"אם להתייחס למספר הארצות שצבאותיהן מעורבים בלוחמה המתנהלת מסביב לעיר חלב, מדובר במלחמת עולם שלישית בקנה מידה מוקטן". כך תיאר לאחרונה מומחה המעורב בניסיונות תיווך בין הלוחמים בסוריה את הקרבות העקובים מדם המתחוללים על השליטה בעיר השנייה בגודלה במדינה.



ההגדרה שנכללה בראיון שהגורם נתן ל"וושינגטון פוסט" לא הייתה יכולה להיות עגומה ומפחידה יותר, אבל גם קולעת ומדויקת יותר, לסיכום חמש שנים לפרוץ המרד נגד משטר הנשיא באשר אסד בסוריה. במרץ הקרוב תיכנס לשנתה השישית ההתקוממות, שהפכה עד מהרה למלחמת אזרחים וגרמה לטבח, לרעב ולסבל בקרב אוכלוסייה אזרחית ולעקירת מיליוני בני אדם מבתיהם, בהיקף שלא זכור מאז מלחמת העולם השנייה.
 
“מה שאנחנו רואים בשטח זה מאבק על מאזן כוחות מסובך שיכול להיות מסוכן מאוד”, אמר הגורם, סלמאן שייח’, שה"וושינגטון פוסט" מזהה כיועץ פוליטי. הכוחות המעורבים בלוחמה כוללים מטוסי הפצצה רוסיים, יחידות מיליציה מעיראק ומלבנון, יחידות מורדים סוריים בתמיכת ארה”ב, יחידות מצבא טורקיה, חיילים מסעודיה ומקטאר ולוחמים כורדים. 
 

דיפלומטים בניו יורק אומרים שהגדרת המצב בחלב כקטסטרופלי היא אנדרסטייטמנט. לפי הדיווחים הרווחים בניו יורק, העיר הרוסה לחלוטין וכמעט בכל שכונה בעיר אוחזים כוחות עוינים הנלחמים זה בזה. כ-300 אלף תושבים מתגוררים בחלק שבשליטת מורדים. מספר כפול מצטופף במערב העיר, שבשליטת הצבא הסורי. כל חלקי העיר תחת הפגזות ויש מחסור במים. 
 
"מאז ההפצצות שביצעו בנות הברית על ערים בגרמניה הנאצית לא נהרסה ונחרבה עיר גדולה בהיקף ובממדים כאלה כמו חלב”, אמר דיפלומט, שלדבריו צפה בסרטון שהראה את ההרס בעיר.
 
נשאלת השאלה מדוע דווקא חלב נהייתה מוקד המלחמה בסוריה. לדברי גורמים בניו יורק, הסיבה היא שאסד השלים עם העובדה שאין לו סיכוי מעשי לאחד מחדש את כל סוריה תחת שלטונו. לכן, בעצת הרוסים ובעידוד האיראנים בני בריתו, הוא מתמקד בהשגת שליטה על מרכזים עירוניים גדולים - דמשק הבירה, חומס וחלב. 
 
בדיון על רפורמה במגילת היסוד של האו"ם, שהתקיים בשבוע שעבר, ציין מזכ"ל הארגון באן קי מון כי “שנת 2015 הייתה אחת השנים הקשות, הסוערות והפרועות הזכורות בהיסטוריה של השנים האחרונות”. המזכ"ל הזכיר את מלחמות האזרחים בסוריה ובתימן כהוכחה לכך. 
 
“זה כל מה שהיה למזכ”ל לומר על הקטסטרופה בסוריה?”, העיר בציניות דיפלומט בכיר בשיחת רעים מסביב לשולחן במזנון המשלחות. מעמדה של מועצת הביטחון כמוסד יוקרתי נפגעה משמעותית בשנים האחרונות. 
 
סמכותה של המועצה כגוף היחיד באו"ם המוסמך להפעיל כוח כדי לאכוף החלטות התערערה בעקבות הזלזול במועצה שהפגינו חברות כמו קוריאה הצפונית, סודן, ניגריה ואיראן. ההתעלמות המתריסה של רוסיה - מעצמה החברה במועצה ובעלת זכות וטו - מהחלטה שקבעה כי סיפוח חצי האי קרים הוא הפרה של החוק הבינלאומי רק האיצה את תהליך שקיעתה של המועצה. 
 
גם אין מה לצפות מ”שיתוף הפעולה” החדש בין ארה”ב ורוסיה. הצהרת ראש ממשלת רוסיה דימיטירי מדבדב כי ”היחסים בין רוסיה לארה”ב הידרדרו למצב של מלחמה קרה חדשה” והכרזת אסד כי ”הפסקת אש אין פירושה שאי אפשר להשתמש בנשק” - אינן מבשרות טובות לעתיד שיתוף הפעולה בין המעצמות או לדיפלומטיה כמנוף להפסקת המלחמה - וודאי שלא לעתידה של סוריה.