה גשר האבן היחיד מעל נהר הרון ובשיטפון שהיה במאה ה־17 נסחפו 18 מקשתותיו עם הזרם.
 
מחוז פיאמונטה שבאיטליה נהנה מן המוניטין של יינות Barolo ו־Barbaresco המופקים ביקבים שבחבל לאנגה. הנוף של אזורי גידול הגפן מאופיין בגבעות עגולות, שבפסגות רובן ממוקמות עיירות. המדרונות של גבעות האזור עטופים בכרמים מטופחים, הנהנים מאדמה המורכבת מטיט ומחול. התערובת הזאת היא סוד ההצלחה של ענבי האזור וגם של פטריות הכמהין הלבנות. כאמור, בחודש דצמבר 2015 שוטטנו ביקבי הלאנגה ונרחיב על כך בשבוע הבא.
מדינת אונטריו שבקנדה גובלת בארצות הברית ונקודת המעבר המפורסמת בין שתי המדינות הם מפלי הניאגרה. חבל הנסיך אדוארד הוא אזור חדש המצטרף לסצנת היין של אונטריו. החבל ממוקם בחלקו הצפוני של אגם אונטריו ועטוף משלושה צדדים במימיו והוא נמצא במרחק נסיעה של כשלוש שעות מטורונטו ומאוטבה. מדובר באזור כפרי עם חופים חוליים ואתר התיירות המקומי ממליץ על שני מסלולי נסיעה תיירותיים, האחד אמנותי והאחר של טעמים. את יינות חבל הנסיך אדוארד טרם טעמנו.
 
הרבה יותר קרוב אלינו הוא האי היווני סנטוריני. האי הציורי נהנה מאדמה וולקנית והיינות הלבנים שמופקים שם מתאימים למנות פירות הים והדגים שרצוי להזמין במסעדות האי. יקבי היין פזורים בעיקר במרכז האי ובחלקו הדרומי והתיירים מחפשי השמש שהם גם חובבי יין מקדישים יום לביקור בהם.
את רשימת יעדי היין סוגרת גיאורגיה הידועה במסורת של שנים של ייצור יין תוך שימוש בכדי חרס. המקומיים טוענים שהם מראשוני יצרני היין בתבל עם ותק של 7,000 שנים, וכי המקור למילה Wine היא Gvino בשפתם. לכן, היין הוא חלק מתרבות החיים והאירוח של תושבי המדינה הקווקזית הנהנית מאטרקציות תיירותיות לרוב.