הצבעה בוועדת השרים לחקיקה בנושא הצעת חוק זכויות המלצרים, שיזם חבר הכנסת דב חנין, תיערך מחר (ראשון). הצעת החוק, שאליה הצטרפו כיוזמים כמחצית מחברי הכנסת (63 ח"כים בסך הכל), קובעת לראשונה כי מלצריות, מלצרים ושאר עובדי ענף המסעדנות יקבלו לפחות שכר מינימום על שעת עבודה במסעדות, בבתי קפה ובברים, נוסף על הזכויות הסוציאליות הנהוגות בחוק.

כיום, מקבלים העובדים בענף טיפים מהלקוחות, וזאת במקום שיקבלו, כמו שאר העובדים בישראל, שכר בסיס מהמעסיק שלהם. הדבר מוביל לפגיעה מהותית בזכויותיהם שכן הטיפים אינם כוללים את מכלול הזכויות הקבועות בחוק הנלוות לשכר, כגון שעות נוספות, שעות שבת, פנסיה, ימי חופשה ומחלה, דמי פיצויים ועוד. בפועל, המעסיקים בענף המסעדנות הם היחידים בישראל שלא משלמים שכר לעובדיהם. במהלך חמש השנים הראשונות מעת כניסת החוק לתוקף ייהנו המעסיקים בענף מהטבת מס משמעותית שתסייע להם להסתגל להוראות החדשות של החוק.
בשנתיים האחרונות גובשה הצעת החוק על ידי פעילים למען זכויות עובדים בענף, מלצריות ומלצרים, חברי כנסת, מועצת התלמידים והנוער הארצית והצוותים המשפטיים של ועדות הכנסת. ביוני האחרון ההצעה הוגשה לאחר שגובשה מאחוריה חזית רחבה של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה בהובלת חברי הכנסת דב חנין, שלי יחימוביץ', מיקי לוי, אלי אלאלוף, איציק שמולי, יעקב מרגי, דוד ביטן ואורלי לוי אבקסיס. בהמשך תגיע הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת.

טיפים הם תוספת


יוזם הצעת החוק, ח"כ דב חנין, מסר: "גם למלצרים מגיע שכר ותנאים סוציאליים. טיפים הם תוספת, אסור שיבואו במקום השכר שעל המעסיק לשלם. ללא השכר שהמעסיק משלם, בעצם אין זכויות סוציאליות. בלי שכר מסודר אין תשלום על שעות נוספות, על שעות שבת וחג, על נסיעות בלילה, על ימי חופשה ומחלה, דמי הבראה ואין פיצויי פיטורין וגם לא פנסיה. עבודה ללא שכר מסודר, כלומר עבודה בטיפים, מובילה לעתים קרובות לניצול נוסף של המלצרים – שעות סטנד ביי ללא תשלום, תקופות התלמדות והכשרה ללא תשלום. זאת מכיוון שעבודה לא מסודרת אינה מוגנת. היא פרצה להרעת תנאים על חשבון המלצרים".

חנין הוסיף: "העבודה במלצרות נחשבת אמנם לרוב לעבודה זמנית, אבל רוב העובדים והעובדות בענף עובדים בממוצע לפחות שלוש שנים. אלה הן שנים של זכויות אבודות. עלינו לדאוג לתיקון היסטורי של הנהוג בענף ולהנהיג מציאות חדשה שתיטיב גם עם העובדים וגם עם המעסיקים. מרגע שהחוק יעבור בכנסת, כל מלצר ומלצרית בישראל, גם הטבחים, שוטפי הכלים, הברמנים, מנהלי המשמרות והמארחים, יהיו זכאים לשכר בסיס ולזכויות סוציאליות מלאות בנוסף לטיפים שהם מקבלים היום".
ח"כ שלי יחימוביץ', השותפה ליוזמת החוק, מסרה: "הייתי מלצרית במשך שלוש שנים בתקופת האוניברסיטה. כמלצרית לשעבר אני מקפידה להשאיר טיפים גבוהים, אבל לא הייתי רוצה לדעת שהמלצרים תלויים בטיפ שלי ולא מקבלים לכל הפחות שכר מינימום, נוסף על הטיפים. במקצת המסעדות, הטיפים מאוד משתלמים, אבל ברבות הם לא, ומלצרים מוזמנים לשעות ארוכות ויבשות ללא שכר. אנו ננסה להסדיר את השוק הפרוץ הזה ולהביא לכך שבנוסף לטיפים למלצרים יהיה שכר בסיסי".
 

המעסיקים מתחמקים מלשלם

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), סגן שר האוצר לשעבר, מסר: "עוד בקדנציה הקודמת באוצר התחלנו לעבוד על גיבוש חוק שיסדיר את ענף המלצרות. לצערי היתה התנגדות דווקא מצד חלק מנציגי המלצרים להסדרת כלל הענף ולכן זנחנו את הסוגיה. אני מברך את הנציגות הקיימת של המלצרים שמעוניינת לעשות אחת ולתמיד סדר בענף ולקדם את הצעת החוק. בכך נסדיר את תנאי העבודה והזכויות הסוציאליות של המלצרים, נחייב מתן משכורת ותלוש שכר מסודר, ונקיים הפרדה בין השכר עבור העבודה לבין הטיפים ששייכים למלצרים".
אלון-לי גרין, יוזם איגוד המלצרים וממובילי המאבק לחוק זכויות המלצרים, מסר: "שנים שאנו מחכים ליום שבו גם מלצרים ומלצריות יקבלו שכר וזכויות. לא מדובר כאן על זכויות מיוחדות או על זכויות יתר, אלא על חוקים ותנאים שכל שאר העובדים בישראל מקבלים, ורק המלצרים לא. הצעת חוק זכויות המלצרים תוכל לשנות לטובה את חייהם של 100 אלף עובדים ועובדות שהיום נתונים לחסדיהם של הטיפים שהלקוחות משאירים. האמת על ענף המסעדנות היא שהמלצרים והמלצריות עומדים בחובות שלהם - הם מגיעים לעבודה, נותנים את הנשמה ואת השנים הכי טובות שלהם ומשרתים את הלקוחות בנאמנות. מי שלא עומדים בחובות שלהם, אלה המעסיקים שמתחמקים מלשלם להם שכר וזכויות כמו כל מעסיק אחר".
בשמת חבני, מלצרית במסעדה בתל אביב, מסרה: "לפני זמן מה חליתי מאוד ולא יכולתי לעבוד במסעדה כמעט חודש שלם. למרות שבעל המקום התנהג אלי באדיבות רבה, פשוט לא הגיעו לי ימי מחלה, כי אנחנו עובדים בענף המסעדנות על טיפים ובלי שכר. כך יצא שהיה לי חודש שלם שבו כמעט לא הכנסתי כסף לכיסי. וזה לא רק עניין של ימי מחלה. בגלל שאין לנו שכר וזכויות, אנחנו לא נקבל דמי פיצויים אם נפוטר, לא פנסיה, שעות שבת ושעות נוספות גם אין לנו. כל הזכויות הללו תלויות בשכר, והשכר היחיד שהמעסיקים משלמים לנו זה ההשלמות כשהטיפים ממש נמוכים".