האם נירמול היחסים בין טורקיה לישראל יחזור למסלולו גם במישור הצבאי? על פי דיווחים שמגיעים היום (שלישי), טורקיה פנתה לישראל בבקשה לרכוש נשק וחלקי חילוף למטוסים עם התקדמות המשא ומתן על תקרית "המאווי מרמרה", כך חושף מקור בכיר לעיתון הכווייתי א-ג'רידה. על פי המקור, שר ההגנה הטורקי יזמט יילמז, שיגר שליח מיוחד לתל אביב, שנועד עם יהודי-טורקי המקורב לצמרת השלטון בישראל. השניים אף פנו לגורמים בכירים במשרד הביטחון ולתעשייה הצבאית הישראלית בארץ, במטרה לרכוש ולחדש את עסקאות הנשק בין שתי המדינות. 

שליחו של שר ההגנה הטורקי הגיש בקשה לרכישת נשק אמצעי לחימה כגון מטוסים ללא טייס וחלקי חילוף למטוסי F-16 אמריקאיים, לאחר שגורמים ישראליים דרשו להפעיל מחדש את ההסכמים הביטחוניים, שנחתמו בעבר בין שתי המדינות. עד כה, ישראל לא השיבה לבקשה הטורקית, שכן בישראל מצפים שכחלק מההסכם הסופי לחידוש היחסים בין שתי המדינות, אנקרה תחתום על ההסכם לרכישת גז מישראל. בנוסף, דרשו בישראל הבהרות לגבי מטרות המזל"טים ואם יש בכוונת טורקיה לתקוף באמצעותם את הכורדים. המקור השיב כי הטורקים טרם חזרו עם תשובות לצד הישראלי בעניין זה.

מי שדווקא צינן את ההתלהבות לגבי נירמול היחסים היה שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, המשיך את הקו הנוקשה שלו נגד טורקיה ואמר כי הטורקים ממשיכים לתמוך בחמאס ובאחים המוסלמים: "אני לא בטוח שנגיע להסכם, יכול להיות", אמר יעלון והוסיף: "הם חייבים להיענות לתנאים שלנו להסכם כדי שנוכל להתגבר על המכשולים הללו". 
ישראל לא מעוניינת בתקיפתם. כוחות פשמרגה כורדיים. צילום: רויטרס
 

יעלון אמר את הדברים בתגובה לדבריו של דובר מפלגת השלטון בטורקיה שטען כי השיחות פיוס עם ישראל נמצאות בשלב מתקדם וחיובי. יעלון אמר בנושא כי בניגוד למערכת היחסים הטובה בין שתי המדינות, היחסים במגמת ירידה משנת 2012: "לא יזמנו שום הידרדרות ביחסים, ארדואן יזם", אמר שר הביטחון והוסיף: "דוגמה לכך היא משט המרמרה. ניסינו ליישב את הסכסוך, גם אני הובלתי משלחת ונכשלנו ושוב ניסינו. אנחנו מוכנים ליישב את המחלוקת אבל גם לנו יש תנאים משלנו". בין היתר הדגיש השר כי ישראל לא תקבל את תמיכת טורקיה בטרור מההנהגה המדינית של החמאס: "טורקיה מארחת את מפקדת הטרור של חמאס ואנחנו לא נוכל לקבל זאת".
 
עיקר המחלוקת בין המדינות היא בסוגיית דרישת אנקרה להסיר את המצור מעל רצועת עזה וקבלת גישות חופשיות לרצועה, כולל של כלי שיט טורקיים. סוגיה אחרת שנמצאת שבמחלוקת היא פעילות חמאס בטורקיה. בעוד שאנקרה נעתרה לבקשת ירושלים לגרש את בכיר החמאס סאלח ערורי, דבר שפורסם כבר בדצמבר שעבר, ישראל טוענת כי מפקדת חמאס עדיין פועלת להעברת כספים ותכנון פיגועים מאיסטנבול. כאמור, ישראל הסכימה לפצות את משפחות הרוגי מרמרה ב-20 מיליון דולר, בנוסף להתנצלות רשמית על אירועי המשט.